Brazilské průmyslové pekárny zaznamenaly v roce 2015 nárůst tržeb o 4,8 %, obrat dosáhl 5,18 miliardy BRL.

15. 3. 2016

  • Země: Brazílie
  • Datum zveřejnění: 14.03.2016

Brazílie je 7. největším trhem světa v průmyslové výrobě chleba, i přestože se v této zemi upeče 90 % chleba v tradičních pekařstvích. V loňském roce bylo takto vyrobeno 463,3 tun chleba. Segment dlouhodobě roste nejen v tržbách, ale také ve spotřebě. Brazilci v roce 2015 v průměru zkonzumovali 2,27 kg chleba vyrobeného v průmyslových pekárnách, v roce 2010 to bylo 2,09 kg. Co se týče průmyslově vyrobených koláčů, dosáhl obrat v roce 851 miliónů BRL. Vyrobeno bylo 37,3 tisíce tun koláčů, což představuje ročně v průměru 0,18 kg na každého Brazilce.

Domácí pečení chleba a koláčů není v Brazílii příliš rozšířené. Brazilci nakupují pečivo v místních pekárnách či supermarketech. Dle dat společnosti Euromonitor z roku 2014 je tomu v 76,2 % případech u chleba a 50,7 % u koláčů. Celková spotřeba chleba, jak tradičně tak průmyslově vyrobeného, by podle těchto údajů měla být v roce 2014 v Brazílii 5,1 miliónu tun, což představuje hodnotu 23,6 miliardy USD. V letech 2009-2014 podle této společnosti došlo také k 34,1% nárůstu ceny produktu při nárůstu objemů ve výši 6,2 %.

Vzrůstající cena, kterou jsou Brazilci ochotni zaplatit za pečivo, se odráží v trendech v segmentu průmyslově vyrobeného chleba, který cílí na vyšší kvalitu a širší nabídku. Průmysl změnou portfolia reaguje na trendy týkající se zdravého života a vyšší kupní sílu obyvatelstva, počínaje nabídkou pečiva bez přidaného cukru či nenasycených tuků po celou škálu inovací. Kromě tradičně nejrozšířenějšího „francouzského chleba“ se tak v běžných obchodech začaly objevovat dříve luxusní produkty, jako celozrnné pečivo, žitný chléb a bezlepkové pečivo. Nyní je dostupné také pečivo s přírodními, organickými přísadami a výrobky z různých druhů specializované mouky. Podle některých studií tyto výrobky nyní představují 30-40 % segmentu.

Co se týče lokálních pekařství a cukráren, v roce 2015 zaznamenaly obrat ve výši 84,7 miliard BRL, což je oproti minulému roku růst o 2,7 %.

Obrat pekařství a cukráren:

graf

Počet těchto provozoven zůstal v roce 2015 stabilní. V Brazílii je okolo 63,2 tisíce lokálních pekáren a cukráren. Přestože v roce 2015 došlo ke zvýšení průměrné útraty o 7,6%, zaznamenaly v roce 2015 prodejny pokles klientů o 4,2 %. Spolu s růstem provozních nákladů o 6,8 % a inflací ve výši 10,67 % to vedlo k propouštění ve výši 3,76 %. Sektor malých pekáren a cukráren nyní zaměstnává 818 tisíc zaměstnanců přímo a 1,8 miliónu pracovníků nepřímo. Oproti minulému roku přišlo o práci 32 tisíc zaměstnanců.

Vývoj počtu zaměstnanců, klientů a hodnoty průměrného nákupu pekařství a cukráren:

graf

Prodej vlastních výrobků na celkovém obratu v roce 2015 představoval 58,3 %. Lokální pekařství a cukrárny vyrobily zboží v hodnotě 49,47 miliardy BRL.

Skladba obratu pekařství a cukráren:

graf

Do světa

Přestože domácí spotřeba má ještě potenciál k růstu, zaměřili se brazilští výrobci také na vývoz. Ve spolupráci s Brazilskou exportní agenturou, Apex-Brazil, byl tak před deseti lety vytvořen program Happy Goods, http://www.happygoods.com.br/setor/mercado_externo . Brazilští výrobci sušenek, těstovin, chleba a koláčů tak nyní vyvážejí do více než 100 zemí. Nejvýznamnějším partnerem zůstávají země Mercosul, které byly v roce 2014 cílem 49 % procenta hodnoty a 57 % objemu vývozu Brazílie v těchto segmentech. Vyvezlo se tam 49 tisíc tun zboží za 83 miliónu USD. S vývozem ve výši 44 miliónů a objemem ve výši 24 tisíc tun byla na druhém místě Afrika. Na rozdíl od zemí Mercosul měly africké země zájem zejména o sušenky, přičemž Angola s Mosambikem byly hlavním cílem brazilského vývozu. USA představovaly 17 % hodnoty a 10 % objemu brazilského vývozu za stejné období.

V segmentu pečiva a koláčů v roce 2014 vyvážela Brazílie do 57 zemí. Vyvezeno bylo 13,2 tuny produktů v hodnotě 32,8 miliónu USD, což bylo o 13,2 procenta více v objemu a o 17,3 % více v hodnotě než v roce 2013.

Brazilské panettone

Brazílie patří mezi deset největších vývozců specializovaného pečiva. Nejvýznamnější postavení zaujímá panettone, tradiční italský produkt adaptovaný na brazilské  poměry, který slaví velké úspěchy zejména v USA. V roce 2009 nakoupily USA brazilské panettone za 2 miliony USD, 720 tun. V roce 2014 už to bylo 2000 tun za 6 milionů USD. Peru, Venezuela a Paraguay dohromady dovezou panettone za 1 milión USD. V roce 2009 panettone představovalo 5 % brazilského vývozu v segmentu v hodnotě 6 milióny USD, v roce 2014 to již bylo 13 miliónu USD a 8 %, což představuje celkem nárůst zhruba o 120 % na 17 % ročně. Brazilské panettone se nyní vyváží do celého světa, mj. do Jižní Afriky, Japonska či Austrálie.

Brazílie vypěstuje méně než polovinu obilí, které potřebuje. Spotřeba se tak pokrývá dovozem, převážně z Mercosulu (Argentina), Kanady a USA. U průmyslově vyrobeného chleba a koláčů je podíl ceny obilí na výrobních nákladech 70 %, u sušenek je to 40 %.

Brazilská průmyslová výroby sušenek, těstovin, pečiva a koláčů:

tabulkaZdroj: International Trade Center, Euromonitor, Abip, Abimapi
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Sao Paulu.

 

 

 

 

 

Tisknout Vaše hodnocení: