Arabové si zamilovali sýr z Madety

21. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Ručně balený sýr akawi vyráběný v česku se stal zbožňovanou pochoutkou arabských strávníků. I když se musejí české sýry potýkat s konkurencí z Egypta či Turecka, označení CZ na obalu je pořád puncem nejvyšší kvality.

Araby milovaný sýr ručně balí dělnice v české továrně v Plané nad Lužnicí.Na Blízkém východě mají v soli nakládané sýry velkou tradici. V padesátých letech minulého století ovšem s recepturou doputoval libanonský podnikatel Amis Tabbara do tehdejšího Československa. Tabbara provozoval podnik na výrobu tradičních sýrů v libanonském městě Bejrút.

On a následně i jeho syn ale začali úzce spolupracovat s českými potravináři. Převážně pouštní Blízký východ totiž nedokáže vyprodukovat dostatek mléka, aby to stačilo na výrobu velkého množství sýrů nakládaných v solném láku, které se staly každodenní součástí arabského jídelníčku.

A právě takto se otevřela šance pro výrobu z mléka českého. „Amis Tabbara do Československa přijel poprvé v roce 1959 a o výrobu akawi se pokoušel v mlékárně v Řípci a Sedlčanech. Nějaký čas se pak sýr dělal v Blatné, poté v Prachaticích a v současné době putuje na arabské trhy z Plané nad Lužnicí," říká Jan Teplý, ředitel obchodu,  marketingu a nákupu jihočeské mlékárenské společnosti Madeta.

Ta je jednou ze tří českých firem, které v současnosti tento typ sýrů vyrábějí a ve velkém dodávají do arabského regionu.

Musí být znát ruční práce

Madeta akawi úspěšně dodává do zemí, jako jsou Libanon, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Katar či Kuvajt. Tamější spotřebitelé přitom důsledně vyžadují, aby bylo na každém bochníku sýra patrné, že je vyráběn ruční prací. „Každý sýr se proto ručně balí do plachetek, takže po vylisování na něm zůstává obtisk tkaniny i švů na místě přeložení. Bochníky akawi se poté balí do slaného nálevu v plechovkách. Sůl funguje jako konzervant," vysvětluje Jan Teplý.

„Arabové sýr před použitím čtyřiadvacet hodin ve třech nálevech odsolují a následně jej využívají mimo jiné na výrobu velmi sladkého a mastného moučníku kenafeh. To je dezert z vlasových těstovin plněných sýrem, pistáciovými ořechy a medem, který při servírování ještě zalijí cukrovým sirupem a rozpuštěným máslem. V oblibě mají i variantu, kdy odsolený sýr akawi nakrájejí na plátky a mažou marmeládou,“ pokračuje zástupce Madety.

Konkurenci Češi porážejí i čistotou

Zatímco ze všech evropských zemí je Česko jediným státem, kde se tento typ sýrů vyrábí, v arabském regionu začala průběžně růst akawi z Česka konkurence. Týkalo se to jednak Iráku, kde výrobu dotoval stát. „Irák byl svého času významným vývozcem akawi, velmi nekvalitního, a to kupodivu v době po válečném konfliktu, kdy měli nedostatek potravin. Další velkou konkurenci představovala produkce ze Sýrie a také z Egypta a Turecka,“ vysvětluje Jan Teplý.

Podle něj ale v současnosti začalo konkurence naštěstí zase ubývat. Důvodem jsou mimo jiné válečné konflikty a nepokoje v některých zemích arabského regionu, což neprospívá tamějšímu průmyslu. Hlavním důvodem je ale špatná kvalita konkurenčních výrobků.

„Sýr musí mít vysoký obsah sušiny a ve slaném nálevu vydržet rok. Je tedy nezbytná mikrobiální čistota. V té vysoce převyšujeme úroveň konkurence, například turecké nebo egyptské. Značka CZ je na arabském trhu puncem nepřekonatelné kvality a logo Madeta pak ta nejvyšší liga,“ říká Jan Teplý. Arabští spotřebitelé tedy velmi dobře vědí, že se jejich tradiční pochoutka vyrábí ve skutečnosti kdesi daleko v české kotlině.

Madeta je se svou produkcí ideálním příkladem i pro další české potravináře směřující nejen do Spojených arabských emirátů, ale i do dalších zemí tohoto regionu jako je Saúdská Arábie nebo Jordánsko. Kvůli nehostinnému charakteru tamější pouště mají země omezené možnosti v produkci vlastních potravin, takže je musejí dovážet z úrodnějších regionů. Pokud čeští potravináři a zemědělci vyřeší problematiku dopravy, může být pro ně arabský region odbytištěm, které vynahradí případné výpadky na jiných trzích.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek