Ani ponožka, ani bota. Skinners obsadily volné místo na trhu

14. 6. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Na cestě do Norska vymyslel Petr Procházka náhradní obuv, která vyhovuje všem, kdo rádi chodí na boso, ale zároveň poskytuje pro jejich nohy potřebnou ochranu. Výrobek zabodoval i při kampani v zahraničí.

Skinners ponožkobotaKdyž Petr Procházka cestoval v roce 2014 do Norska, řešil při balení zavazadla problém s místem, které mu zabírala náhradní obuv. „Dnes v obchodě koupíte multifunkční skladné bundy, ultrasavé ručníky či jiné chytré vychytávky. Na nohy ale nic moc takového nenajdete,“ porovnává Petr Procházka.

Již tehdy začal přemýšlet o tom, jak osvobodit sebe i ostatní od neustálého přemítání, jakou náhradní obuv s sebou vzít na cesty nebo na sport, aby nezabírala moc místa, byla pohodlná, nohu chránila či sloužila jen jako rezerva „pro případ“. Na svém nápadu však začal pracovat až v lednu 2015, kdy si doma tvořil první prototypy. „Od různých chemikálií smrděl celý dům, ale v dalším snažení mě podporovala přítelkyně Míša. Jako podnikání jsme projekt rozjeli až crowdfundingovou kampaní v létě 2015,“ popisuje kroky vedoucí ke vzniku Skinners, tedy jakési ponožkoboty do kapsy.

Ty kombinují úplet a lehkost ponožky s ochrannými prvky bot. „Skinners jsou ve svém segmentu takovými ‚švýcarskými noži‘ mezi obuví,“ popisuje Petr Procházka. Tedy něco, co je univerzálně použitelné, vždy v pohotovosti a zároveň kvalitní. Než se pustil do vývoje svého vynálezu, neměl přitom s podnikáním vůbec žádné zkušenosti. „Během studií jsem pracoval v několika zemích jako zaměstnanec, ale vlastní byznys jsem nikdy neřídil… No, i když vlastně na střední škole jsem spolužákům občas prodával taháky do chemie a fyziky. Tímhle ‚byznysem‘ jsem si vydělal asi 300 korun,“ dodává Petr Procházka s úsměvem.

Výroba kombinuje čtyři technologie

Ve svém nápadu viděl především potenciál a skutečnou přidanou hodnotu pro uživatele. „Největší výzvou bylo vymyslet a zajistit sériovou výrobu, protože kombinujeme asi čtyři různé výrobní technologie. Výsledek totiž ovlivňuje i takový detail, jako je teplota vzduchu ve výrobní místnosti. V současné době nám běží i několik patentových řízení,“ upozorňuje na záludnosti výroby podnikatel, kterýse svým objevem vyhrál také soutěž „Nastartujte se“ vyhlašovanou Komerční bankou.

ponozkoboty barvyNež se výroba rozběhla, vyvinul několik desítek prototypů, a teprve poté se pustil do světa první verzi produktu. „Pediatři a ortopedové nám poskytovali konzultace a zpětnou vazbu na technické řešení Skinnersek, kde bylo nutno zkombinovat anatomické parametry chodidla a jeho biomechaniku s technologickými možnostmi výroby, popisuje Petr Procházka na největší přednost svých ponožkobot. Výsledkem je produkt, který poskytuje základní ochranné prvky jako obuv, ale zároveň volnost pohybu. Na začátku podnikání podle něj bylo nejtěžší nepouštět si k tělu subjektivní názory ostatních, které by změnily směr, kterým se vydal.

Veškerá výroba probíhá kompletně v České republice, použité materiály pocházejí ze Švédska, České republiky, Rakouska a Slovenska. „Zatím jsme u výroby každé várky byli osobně přítomni a dohlíželi na ni. Jsem perfekcionista, takže kvalita provedení je pro mě zásadní. Výroba v Asii by ani nepřicházela v úvahu, neboť se tam nepoužívají materiály, které by byly bezftalátové, to znamená zdravotně nezávadné. To ty naše jsou,“ zdůrazňuje Petr Procházka.

Typickým zákazníkem firmy je amatérský sportovec, který rád střídá vícero aktivit. Například jezdí na kolečkových bruslích, jindy je vymění za cyklotretry a kolo, občas si zajde utužit kondici do fitnes-centra. „Nebo si s přáteli zajede na túru do hor, kdy po celém dnu člověk těžké pohory už nechce ani vidět, ale v něčem se po kempu pohybovat musí,“ poznamenává Petr Procházka.

Směr zahraničí

ponozkoboty obouvani damskeProtože vývoj neustále probíhá a zakladateli firmy se pořád nedostává času, jednoduchý e-shop spustil teprve před několika dny. Předtím vyřizoval spoustu objednávek, které do firmy přicházely přes kontaktní formulář na webu. „Jsme v kontaktu i s prodejci, kteří projevili zájem Skinners distribuovat, ale vzhledem k finálnímu ladění výrobku a přípravě mezinárodní kampaně jsme příslib distribuce o sezónu odložili,“ konstatuje Petr Procházka.

Mezinárodní expanzi a uvedení nové modelové řady zahájil  na přelomu května a června přes portál Kickstarter. „Tam totiž správně nastavená kampaň dokáže inovativní produkt na mezinárodní trh docela dobře uvést, a to za přijatelné náklady. Ještě jednou tak děkuji všem z České republiky za podporu,“ oceňuje podnikatel. A vedl si víc než úspěšně. V kampani žádal o 10 000 dolarů, jen za 48 hodin obdržel více než trojnásobek a kampaň bude ještě pokračovat.

Nejbližšího a největšího konkurenta mají Skinners v Německu. Produkt tamního výrobce je vizuálně trochu podobný českým ponožkobotám, ale není tak skladný a je asi třikrát dražší. „Tak jej úplně jako konkurenci nevnímáme. Skinnersky navíc na noze lépe sedí,“ porovnává Petr Procházka.

I když je současný výrobek velmi mladý, jeho vynálezce již nyní plánuje další inovace. Původně chtěl ještě do léta  uvést i variantu pro děti, ale kvůli změnám ve výrobě společnosti, se kterou spolupracují, se to zatím nepodařilo. Druhým důvodem zdržení je i příprava zmíněné kampaně v zahraničí. „Snad se nám to tak podaří napřesrok. Další nápady na inovaci nebo i rozšíření modelové řady jsou, musíme se ale ještě poprat s některými technologickými omezeními, aby byl produkt ve výsledku jednoduchý a kvalitní, například bez obsahu lepidel a švů, tak to dá docela práci,“ uzavírá Petr Procházka.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek