Rozcestník informací o Francii:
CzechTrade: Desatero pro obchodování s Francií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Francií doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 aktuální tipy.
Desatero pro obchodování s Francií níže
4 doporučení pro vstup na francouzský trh za pandemické situace koronaviru:
- Zmapování trhu
Stále platí, že pro úspěšnou akvizici nových obchodních partnerů ve Francii je nutná znalost a komunikace ve francouzském jazyce. Pro prvotní vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte především francouzskou verzi internetového vyhledávače Google při zadávání správných klíčových slov. S těmito prvotními analýzami a vyhledáním a sestavením přehledného seznamu potenciálních odběratelů vám může pomoct zahraniční kancelář CzechTrade v Paříži (ZK Paříž).
Většina webových stránek je ve francouzštině a v některých případech firmy mají firmy na svých stránkách místo kontaktního emailu uveden pouze kontaktní formulář. Ve většině případů se však obecný kontaktní email na firmu skrývá v sekci „mentiones legales“ vždy na konci každé stránky. - Oslovení firmy
První oslovení je nejlepší provést e-mailem v ve francouzštině na obecné firemní emaily. V těle emailu krátce představte vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do francouzštiny. Prezentační email by měl být co nejstručnější a věcný.
ZK Paříž následně doporučuje telefonickou akviziční kampaň. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte francouzštinu. Volejte na obecná firemní telefonní čísla, kde se v 99 % případů spojíte s recepcí. Odvolejte se na předchozí emailovou konverzaci a požadujte kontakt na osobu odpovědnou za jednání s novými dodavateli. Následně této osobě opět pošlete akviziční email nebo se s ní rovnou spojte telefonicky. - Reference
Pracujte s referencemi – máte-li reference z Francie, vždy je uveďte již v prvotním oslovení. - Příprava materiálů
Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve francouzštině. Překlady do francouzštiny před tiskem materiálů nechte zkontrolovat rodilým mluvčím.
Koronavirus – Jaká je situace ve světě? – Aktuální situace ve Francii
Desatero pro obchodování s Francií
- Na prezentaci i francouzštině záleží
Připravte si reprezentativní dokumentaci a webové stránky, nejlépe ve francouzštině. Pokud neovládáte francouzštinu, vezměte si na první jednání tlumočníka. I přesto se ale naučte alespoň několik francouzských vět. - Osobní kontakt je důležitý
Při prvním kontaktu neposílejte email ani fax, raději zatelefonujte – Francouzi preferují osobní kontakt. - Nechte si pomoci
Využijte služeb státu v teritoriu (prezentace na veletrzích, asistenční podpora). - Choďte včas
Schůzku si domluvte dopředu, přijďte na ni včas, ale ne dříve. Nesnažte se francouzského partnera zastihnout mezi 12–14 hodinou, o jakýchkoliv svátcích či v srpnu. - Buďte jasní a struční
Vyjadřujte se strukturovaně, jasně argumentujte a navrhujte řešení. - Dejte si pozor na cenotvorbu
Cenu stanovujte s ohledem na západoevropskou konkurenci (Francouzi neuznají, že český výrobek může být dražší než španělský, italský či dokonce německý), nechte si prostor pro mírnou slevu. - Jednejte s respektem, ale asertivně
Prokazujte svému partnerovi respekt, ale nenechte se jeho požadavky zatlačit do kouta. - Vyčkejte na první krok partnera
Raději se chovejte formálně a nechte váš protějšek udělat první krok k méně formálnímu jednání. - Dávejte o sobě pravidelně vědět
Kontakt v pravidelných intervalech opakujte, vždy s novou informací. Tím je vidět, že se vaše firma rozvíjí. Buďte trpěliví a vytrvalí, na reakci francouzské strany se obvykle čeká velmi dlouho. - Pečlivě si prostudujte smlouvu
Věnujte pozornost obchodní smlouvě s partnerem, prověřte si bonitu partnera, pojištění. Distribuční práva specifikujte geograficky a vymezujte je časem.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo