Automobilový průmysl se dramaticky mění, ale Česku peloton neujíždí

19. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Česká republika je už řadu let vnímána jako země s významnou produkcí silničních vozidel, především osobních automobilů. Obrovský vliv na tuto pověst má tradiční značka Škoda. Její produkce i odbyt neustále rostou, zvyšuje se také renomé jejích modelů.

Například třetí generace vlajkové lodi Superb se v anketě Světové auto roku, jejíž výsledky byly na konci března vyhlášeny na autosalonu v New Yorku, umístila na čtvrtém místě. Před ní byly pouze vítězná Mazda Mx-5, druhý Mercedes-Benz GLC a třetí
Audi A4. Výrobek vyvinutý v Mladé Boleslavi a sjíždějící z výrobních linek v závodě Kvasiny tak dokázal porazit nejen Jaguar XE, ale i novou Toyotu Prius či BMW X1. Superb byl rovněž ve finále soutěže Car of the Year, v níž se vyhlašuje nejlepší evropské auto roku.

Pozoruhodné navíc je, že v konečném pořadí Světového auta roku se do první desítky vešel i další tuzemský výrobek – Hyundai Tucson, který se montuje v Nošovicích na severní Moravě. Oba zmiňované vozy nepochybně i během letošního roku přispějí k dalšímu růstu výroby vozidel v tuzemsku.

Ostatně napovídají tomu již první data. Výroba osobních aut v Česku za leden a únor meziročně stoupla o téměř čtyři procenta na 230 634 vozy. Nejvíc rostla značka Hyundai, která zvýšila produkci o 15 procent, uvedlo v březnu Sdružení automobilového průmyslu.

Automobilky jedou (téměř) naplno

Motor tuzemského průmyslu, jak je často automobilový segment bez nadsázky nazýván, tak drží tempo z loňského roku. V roce 2015 se totiž výroba osobních aut v Česku meziročně zvýšila o čtyři procenta, což znamenalo vytvoření nového rekordu 1,298 milionu vozů.

Většina výrobních linek v tuzemských automobilkách pracuje v současné době prakticky na maximu možné kapacity. Platí to zejména o montáži Octavií, Fabií, Rapidů (a rovněž Seatů Toledo) v Mladé Boleslavi a také o produkci evropských modelů značky Hyundai (i30, Tucson a ix20) v Hyundai Motors Nošovice.

Tamější továrna byla připravena na maximální roční produkci 300 000 automobilů ročně a již několik let za sebou je tato kapacita překračována. Také letos tomu s největší pravděpodobností bude.

„Očekáváme, že se dostaneme na roční výrobu tři sta padesát tisíc vozů," oznámil mluvčí továrny Petr Vaněk. Rezervy ve výrobě jsou tak momentálně vlastně jen v areálu TPCA v Ovčárech u Kolína, odkud vyjíždějí minivozy Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, a také ve škodováckém závodě Kvasiny. Ten vloni přestal s produkcí MPV Roomster, na druhou stranu se však začal připravovat na rozšíření nabídky vozů z kategorie SUV.

Kromě modelu Yeti se tu začíná pro Seat montovat i středně velký model Ateca a velmi brzy bude následovat vlastní SUV s okřídleným šípem odvozené od konceptu Škoda Vision S. Kromě toho musí pracovníci továrny zvládat stále rostoucí zájem o obě karosářské varianty Superbu.

Optimistické vyhlídky

Plni optimismu minimálně pro letošní rok jsou ale nejen takzvaní finalisté, tedy výrobci kompletních osobních aut. Stoupá počet zaměstnanců i mzdy. Nárůst produkce téměř přesně kopíruje tempo nabírání zaměstnanců.

Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se počet zaměstnanců v tuzemských automobilkách a u výrobců automobilových dílů loni zvýšil o čtyři procenta na celkových 115 351 lidí.

Průměrná mzda v odvětví vzrostla o 3,6 procenta na 33 274 Kč. Tato částka je o více než čtvrtinu nad průměrnou mzdou ČR. Počet pracovníků u dodavatelských firem se zvýšil o pět procent na 75 102 lidí, u finálních výrobců stoupl polovičním tempem na 34 583 zaměstnanců.

Postupně se také mění struktura dílů, které od tuzemských dodavatelů míří k automobilkám. „Velmi dynamicky se rozvíjí hlavně sektor dodavatelů elektrického a elektronického vybavení, kteří hlásí více než devítiprocentní nárůst počtu zaměstnanců. To je signál, že český autoprůmysl rozvíjí svou konkurenceschopnost v současné éře nástupu digitalizace a konektivity vozidel," dokládá konkrétním údajem Pavel Ešner z AutoSAP.

S nepatrnými výjimkami mají připravené rozvojové projekty i výrobci dílů pro automobilky. Týká se to například i závodu Škoda Vrchlabí. Ten se po ukončení produkce hotových automobilů začal specializovat na výrobu automatických převodovek.

Zatím z ní kamiony odvážejí pouze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, jejíž produkce se na začátku dubna zvýšila o třetinu na 2 000 kusů denně. Automobilka již dříve uvedla, že do zvýšení výroby automatické převodovky DQ 200 bude investovat zhruba 700 milionů korun a vytvoří až 200 pracovních míst.

„V současné době ve výrobním závodě ve Vrchlabí pracuje více než tisíc zaměstnanců a náborové aktivity stále pokračují," uvedla mluvčí Škoda Auto Jana Bahníková. Je navíc pravděpodobné, že na nynější metě 2 000 převodovek denně by výroba ve Vrchlabí skončit nemusela.

Škoda Auto v roce 2013 v dokumentu EIA pro záměr rozšíření závodu uvedla možnou kapacitu až 4 000 kusů převodovek denně. Je pravděpodobné, že k tomuto navýšení dojde až po přidělení výroby dalšího typu převodovky, což navíc požadují i fi remní odbory.

Montovna? Už dávno ne

Ostatně navýšení výrobních kapacit v následujících pěti letech, v současné době podle čerstvé studie společnosti Deloitte, plánují více než dvě třetiny firem z automobilového průmyslu v Česku. O návratnost vložených investic se navíc rozumně hospodařící firmy v automobilovém odvětví v příštích letech nejspíše nemusí bát.

Mezi hlavní konkurenční výhody automobilového průmyslu v České republice patří náklady na pracovní sílu, které zmínilo 75 procent dotázaných, a dostupné granty a pobídky (50 procent), praví se ve studii, jež využila odpovědi 80 vedoucích pracovníků z automobilek a dodavatelů dílů v Bulharsku, ČR, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku.

To, že na našem území působí výrobci z těch správných oborů, dokládá i fakt, že naprostá většina vedoucích pracovníků v následujících pěti letech neplánuje své výrobní závody nikam přesouvat. Pokud by otevírali nový závod, třetina by si vybrala Polsko, 16 procent Bulharsko a 11 procent Maďarsko nebo Rumunsko. Pro Slovensko by se rozhodla desetina a pro ČR devět procent manažerů.

Přestože někteří politici stále ze setrvačnosti omílají fráze, že Česko je pouhou „montovnou", ve skutečnosti se zde na mnoha místech vyrábějí hi-tech díly určené pro ty nejvíce technologicky vyspělé a samozřejmě také náležitě ohodnocené automobily.

Výrobky pro světové značky

Jedním z příkladů je závod na výrobu autoskel Saint-Gobain Sekurit v Hořovicích. Dokázali zde vyvinout odlehčený typ čelního skla pro supersportovní automobily. Skrze pouze čtyři milimetry tenké čelní sklo se tak na svět dívají majitelé hypersportovního vozu Ferrari La Ferrari, Porsche 918 Spyder či elektrického sportovního vozu BMW i8.Díky ztenčení skla o zhruba jeden milimetr je pak tento díl o přibližně 1,3 kilogramu lehčí než u skel vyráběných klasicky. Právě odlehčení požadovali konstruktéři těchto automobilů.

Špičkové technologie se ale v této továrně používají i pro výrobu autoskel určených do exkluzivních vozů. Například zde zvládají mezi jednotlivé vrstvy skel vkládat fólie zajišťující vyhřívání čelních skel, vylepšení akustického komfortu, součástí tohoto dílu může být i anténa pro příjem rádiových vln. Mají také vyvinutou speciální úpravu skel zajišťující bezproblémové zobrazování údajů z head-up displejů. Ojedinělé výrobní postupy se používají rovněž při výrobě zdánlivě jednoduchého dílu, jako jsou potahy na autosedačky.

V závodě Johnson Controls v Roudnici nad Labem šijí převážně autopotahy na sedačky těch nejluxusnějších modelů značky Mercedes-Benz. Kromě toho, že musí naprosto bezvadně ušít potah skládající se třeba i ze sto třiceti komponent, si museli sami na základě požadavků automobilových designérů vyvinout nové metody spojování dílů.

Nedávno například svařování různobarevných textilií tak, aby uprostřed sedáku vznikly různobarevné pruhy. „Trvalo nám to téměř rok, než jsme se dokázali popasovat s tím, aby se okraje netřepily a různé barvy nevpíjely do sebe, ale zvládli jsme to," vzpomíná jeden ze zodpovědných pracovníků továrny.

Obrovský rozvoj zaznamenávají v současné době výrobci automobilových světlometů. Z obyčejných žárovek se během několika málo posledních desetiletí přešlo na xenonové výbojky, dále na světla složená z LED diod a v poslední době se začíná prosazovat i laserová technologie. Jedním z velkých výrobců tohoto důležitého automobilového dílu je firma Varroc Lighting Systems, která má závody v Šenově u Nového Jičína a v Rychvaldu na Karvinsku. Do roku 2019 se chystá investovat více než jeden a čtvrt miliardy korun a ke stávajícím čtyřem stovkám vývojových inženýrů hodlá nabrat další přibližně dvě stovky.

Varroc vyrábí světla pro škodovky, ale také například pro vozy Jaguar, Bentley nebo Tesla. Každý nový typ světlometu se zde nejen vyvíjí a upravuje podle technických a dezénových požadavků výrobce toho či onoho vozu, ale navíc se zde i testuje. Dokonce tu mají i normovanou špínu, která se vrhá proti krycím sklům světlometů, a ověřuje se tak, zda se nepoškrábou natolik, že to ovlivní jejich svítivost.

Technologicky na špici

V České republice samozřejmě působí i řada inženýrských firem, které plní nezastupitelnou úlohu při vývoji nových typů automobilů nebo jejich komponent. Kromě vlastního centra automobilky Škoda je jedním z nich například MB Tech Bohemia, která má v republice tři pobočky – v Praze, Plzni a v Mladé Boleslavi. Její záběr je velmi široký – například se podílí na vývoji systémů pohonu, podvozkových skupin, karoserií a interiérů pro značku Mercedes-Benz, ale i pro jiné.

V Plzni mají například unikátní stroj na obrábění dřevěných designových modelů automobilů v měřítku 1:1. Významný úkol, který bude nepochybně hrát obrovskou roli při pohonu nových typů automobilů, řeší v současné době inženýři brněnského vývojového centra americké firmy Honeywell. Jsou totiž zodpovědní za konstrukci nových typů turbodmychadel pro osobní a nákladní auta a také pro těžké stroje.

Právě nyní dokončili základní vývoj elektrifikovaných turbodmychadel, která se podle vedoucího zdejší zkušební laboratoře Libora Urbance již velmi brzy objeví v sériově vyráběných modelech různých automobilek. Elektrifikované turbo by samo o sobě mohlo zajistit snížení spotřeby a emisí oxidů CO2 a dusíku v řádu jednotek procent.

Technologie připravované pro běžné uživatele aut si brněnští vědci měli možnost již vyzkoušet v závodních speciálech pro vytrvalostní podniky série Le Mans, jsou také dodavatelem turbodmychadel, která se zabudovávají do hybridního systému pohánějícího aktuální monoposty stáje Scuderia F1 Ferrari.

Příležitosti v zahraničí

Právě práce pro špičkové zahraniční fi rmy je dalším dokladem dobré kondice tuzemského průmyslu. Přesto se hledá možnost uplatnění v dalších oborech a v jiných teritoriích. Například v USA, kam se nedávno vypravili lidé z agentury CzechInvest. „Naším cílem je v severoamerickém prostoru zviditelnit ČR jako významné a tradiční evropské centrum nejen pro výrobu automobilů a komponentů, ale také jako vhodnou lokalitu pro automobilový vývoj a design," uvedl sektorový manažer CzechInvestu Richard Schneider.

Během dvou týdnů se setkali s řadou amerických výrobců automobilů a automobilových dílů, účastnili se největšího automobilového sympozia v Severní Americe SAE World Congress&Exhibiton. „ČR je spojována s těmi nejlepšími automobilovými značkami. Do budoucna chceme posílit zastoupení v hi-tech oborech, jako jsou ekologické pohony nebo inteligentní a asistenční systémy," uvedl k této misi generální ředitel agentury Karel Kučera.

Navázal tak na nedávné prohlášení znovuzvoleného šéfa Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna, který je přesvědčen, že automobilový průmysl se v příštích pěti letech změní více než za posledních 50 let. „Naším společným úkolem je připravit na to v České republice podmínky. V následujícím období budeme rozvíjet témata, jako je digitalizace, spojení aut s internetem, autonomní řízení vozidel nebo alternativní pohony," uvedl Martin Jahn.

Prioritou pro sdružení podle něj zůstává technické vzdělání, protože bez kompetentních zaměstnanců není možné současné trendy uskutečnit.

Převzato z časopisu Komora
Autor: Radek Pecák

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek