Billboardy hlásající lásku k polskému jídlu zaplnily veřejné plochy.

3. 8. 2015

  • Země: Polsko
  • Datum zveřejnění: 31.07.2015

ilustrační obrázek I love polské pečivo, jablka, med či klobásy. Billboardy hlásající lásku k polskému jídlu zaplnily veřejné plochy. Kampaň odstartovala v červnu a jejím cílem je propagovat polské potraviny v Česku a na Slovensku. Polské ministerstvo zemědělství tak chce vylepšit nevalnou pověst, kterou zde polské potraviny mají.

V pražské hromadné dopravě se nedávno objevily plakáty, na kterých se lidská ústa co nevidět s velkou chutí zakousnou do polských rajčat, pečiva či jiných lahodně vypadajících potravin z Polska. Pod obrázky jsou nápisy „miluji polské pečivo“,  „miluji polské jahody“ či „miluji polský med“. Projekt má i svoje vlastní webové stránky a facebookový profil.

Za masivní kampaní stojí polské ministerstvo zemědělství, které se tak snaží vylepšit polským potravinám v tuzemsku reputaci. Má upozornit také na to, že polské potraviny jsou kvalitní. Právě kvalitě polských potravin Češi příliš nedůvěřují. 

"Polským výrobkům se vyhýbám"

„Je jasné, že po všech těch aférách, co u nás v souvislosti s polským jídlem byly, bude chtít tamní ministerstvo zemědělství očistit jméno polských potravin. V Česku jsou momentálně polské potraviny a produkty na ústupu a já myslím, že právem. Nevím, zda je to správně či nikoliv, ale jako spotřebitel jsem také ovlivněn tím, co se v tomto směru u nás s polskými potravinami dělo, a pokud jdu nakupovat do supermarketu, tak se polským výrobkům vyhýbám. Jednoduše je fakt, že se k nám dováželo to nejhorší z jejich produkce s mizivou kvalitou,“ říká šéfkuchař restaurace Grand Cru Jan Punčochář.

„Pokud by se měla obnovit naše důvěra v polské potraviny, pak je nutné, aby kontrola, která sem produkty vozí, byla opravdu dobře nastavena. Poláci mají dobré jídlo, sám jsem se o tom několikrát přesvědčil, mají například skvělou zeleninu nebo i maso. Třeba známé maso wolovina, které má garantovaný chov a je opravdu ve skvělé kvalitě, se kupovat určitě nebojím. Ale jde o to, aby se k nám nedostávalo něco, co už je v Polsku při nakládání na odpis,“ dodává šéfkuchař.

Solná aféra a salmonela

Před třemi lety například vyšlo najevo, že polské firmy prodávaly technickou sůl a vydávaly ji za sůl kuchyňskou. Firmy, které byly do aféry zapletené, prodávaly technickou sůl označenou jako jedlou velkovýrobcům uzenin, zpracovatelům ryb, mlékárnám a pekárnám. Z těchto výroben se mohla dostat do obchodů po celém Polsku i v České republice.

Veterinární správa zhruba ve stejnou dobu nepustila na tuzemský trh více než půl tuny čerstvého kuřecího masa z Polska. Maso bylo znečištěno obsahem útrob a mělo pohmožděniny.

V dubnu a červnu letošního roku nechali zase veterináři stáhnout deset tun zmraženého kuřecího masa z Polska, které obsahovalo salmonelu. Následně se premiér Bohuslav Sobotka s polskou premiérkou Ewou Kopaczovou dohodl na těsnější spolupráci mezi kontrolními orgány jednotlivých zemí. 

Dalším případem byly desítky tun prášku ze sušených zkažených vajec, které zabavila polská policie. Prášek totiž obsahoval několikasetnásobně více nebezpečných bakterií, než povolují normy. Státní potravinářská inspekce také odhalila pančovaný med z Polska. Podle SZPI byl do něj přidán rýžový sirup. 

Zdroj: lidovky.cz
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade ve Varšavě.

Tisknout Vaše hodnocení: