Aktuální vývoj tendrů na výstavbu rychlodráhy v Tel Avivu

30. 11. 2016

  • Země: IL - Izrael
  • Datum zveřejnění: 30.11.2016

Z těchto důvodů se více než deset let plánuje vybudování městské rychlodráhy (Tel Aviv Light Rail), která spojí hlavní části izraelské metropole a umožní hromadnou přepravu jejím více než 1,5 mil. obyvatel. Za tímto účelem vznikla společnost NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd., která od roku 2012 řídí plánovanou výstavbu této dráhy. Již byl vyhodnocen tendr na zemní i podzemní práce a podle probíhajících aktivit v centru města je zřejmé, že práce již byla zahájena. Nedávno byl rovněž vybrán dodavatel vozového parku, kterým se celkem překvapivě stala čínská státní společnost CRRC Corporation Ltd., která porazila španělský CAF i francouzský Alstom). Pro zajímavost – CRRC je vážným zájemcem o akvizici českého výrobce Škoda Transportation a.s..

Na toto výběrové řízení mělo navázat vyhodnocení tendru na vybudování návazné infrastruktury a celého operačního systému rychlodráhy. To obnáší mimo jiné položení kolejí a elektrického vedení, řízení provozu vlakových souprav, signalizaci, zabezpečení, informační systém, systém prodeje jízdenek atd. V tendru zůstaly nakonec pouze dvě společnosti – Shafir Civil and Marine Engineering Ltd. (součástí konsorcia jsou evropské firmy Thales, Colas a Systra) a Minrav Holding Ltd. (včetně francouzského Alstomu). Obě konsorcia nabídla cenu v rozmezí 4 až 5,5 mld. izraelských šekelů (NIS), což dvojnásobně převyšuje plánovaný rozpočet. NTA se domnívá, že evropští dodavatelé nechtějí spojit své technologie s čínským výrobcem vlakových souprav a proto účelově nadhodnotili své nabídky tak, aby byly pro izraelskou stranu nepřijatelné.

NTA má nyní problém, protože nechce překročit plánovaný rozpočet celého projektu ve výši 17 mld. NIS (cca 4 mld. USD) a posunout avizované dokončení v roce 2021. Proto hodlá rozdělit zbývající práce na několik dílčích tendrů a tím nahradit tendr současný. Přednostně budou vypsány a vyhodnoceny nabídky na položení kolejové a elektrické infrastruktury tak, aby nedošlo ke zdržení návazných prací. V tendrech bude kvůli úspoře času zrušen systém předkvalifikací, účastnit se může kdokoliv.

Pro české výrobce se znovu otevírá šance účastnit se těchto výběrových řízení podle svého odborného zaměření. ZK Tel Aviv doporučuje v tomto ohledu spojení s některou místní společností a podání společné nabídky. S hledáním strategickým izraelských partnerů jsme připraveni pomoci.

Z těchto důvodů se více než deset let plánuje vybudování městské rychlodráhy (Tel Aviv Light Rail), která spojí hlavní části izraelské metropole a umožní hromadnou přepravu jejím více než 1,5 mil. obyvatel. Za tímto účelem vznikla společnost NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd., která od roku 2012 řídí plánovanou výstavbu této dráhy. Již byl vyhodnocen tendr na zemní i podzemní práce a podle probíhajících aktivit v centru města je zřejmé, že práce již byla zahájena. Nedávno byl rovněž vybrán dodavatel vozového parku, kterým se celkem překvapivě stala čínská státní společnost CRRC Corporation Ltd., která porazila španělský CAF i francouzský Alstom). Pro zajímavost – CRRC je vážným zájemcem o akvizici českého výrobce Škoda Transportation a.s..

Na toto výběrové řízení mělo navázat vyhodnocení tendru na vybudování návazné infrastruktury a celého operačního systému rychlodráhy. To obnáší mimo jiné položení kolejí a elektrického vedení, řízení provozu vlakových souprav, signalizaci, zabezpečení, informační systém, systém prodeje jízdenek atd. V tendru zůstaly nakonec pouze dvě společnosti – Shafir Civil and Marine Engineering Ltd. (součástí konsorcia jsou evropské firmy Thales, Colas a Systra) a Minrav Holding Ltd. (včetně francouzského Alstomu). Obě konsorcia nabídla cenu v rozmezí 4 až 5,5 mld. izraelských šekelů (NIS), což dvojnásobně převyšuje plánovaný rozpočet. NTA se domnívá, že evropští dodavatelé nechtějí spojit své technologie s čínským výrobcem vlakových souprav a proto účelově nadhodnotili své nabídky tak, aby byly pro izraelskou stranu nepřijatelné.

NTA má nyní problém, protože nechce překročit plánovaný rozpočet celého projektu ve výši 17 mld. NIS (cca 4 mld. USD) a posunout avizované dokončení v roce 2021. Proto hodlá rozdělit zbývající práce na několik dílčích tendrů a tím nahradit tendr současný. Přednostně budou vypsány a vyhodnoceny nabídky na položení kolejové a elektrické infrastruktury tak, aby nedošlo ke zdržení návazných prací. V tendrech bude kvůli úspoře času zrušen systém předkvalifikací, účastnit se může kdokoliv.

Pro české výrobce se znovu otevírá šance účastnit se těchto výběrových řízení podle svého odborného zaměření. ZK Tel Aviv doporučuje v tomto ohledu spojení s některou místní společností a podání společné nabídky. S hledáním strategickým izraelských partnerů jsme připraveni pomoci.

Tisknout Vaše hodnocení: