Brazílie – pravlast kaučuku ho dnes sama ve velkém dováží

2. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Co znamená pro brazilské hospodářství letošní katastrofální sucho, proč musí někdejší kaučuková velmoc dnes kaučuk sama dovážet nebo proč do Brazílie přišlo na třicet světových automobilek, to vysvětluje ředitel zahraniční kanceláře agentury Czechtrade v São Paulu Marek Zmrzlík.

Marek Zmrzlík, zástupce CzechTrade v BrazíliiKteré české firmy v poslední době v Brazílii bodovaly?
Zajímavé úspěchy má třeba firma GF Machinery, která dodává specifické stroje na sekání skelného vlákna. V nedávné době představil na brazilském trhu své pivo typu ale pivovar Bernard. Velký úspěch má také značka Primátor, obzvlášť se svým pšeničným pivem. Dlouhodobě zde působí Crystalex nebo Preciosa a firmě Caesar Bohemia se podařily první zásilky křišťálu.

Úspěch zde má také výrobce elektroniky Jablotron, dodavatel antivirových programů AVG nebo internetový projekt Shoptet. Dá se říct, že Brazílii dobyla česká nemocniční lůžka Linet. Zajímavý úspěch zaznamenávají i firmy Mmcité s městským mobiliářem nebo DT-Výhybkárna a strojírna se speciálně vyvinutými výhybkami pro sãopaulské metro.

Brazílie je stále velmocí ve výrobě automobilů. Dodáváme tamějšímu automotive průmyslu?
V českém exportu do Brazílie jsou jedny z největších dodávek právě ty do automobilového odvětví. Jde ale převážně o vnitřní dovoz v rámci skupiny Volkswagen. Automobilový sektor je v Brazílii hýčkaným oborem. Pro výrobce existují úlevy na daních a stát se snaží přilákat co nejvíc světových automobilek, aby zde vyráběly. Nutno říct, že se to daří. V Brazílii působí na tři desítky světových značek a přicházejí i čínští výrobci.

Jak se vysoká konkurence promítá do cen?
Myslím, že zdejší automobilový průmysl by mohl být učebnicovou ukázkou, jak funguje trh, respektive vztah poptávky a nabídky. Přestože jsou zde různé úlevy a výhody pro výrobce aut, ceny vozů jsou nesrovnatelně vyšší než v Evropě. A to často u modelů, které už v Evropě ani nejsou v prodeji. Souvisí to s nedostatečnou brazilskou dopravní infrastrukturou.

Pro pohodlný a spolehlivý pohyb po brazilském městě je potřeba auto, proto se každý snaží si ho pořídit. Poptávka je tedy obrovská a dovolí zvednout ceny aut velmi vysoko. Že cenu určuje místní poptávka, potvrzuje skutečnost, že stejný vůz vyrobený v Brazílii se vyváží například do Mexika za zlomkovou cenu.

České firmy musejí ale zvážit zavedení výroby přímo v Brazílii. Země preferuje místní dodavatele. Navíc platí, že dovozní cla a daně mohou navýšit cenu minimálně na dvojnásobek. Tím se snižuje konkurenceschopnost dovozce vůči místním výrobcům.

Ve statistikách mě překvapilo, že třetí největší položkou v exportu do Brazílie je kaučuk. Kam putuje, když v historii byla naopak Brazílie sama proslavená vývozem kaučuku?
Je pravda, že je to zvláštní paradox. Kaučuk, který v podstatě pochází z Brazílie a umožnil velký rozvoj severu země (díky němu si v Manausu postavili například největší divadlo Latinské Ameriky), je nyní z velké části dovážen.

Mimochodem jde o jeden z nejzmiňovanějších případů průmyslové špionáže. Dle statistik pokrývá brazilská produkce kaučuku už pouze 35 procent místní poptávky a jen zhruba jedno procento světové výroby. Ta za poslední čtvrtstoletí vzrostla téměř desetkrát. Domácí produkce roste pomaleji než poptávka a tím se zvětšuje prostor pro dovoz.

Drtivá většina kaučuku se používa na výrobu pneumatik. To je také důsledkem zmiňovaného růstu automobilového průmyslu.

Stát se snaží zabránit přílivu levných a nekvalitních čínských pneumatik. Láká proto do Brazílie nové světové producenty pneumatik. Ti zde kupodivu dlouhou dobu neměli vlastní výrobu. Donedávna se zde ještě vyráběly pouze konvenční pneumatiky. Nyní se přechází na pneumatiky radiální, které pro výrobu potřebují více gumy. Očekává se proto, že dovoz kaučuku bude ještě stoupat.

Brazílii letos zasáhla stejně jako Evropu katastrofální sucha. Jaké to má důsledky pro ekonomiku? A když se na to podíváme trochu cynicky, otevřou se nové příležitosti pro české dodavatele vodohospodářské techniky?
Dopady sucha na brazilskou ekonomiku jsou velké, a to nejen kvůli nedostatku pitné vody a snížení zemědělské produkce, ale i kvůli nedostatku elektrické energie. Zhruba tři čtvrtiny energie totiž pocházejí právě z vodních elektráren. Například ztráty HDP regionu São Paulo, který tvoří téměř třetinu brazilského hospodářství, se za minulý půlrok odhadují až na dvě procenta.

Brazílie se navíc potýká s problémy v oblasti zpracování vody dlouhodobě. Nyní s nastalou situací hledá nová řešení pro recyklaci vody a čištění odpadních vod. Navíc se mohou otevřít dveře i pro výstavbu nových tepelných elektráren, s nimiž mají Češi bohaté zkušenosti.

V Brazílii už stojí dvě, na kterých se podílely české firmy. Ovšem tento zdroj není příliš oblíbený a Brazílie preferuje spíš zelenější energie, jako jsou vítr a slunce. Ale i v těchto sektorech máme zajímavé technologie.

Jsou ještě k mání nějaké zakázky při přípravě letní olympiády, která se bude konat příští rok v Riu de Janeiru? A nakolik přípravy ovlivňuje rozčarování Brazilců z loňského fotbalového mistrovství světa?
Buďme realisty – vstoupit do velkých projektů v rámci olympijských her je již velmi málo pravděpodobné. Co se týče loňského fotbalového šampionátu, mnoho projektů se nestihlo a potenciál pro investice nebyl využit příliš efektivně. To silně pobouřilo velkou část společnosti, která chce zejména investice do zdravotnictví, vzdělání a bezpečnosti. Samotný šampionát byl však zorganizován velmi dobře a byl považován celkem za úspěch.

Už jste zmínil relativně velkou celní bariéru, kterou je Brazílie pověstná. S čím musí zahraniční dovozce počítat?
Celní zatížení je vysoké a systém daní a cel velmi komplikovaný. Lze počítat zhruba se zatížením 60 až 80 procent. Konečná cena produktu bývá oproti Česku až dvojnásobná či trojnásobná. Je nutno ale dodat, že podobnému problému čelí všichni dovozci a samotní místní producenti zde musejí celou řadu daní platit také, takže tato překážka nemusí být nutně diskvalifikující.

Navíc místní výrobní technologie nebývají vždy tak efektivní a místní ochrana pracovníků často výrobu velmi prodražuje. Mezi další překážky patří například certifikace, zejména u zdravotnických, potravinářských či farmaceutických výrobků. V současné době se také projevuje vliv slábnoucí brazilské měny, kdy dovozy jsou pro Brazilce dražší.

Obrovskou Brazílii tvoří 27 států. Které regiony jsou nejlepší pro obchod?
Do osmi států soustředěných zejména na bohatém jihu a jihovýchodě federace je koncentrováno 78 procent HDP. Jde především o region São Paulo se 42 miliony obyvatel, o Rio de Janeiro s 16 miliony a Minas Gerais s 20 miliony obyvatel. Naopak desítka států severu a severovýchodu tvoří dohromady pouze 5,3 procenta HDP.

Těžko ale říct, které jsou pro obchod nejlepší, protože velmi záleží na typu zboží, jež chcete nabídnout. Z výše uvedeného je vidět nejsilnější a nejdynamičtější regiony, avšak perspektiva může být právě i v těch méně rozvinutých, protože tam mnoho věcí chybí a i vláda se snaží podpořit tyto regiony různými programy na podporu obchodu. Jde o daňové úlevy, širokou škálu pobídek nebo vytváření bezcelních zón. Jednotlivé státy si konkurují i daňovou politikou, kdy nabízejí při dovozu různé daně.

Nakolik se při obchodním jednání projevuje odlišná mentalita a temperament Brazilců?
Myslím, že odlišnosti nejsou tak výrazné. Nedá se to srovnat například s asijským nebo arabským světem. Koneckonců Brazílie byla kolonizována Evropany. Je zde ale také silný vliv africké kultury v důsledku otrokářství a počátkem 20. století přišla silná imigrační vlna z Japonska. Nicméně nemyslím si, že by tyto neevropské kultury měly výrazný vliv například na podobu obchodního jednání.

Co tedy na obchodní schůzce čekat?
Brazilci jsou velmi hraví, komunikativní a jednání se mohou protáhnout na hodně dlouho. Nejsou příliš vybaveni jazykově, takže pro vstup do Brazílie by si firma měla zajistit někoho se znalostí portugalštiny. Jako všude v Latinské Americe i tady působí jistá laxnost. Zařizovat věci vyžaduje hodně času a trpělivosti. Nepříjemné pro obchod je, že Brazilci neumějí říct ne, takže odmítnutí spíš vytušíte nebo vyplyne časem.

Obecně vyžaduje obchodování s Brazilci vysokou schopnost improvizace, hodně trpělivosti a občas i pevných nervů. Často firmám říkám, že pro region potřebují „bojovníky“, kteří vydrží a nevzdají boj po prvních nezdarech. Odměna v podobě získání tak velkého trhu se vyplatí.

Kontakt do Brazílie

S žádostí o pomoc při vstupu na brazilský trh se můžete obrátit na zahraniční kancelář agentury CzechTrade v São Paulu. E-maily jsou marek.zmrzlik@czechtrade.cz nebo alex.ivanco@czechtrade.cz.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek