Americký Gulf, první konkurent Pemexu na mexickém trhu

16. 3. 2016

  • Země: Mexiko
  • Datum zveřejnění: 15.03.2016

První etapa postupné liberalizace mexického trhu s pohonnými hmotami otevírá možnost provozování čerpacích stanic pod správou třetích subjektů. V současné době funguje v Mexiku na 11 300 čerpacích stanic pod značkou Pemex, jejichž vlastníky jsou malé a střední podniky, v nichž významnou roli hrají rodinné klany. Od ledna letošního roku však může mexický Energetický regulační úřad (CRE) udělit licenci na provoz čerpacích stanic také třetím subjektům, které budou moci aplikovat odlišný koncept od franchisového modelu společnosti Pemex.

ilustrační obrázekJako první se mezi čerpacími stanicemi Pemexu objeví americká značka Gulf, která v létě uvede do provozu první benzinové pumpy v Mexico City a ve městě Monterrey. Ředitel společnosti Sergio de la Vega uvedl, že na konci března představí svůj vlastní franchisový model, který dle jeho slov bude více rentabilní, než aktuálně používaný model Pemexu. Společnost plánuje během příštích tří let kontrolovat 25 % mexického trhu prostřednictvím více než dvou tisíc čerpacích stanic. „V současné chvíli neuvažujeme o vybudování nových benzinových pump, nýbrž o převzetí stávajících pump Pemexu,“ uvedl De la Vega.

Druhá etapa uvolňování trhu, která dovoluje import a export paliva, byla plánována na začátek roku 2017. To se ale mění. Prezident republiky Enrique Peña Nieto na konci února oznámil uspíšení termínu realizace této klíčové druhé fáze, který byl nově stanoven na 1. dubna 2016. V případě společnosti Gulf, De la Vega potvrdil, že se chystají dovážet palivo z Kalifornie a Texasu za současného hledání nových příležitostí na evropském trhu.

„Ten, kdo očekává masivní vstup světových lídru trhu jako je společnost Shell či TEXACO si zřejmě ještě počká,“ uvedl prezident mexické Asociace čerpacích stanic státu Aguascalientes (Amegas) Omar Abarca Torres. “Infrastruktura pod správou Pemexu je nevyhovující a vybudování nových distribučních cest ze Spojených států, které jsou zásadní pro zahraniční subjekty, s sebou nese velké investice. Jelikož prozatím chybí jasně definované podmínky upravující prodej pohonných hmot, investice představují příliš velké riziko a snižují tak atraktivitu trhu u potenciálních zájemců,“ dodal.

Pravdou ale zůstává, že se jedná o zlomový moment a začátek nové éry nejen pro mexický trh s pohonnými hmotami.

Zdroj: Animal Político, El Sol de México, Milenio, El Financiero
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Mexico City.

Tisknout Vaše hodnocení: