Autoprůmysl se veze na vlně úspěchu

18. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Jedna pozitivní zpráva střídá druhou a výhled do budoucna je také optimistický. Automobilový průmysl prožívá velice příznivé období. Kde hledat jeho příčiny a jaké výzvy jsou před podniky, aby se na současné vlně úspěchu vezly co nejdéle?

Prakticky nezáleží, odkud v současné době přijde zpráva o automobilovém průmyslu. Jedno je téměř jisté, bude pozitivní. Registrace nových vozů v Evropské unii rostou už přes dva roky, v České republice je to podobné. Tuzemští výrobci loni vyrobili rekordní počet vozů.

„Ekonomická situace je příznivá, to hraje klíčovou roli. Vyšší prodeje jsou do značné míry ovlivněny obměnou firemních vozových parků, které dnes tvoří již více než 70 % všech prodaných automobilů. Zároveň ceny nových vozů v České republice jsou stále jedny z nejpříznivějších v celé Evropské unii," konstatuje Pavel Ešner ze Sdružení automobilového průmyslu.

Podle dat zveřejněných v dubnu čeká Českou republiku i celou Evropskou unii další příznivý rok. Za první čtvrtletí letošního roku stoupl podle statistiky Sdružení dovozců automobilů prodej nových vozů v ČR meziročně o 12 % na téměř šedesát tisíc automobilů.

Podobně skvělé výsledky vykázalo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) a poradenská společnost PwC očekává, že prodeje nových automobilů v České republice se v roce 2016 zvýší o 10-15 % na 255-266 tisíc nových registrovaných vozů.

„Z čísel za první čtvrtletí, a to jak z výroby, tak z prvních registrací, je zřejmé, že trend růstu výroby i prodejů bude pokračovat," potvrzuje Pavel Ešner. „Předpokládáme, že loňská produkce osobních vozů v České republice jeden milion a 298 tisíc vozidel by měla být o tři až čtyři procenta překonána. Měli bychom se tedy pohybovat na úrovni jeden milion a 350 tisíc vyrobených automobilů," doplňuje.

V České republice se ale daří i výrobě autobusů. V roce 2015 bylo dosaženo rekordní produkce 4 517 kusů. Výrobu autobusů v ČR z 99 % zajišťují dva výrobci: Iveco ČR z Vysokého Mýta a firma SOR Libchavy.

Zapomenout nelze ani na výrobu nákladních vozů. Tatra si prošla výrazným restrukturalizačním programem, loni vyrobila 850 vozů a letos plánuje již 1 150 kusů. Jediné, co se v současnosti v České republice nevyrábí, jsou lehké užitkové vozy.

Automobilový průmysl a ekonomika

Přestože se často říká, že je tuzemská ekonomika na automobilovém průmyslu závislá a že kdyby se dostal tento sektor do vážných potíží, bude to mít fatální dopad na celkový výkon hospodářství, čísla až tak jednoznačná nejsou. Automobilový průmysl se na celkovém HDP podílí zhruba ze sedmi procent. Podíl na tržbách z průmyslové činnosti dosahuje u automobilového průmyslu zhruba 21 procent, podobně je tomu u exportu.

Podíl je to výrazný, tvrzení, že tuzemská ekonomika stojí jen na výrobě aut, je ale přece jen zkreslující. „Také dost neradi slyšíme, že je tuzemská ekonomika nezdravě závislá na automobilovém průmyslu. Jsou tady i další odvětví.

Cca 21% je podíl automobilového průmyslu na tržbách z průmyslové činnosti.

V některých zemích, jako třeba na Slovensku, je závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu daleko větší. Navíc je třeba si uvědomit, že tuzemský automobilový průmysl nejsou jen ti tři hlavní výrobci osobních vozidel, ale jsou to i výrobci dílů a příslušenství," zdůrazňuje Pavel Ešner.

Tržby v automobilovém průmyslu jsou impozantní. „Podíly z celkových tržeb v roce 2014 (data za rok 2015 budou k dispozici až v půlce června) byly u našich členských firem na úrovni 850 miliard korun.Když připočítáme další firmy, od nichž jsme získali údaje, dělalo to výrazně přes 900 miliard, proto se domníváme, že za rok 2015 budou tržby v automobilovém průmyslu minimálně jeden bilion korun. Nejde jen o výrobce, ale také o dodavatele, kteří tvoří páteř naší členské základny. Členů máme 148, finálních výrobců je třináct," říká Pavel Ešner.

Mezi hrozbami je především nedostatek lidí

Skvělé časy umožňují firmám investovat a investice jsou značné. „Škoda Auto investuje masivně, kompletně obměňuje modelovou řadu. Obrovské investice jsou očekávány v závodě v Kvasinách, kde se mají nabírat dva tisíce lidí na výrobu nových SUV. Hyundai v Nošovicích také postupně obměnil modelovou řadu a dle posledních informací jede závod na plnou kapacitu, což je zhruba 350 tisíc vozů ročně. Daří se i TPCA v Kolíně, která obměnila své 3 modely značek Toyota, Peugeot a Citroën v polovině roku 2014 a v letošním roce by měla vyrobit výrazně více než dvě stě tisíc automobilů. Investují i další výrobci a dodavatelské firmy," popisuje Pavel Ešner.

Zdá se tedy, že jediné, co v současné době výrazné konjunktury může automobilový průmysl brzdit, je nedostatek kvalifikované pracovní síly. Sice se v České republice opíráme o tradici a šikovnost českých lidí, dlouhodobým problémem ovšem je, že podniky trpí nedostatkem technicky vzdělaných zaměstnanců. Školství se totiž v minulosti těmto oblastem nevěnovalo tolik, kolik bylo potřeba.

Přestože je v současnosti Česká republika pro kvalifikovanou a relativně levnou pracovní sílu zahraničními investory vyhledávána, představuje budoucí nedostatek lidí s technickým vzděláním jednu z největších hrozeb tuzemského průmyslu.

„Nedostatek kvalifikovaných odborníků na úrovni středního i vysokoškolského vzdělání se řeší stále a jde o to, aby nám v této oblasti neujel vlak. Je potřeba, aby se nabídka škol přizpůsobila predikci trhu práce. Uvedu příklad oboru, třeba před několika lety populární mechatronik. Nejde jen o to, aby jich bylo dostatek, ale také o to, že v souvislosti s fenoménem Průmysl 4.0 by se tento obor měl změnit na mechatronika IT systémů. Nebo další příklad: nedávno jsme diskutovali o virtuálním modelování a 3D tisku. Firmy oba tyto moderní postupy, které výrazně šetří čas i peníze, při prototypové výrobě hodně využívají, na školách se ale zatím moc neučí. Školský systém má určitou setrvačnost, a když nebude včas reagovat na podněty z trhu, budou odborníci za pár let zoufale chybět," varuje Pavel Ešner.

I proto se Sdružení automobilového průmyslu v minulém roce aktivně zapojilo do aktivit spojených s Rokem technického vzdělávání.

„Problematice se věnujeme dlouhodobě a naší prioritou je už nejméně deset let. Naše aktivity směřujeme hlavně do středního vzdělávání, stranou našeho zájmu ale nezůstává ani vzdělání vysokoškolské. Firmy se snaží vyvíjet aktivity i k nižším úrovním vzdělávacího systému. Řada firem cílí již na základní i mateřské školy. Vztah k technice je potřeba budovat od nejútlejšího věku. Sdružení automobilového průmyslu má na podporu techniky a technických škol vlastní webový portál www.autanasbavi.cz. Kampaň měla úspěch. O technickém vzdělávání se začíná více mluvit a v České republice už snad není nikdo, kdo by jeho důležitost zpochybňoval. Jsme přece zemí s největším podílem průmyslu na HDP. Pokud mám informace od našich partnerských škol, tak ty říkají, že se za poslední rok dva zájem žáků o vybrané technické obory začíná zlepšovat," popisuje situaci ve školství Pavel Ešner.

Dobrým argumentem, jak přilákat děti ke studijním oborům a k technickému vzdělávání, je možnost budoucího uplatnění a také skutečnost, že v automobilovém průmyslu jsou i v dělnických profesích vysoce nadprůměrné příjmy. Zaměstnanci mají také zcela jinou perspektivu než ti, kteří se rozhodli věnovat profesím například v sektoru služeb.

Budoucnost? Automobilky trendy sledují

Další potenciální hrozbou je, že firmy musí reagovat na změny, a to nejen na ty spojené s Průmyslem 4.0. Očekává se, že automobilový průmysl se v příštích pár letech změní víc než za minulých padesát let. Nastupují alternativní paliva, nové materiály, konektivita vozidel. Google i další technologické firmy testují vozidla s autonomním řízením. Dokážou automobilky na dramatické tempo doby zareagovat?

„Firmy si tuto situaci velmi dobře uvědomují a již na ni reagují," tvrdí Pavel Ešner. „Je potřeba si uvědomit jednu záležitost. Know-how, jak vyrobit kvalitní automobil, není tak snadno přenositelné jako know-how například jeho konektivity. Proto technologické novinky vnímáme spíš jako příležitosti než jako hrozby a firmy se na ně průběžně připravují. Také vnímáme změny v trendech. Automobilky už dnes nejsou jen výrobci vozidel, ale subjekty, které nabízejí mobilitu. Na vývoj automobilů se snažíme dívat komplexně, právě ve smyslu technologického vývoje. Trend je jasně daný."

Důkazem, že podniky se nevěnují jenom montáži vozů či výrobě dílů a komponent, je silné zaměření na výzkum a vývoj. A to nejen u finálních výrobců.

„Mezi našimi členy máme i firmy zaměřené čistě na výzkum a vývoj. Vyvíjejí virtuální prototypy, software. Nadnárodní, ale i tuzemské firmy mají velká výzkumná a vývojová centra a neustále poptávají nové inženýry a vývojáře. Počet pracovníků ve výzkumu a vývoji roste. Za rok 2015 jich bylo k sedmi tisícům a ta křivka má rostoucí trend. Když si uvědomíte, že v roce 2015 měly firmy v našem sdružení 115 tisíc zaměstnanců a z toho bylo k sedmi tisícům zaměstnanců ve vývoji, je to podíl, který hovoří za vše," zdůrazňuje Pavel Ešner s tím, že podniky zároveň úzce spolupracují s vysokými školami, výzkumnými ústavy i dalšími institucemi, jako je TAČR.

„Máme zájem, aby prostředky do výzkumu a vývoje, které z rozpočtu jdou, byly prostředky na aplikovaný výzkum," doplňuje zástupce ředitele Sdružení automobilového průmyslu.

Převzato z časopisu Komora
Autor: Jaroslav Martínek

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek