Během krize si lidé víc vážili práce, říká majitelka společnosti Centrin CZ

4. 10. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Centrin CZ provozuje tři domovy pro seniory ve Zruči nad Sázavou, Unhošti a Praze. Zařízení dávají pracovní příležitost zhruba dvěma stovkám lidí a loni zaznamenala obrat 88 milionů korun. Podle majitelky a jednatelky společnosti Heleny Franclové stojí za úspěchem rodinné firmy neustálá snaha zlepšovat se a inovovat. Také proto se letos společnost dostala mezi finalisty soutěže Rodinná firma roku.

Hlavní vchod do společnosti Centrin CZ ve Zruči nad Sázavou. Foto Centrin CZProč jste se rozhodli v roce 2007 začít podnikat v oboru péče o seniory? Měli jste s oborem či s podnikáním obecně nějaké dřívější zkušenosti?
V roce 2006, když mi bylo 23 let a studovala jsem druhou vysokou školu, mi zemřela babička, u které jsem trávila všechny prázdniny a kterou jsem měla moc ráda. Zemřela v domově důchodců po přeložení z LDN. Péče v obou zařízeních byla katastrofální, třebaže jejich vybavení bylo nové a na vysoké úrovni. O poskytování sociálních služeb jsem měla docela jiné představy. Rozhodla jsem se tedy otevřít vlastní pobytové zařízení.

Co bylo na začátku podnikání nejtěžší?
Každý začátek je těžký. Překonání řady administrativních a technických překážek. V necelých 23 letech jsem žádala úvěr u banky na 23 milionů korun, abych mohla koupit první nemovitost, která splňovala požadavky na vytvoření Domova pro seniory. A byla ve Zruči nad Sázavou. Můj projekt banku zaujal a spolupracujeme spolu i doposud.

Začali jste rok před vypuknutím celosvětové ekonomické krize, projevila se celkově obtížnější ekonomická situace na počátcích projektu?
Sociální péči je potřeba zajistit vždy, bez ohledu na to, co se děje kolem. O seniory je nutné se postarat, člověk se může uskromnit v jiných oblastech, pokud mu záleží na rodině. I my jsme se museli uskromnit, dotace nebyly tolik dostupné. Ale najít vyhovující pracovníky bylo při vysoké míře nezaměstnanosti zase o poznání snazší. Lidé si stabilní práce vážili.

Majitelka a jednatelka společnosti Centrin CZ Helena Franclová. Foto: Centrin CZO kolik klientů se nyní ve vašich třech zařízeních staráte?
Tři domovy, které se nacházejí ve Zruči nad Sázavou, Unhošti a Praze, nabízejí celkem téměř 300 lůžek. A o další lůžka plánujeme ještě ve Zruči nad Sázavou rozšířit. Stále je poptávka po volných místech, chceme vyhovět zájemcům, kteří potřebují naše služby a naši péči.

Čím se odlišujete od konkurence, ať už státních nebo soukromých zařízení?
Snažíme se nepřetržitě zdokonalovat, jít neustále kupředu. Všechna zařízení podléhají průběžným úpravám k ještě dalšímu zvýšení kvality poskytované služby, a to vždy s ohledem na aktuální potřeby uživatele. V Unhošti jsme letos vybudovali také krásnou zimní zahradu pro ještě vyšší komfort našich uživatelů. Takové aktivizační prostory nemají mnohdy ani v zahraničí.

Dá se tedy i v oboru, jakým je péče o seniory, inovovat?
Samozřejmě, jak jsem již zmínila, všechna zařízení průběžně zdokonalujeme, vždy se najde, co lze vylepšit. Nejde jen ale o provozní a technické záležitosti. Snažíme se mít školené pracovníky, na jejich vzdělávání se spolupodílíme. Pochopitelně také podléháme změnám v legislativě a trendům v sociálních službách. Pravidelně též pořádáme služební cesty do zahraničí, abychom mohli porovnat pracovní prostředí a služby i s takovou konkurencí a nebyli odkázáni jen na zdejší obraz. Chceme pro naše uživatele to nejlepší, hlavní naše záměry a inovace se odráží od jejich představ a přání jejich blízkých.

Jak obtížně se podobné zařízení financuje? Jaký podíl mají platby od pacientů a jaký od zdravotních pojišťoven?
Financování pobytových sociálních služeb se skládá nejen z úhrad klientů, ale také z příspěvku na péči, dotací ze státního rozpočtu a v neposlední řadě sponzorských darů. Úhrady od zdravotních pojišťoven tvoří jen velmi malou část, která slouží na mzdy zdravotních sester. Cena lůžka je 30 000 až 35 000 korun měsíčně.

Dostali jste se mezi finalisty soutěže Rodinná firma roku, kde jste obsadili druhé místo mezi středními firmami. Kolik členů Vaší rodiny ve firmě působí a jakým způsobem jsou zapojeni?
Já jsem jednatelkou a majitelkou společnosti Centrin CZ s.r.o. Svou maminku Helenu Bednářovou jsem pověřila řízením všech tří domovů na pozici ředitelky, zatímco otec Vlastimil Bednář vykonává funkci poradce technického ředitele. Jako technický ředitel působí můj manžel David Francl.

Čím se podle vás rodinné firmy nejvíce liší od těch ostatních? Jaké má rodinné podnikání výhody a jaké nevýhody?
Rodinu tvoří nejbližší lidé. Nikdo jiný nevidí a nevnímá tolik vaše výhry či prohry, každodenní starosti a radosti. Nikdo jiný vám nemůže být blíž, aby neustále naslouchal, mohli jste mu předávat zkušenosti, nebo naopak je od něj získávat. Jen rodina ví, kolik úsilí do vašich snů vkládáte, i že ji z toho důvodů možná někdy na čase šidíte. Pokud pracujete v rodině, pracujete kdykoliv a kdekoliv. Myslím, že přesně to vystihuje největší výhody i nevýhody rodinného podnikání.

Společně se seniory tvoří v domovech Centrin CZ také děti. Foto: Centrin CZ Řada rodinných firem si časem musela určit hranici, kdy už se o práci nebaví, aby mohly "normálně fungovat". Museli jste si udělat také nějaká podobná pravidla?
Práce nás všechny baví. Myslím, že bez toho bychom nebyli tam, kde jsme. Všichni musíme být neustále k dispozici, kdyby se cokoliv stalo, musíme být informováni, zároveň na všech úrovních úzce spolupracujeme. Můj manžel mě nyní fyzicky zastupuje ve všech zařízeních, když se těším z mateřské dovolené s naším nejmenším Davídkem. Jen těžko se pak staví hranice. Naštěstí, i takto zvládáme „normálně fungovat“.

Jak celkově hodnotíte prostředí pro podnikání v ČR? Lepší se od doby, kdy jste začali podnikat, nebo je to naopak pro firmy stále těžší?
Podmínky v naší oblasti se celkově zlepšily. Byla vytvořena síť sociálních služeb, která dává určitou jistotu financování v dalším období. Došlo ke zvýšení příspěvků na péči o deset procent. Pouze zákonná výše úhrady od klientů zůstala ve stejné výši a nezohledňuje navyšování mezd zaměstnanců, zvyšování cen potravin ani nezkoumá skutečné příjmy klientů a ve většině případů je jako příjem chápán pouze důchod, který se však také v posledních letech zvýšil.

Dalibor Dostál

Výsledky soutěže Rodinná firma roku 2017

Kategorie malá firma

  1. LORIKA CZ s.r.o.
  2. MEDICA zdravotní péče s.r.o.
  3. PROXIM s.r.o. – firma získala i cenu hlasování veřejnosti

Kategorie střední firma

  1. EMCO spol.s r.o.
  2. Centrin CZ, s.r.o.
  3. MARLENKA international s.r.o.

Portál BusinessInfo.cz je mediálním partnerem soutěže Equa bank Rodinná firma roku.
Výsledky soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2017.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek