Bilance pěti let fungování letecké dohody mezi EU a Izraelem

19. 6. 2017

  • Země: IL - Izrael
  • Datum zveřejnění: 19.06.2017

letadlo-red-620991599-120.jpgV červnu roku 2012 podepsaly státy EU s Izraelem dohodu o „otevřeném nebi“, která kompletně liberalizovala vzájemnou leteckou přepravu. Ihned po podpisy začaly protesty a dokonce i stávky izraelského přepravce El Al, který hrozil ztrátou své konkurenceschopnosti a propouštěním tisíců svých zaměstnanců. Nic takového se nenaplnilo. El Al si udržel svůj 32-33% podíl na mezinárodní přepravě z letiště Ben Gurion a protože mezi roky 2012 a 2016 došlo k výraznému zvýšení počtu cestujích (o 40%), znamenalo to i pro El Al nárůst o 1,5 mil. pasažérů. A na nízké ceny společností Easy-jet, Rynair nebo WizzAir reagoval El Al založením vlastních nízkonákladových aerolinek Fly Up, které nyní pravidelně létají do pěti evropských destinací, včetně Prahy.

Rozvoj nových linek a destinací přinesl společnosti EL Al opačný problém – nedostatek vlastních letadel a pilotů. Takže například celou loňskou letní sezónu pro ně dva lety do Prahy každý den kromě soboty (kdy El Al nelétá) zajišťoval český Travel Service, který si na letišti v Tel Avivu zřídil svoji základnu i pro další destinace. Dohoda má tedy v mnoha směrech pozitivní dopad i na české poskytovatele leteckých služeb.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Tel Avivu.

Zdroj: Globes, Haaretz

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: