Argentinci rádi a hojně improvizují, jejich sliby si ale raději napište

30. 12. 2014 | Zdroj: Economia, a. s.

Přestože Argentinu od nás dělí oceán a tisíce kilometrů, lecčíms připomíná evropské země. I argentinská mentalita je v mnohém podobná mentalitě jihoevropské - italské a španělské. Na druhou stranu představuje směsici kultur a národností, které tvoří specifickou argentinskou identitu.

Naopak Argentinci vidí Českou republiku jako součást Evropy, „prvního světa“ a kontinentu, ke kterému vzhlížejí. Už jen být Evropanem znamená v Argentině jisté plus.

Na první schůzku, nebude-li přímo v kanceláři, vás zřejmě pozvou na pozdější odpolední kávu, až časem na oběd či večeři. A ač jsou Argentinci velmi přátelští a vstřícní, pozvání na návštěvu domů by bylo docela neobvyklé. Ale pozor, schůzka v odpoledních hodinách je možná pouze v případě, že jste se za obchody vypravili přímo do argentinské metropole – v Buenos Aires se již odpolední siesta nedodržuje. Také v dalších dvou největších městech, Córdobě a Rosariu, se pomalu začínají vzdávat odpoledního odpočinku, ale všude jinde se připravte na dobu naprostého klidu přibližně od jedné do páté hodiny.

Argentinec je dochvilný jen výjimečně

Už téměř klišé je argentinská nedochvilnost, ovšem klišé pravdivé. Na schůzku Argentinec dorazí včas jen výjimečně. Na druhou stranu jsou místní zvyklí, že se Evropané dostavují přesně. Opak by Argentince neurazil (pochopitelně, nenechali byste jej čekat opravdu dlouho), ale překvapil. Řekněme, že akademická čtvrthodinka je všeobecně akceptovatelným zpožděním. Vzhledem k často složité dopravě Argentinci chápou, že někdy není včasný příchod v lidských silách. Zvláště déšť a hojné stávky a demonstrace dopravu komplikují. A pokud se zpozdilý Argentinec bude chtít omluvit či vymluvit, jako důvod zdržení jistě uvede něco z výše jmenovaného, omluvu však od něj raději nečekejte.

Argentinci rádi a hojně improvizují, jsou schopni změnit na poslední chvíli čas i místo schůzky, případně přesunout ji na jiný den. Takové jednání si nevykládejte jako nezájem, to je prostě argentinská přirozenost. Při jednání samotném toho neváhají spoustu naslibovat a hodně odsouhlasit a následně nesplnit či nevzpomínat si, zároveň si ovšem velmi dobře pamatují na vámi pronesené. Proto je ideální pořizovat zápisy z jednání a maximálním množstvím dojednaného disponovat v písemné podobě.

Ideální je znalost španělštiny

Všude kolem sebe si rychle všimnete polibků na tvář. Tak se mezi sebou zdraví přátelé a známí, a to nezávisle na pohlaví, ženy s ženami a muži, ale i muž s mužem. Na většině území Argentiny stačí jeden polibek, na severu se políbí rovnou na obě tváře. Přestože se vám může stát, že po opakované návštěvě dostanete pusu třeba i od paní z prádelny, či dokonce od svého lékaře, v obchodním styku se většinou upřednostňuje podání ruky.

Podobné je to s vykáním. I když vám všude jinde budou tykat, při jednání s obchodním partnerem čekejte spíše vykání a oslovování křestním jménem. Při komunikaci v angličtině tento problém s tykáním a vykáním logicky odpadá, je však stále mnoho Argentinců, kteří vést složitější obchodní jednání v angličtině nezvládají, proto je ideální znalost španělštiny. V hotelích a dalších turisticky exponovaných místech se většinou anglicky domluvíte.

Pokud byste chtěli Argentince obdarovat, ideální je cokoli českého, od skla až po pivo. Místní jsou zvyklí vyjadřovat svůj dík za dárek nejen verbálně, ale i gestem. Mezi přáteli jde opět o políbení na tvář, případně objetí, ve formální situaci se častěji volí podání ruky. Pokud byste byli naopak sami obdarováni, nezapomínejte nikdy dárek otevřít. V případě, že si odnesete domů nerozbalený dárek, dáváte tím najevo, že vás jeho obsah vlastně moc nezajímá.

Účtu se zpravidla ujímá hostitel, pokud byste chtěli převzít placení sami, nezapomeňte, že argentinští číšníci stále nepobíhají s dotazem „Dáte si ještě něco?“, ale spíše se drží u baru a očekávají, že v případě potřeby budou přivoláni. Uděláte-li na obsluhu gesto, jako byste jednou rukou chtěli něco napsat do prázdna, přinese vám rovnou účtenku.

E-maily bez odpovědi

Sami Argentinci si potrpí na vkusné elegantní oblečení, ale rozhodně se nedopustíte společenského prohřešku, nedostavíte-li se na schůzku v obleku a v kravatě. Zvláště v horkých letních měsících mají pochopení pro méně formální oděv.

Argentinská společnost se může jevit jako poněkud machistická, žena po krátké procházce zdejšími ulicemi pravděpodobně nabude dojmu, že je zde pouhým sexuálním objektem – pokřikování a pomlaskávání by tomu opravdu nasvědčovaly, avšak v profesní sféře platí křehké pohlaví za zcela rovnocenné mužům, stejně tak při obchodním jednání je žena vnímána jako naprosto rovnocenný partner.

Pokud budete potřebovat spolupráci úřadů a dalších státních institucí, připravte se, že e-mailem ani telefonem se nedomluvíte. Na e-mail se vám nedostane odpovědi, telefonicky vám odpoví pouze automat, případně fyzická osoba poskytující samé neurčité informace. Osobní jednání je tedy opravdu nevyhnutelné. Pro tento případ se obrňte trpělivostí proti dlouhým frontám, čekacím lhůtám a nesmyslným byrokratickým úkonům.

Nechcete-li se svými obchodními partnery mluvit pouze o obchodech, pak se zkuste zeptat, kterému fotbalovému týmu váš partner fandí – říká se, že není Argentince bez „týmové příslušnosti“, případně se můžete blýsknout znalostí argentinských hráčů. V podstatě však lze zavést řeč i na cokoli jiného, Argentinci jsou velmi otevření, rádi si povídají téměř o všem – o rodině, historii, politice. Jen příliš nekritizujte argentinskou realitu. Ač něco z pohledu Evropana opravdu nefunguje dobře, ať je to politická strana, či třeba městská hromadná doprava, Argentinec sám kritizovat může, ale z úst jiných se mu přílišná kritika neposlouchá dobře. Chcete-li mu zalichotit, pak určitě zmiňte, čím je jeho vlast známá v České republice. Věhlas až v daleké Evropě, v onom opravdovém „prvním světě“, Argentince velmi těší. Zkuste třeba hovězí maso, víno, tango či argentinský film a literaturu.

Převzato z časopisu Český exportér, vydávaného vydavatelstvím Economia, a.s. ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autorka: Radka Návarová, spolupracovnice redakce, autori@economia.cz.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek