Britský automobilový průmysl nyní a v budoucnosti

3. 2. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Britský automobilový průmysl nyní a v budoucnosti Britská společnost automobilových výrobců a obchodníků (Society of Motor Manufacturers and Traders, dále SMMT) zveřejnila informace o výsledcích za rok 2015 a odhady budoucnosti autonomních automobilů (robotických vozidel bez řidičů), kdy se v následujících deseti letech očekává velmi silný vývoj tohoto sektoru a Spojené království chce být v popředí tohoto trendu.

Bez řidiče již fungují mikrobusy na jednom z terminálů letiště Heathrow, byť se jedná o jízdu po přesně stanovené trase, kde jsou značně omezeny či vyloučeny situace, které vznikají v běžném silničním provozu.

Výroba automobilů a vývoz

Dle dat uveřejněných SMMT vyrobily automobilky ve Velké Británii v roce 2015 celkem 1,59 milionu vozidel. Ačkoliv se může zdát, že dlouhá léta nepřekonaný rekord z roku 1972 je stále nedosažitelný (tehdy bylo v UK vyrobeno 1,9 mil. aut), je loňský výsledek potvrzením toho, že se automobilový průmysl dostal z předchozí krize. Jedná se totiž o nejlepší výsledek za posledních deset let. Růst tohoto sektoru (+3,9 %) překonal i celkový růst HDP. Ten podle nově zveřejněných údajů činil +2,2 %, přičemž očekávání byla vyšší.

Celkem 1,2 mil. nových automobilů bylo loni vyvezeno do zahraničí, což je oproti roku 2014 zvýšení o 3 %. Jedná se o skvělý výsledek, zejména pokud se vezme v úvahu, že britský export automobilů do Číny loni poklesl o 37,5 % a do Ruska dokonce o 69,4 %. Z vyvezených vozidel směřovalo 57,5 % do EU (růst o 11,3 %).

Rostoucí závislost na evropském trhu vzbuzuje obavy spojené s nadcházejícím referendem o setrvání Spojeného království v EU. Pro britské exportéry je důležité, že zatímco průměrná cena jednoho vyvezeného vozidla činila v roce 2004 10,2 tis. GBP, nyní již téměř dosahuje ceny 22 tis. GBP.

V reakci na dosavadní pozitivní vývoj oznámili majitelé výrobních závodů ve Velké Británii významné investice. Nissan začal vyrábět svůj model Infinity Q30 v továrně v Sunderlandu a výstavba nového provozu a investice do technologií dosáhly hodnoty 250 mil. GBP. Nissan oznámil také další investici ve výši 100 mil. GBP do výroby modelu Juke. Také firma Jaguar Land Rover oznámila investice ve svých továrnách v Castle Bromwich a v Solihull, kdy investice dosáhnou až 1 mld. GBP. Rovněž Honda nezůstává pozadu s plány a provozy ve Swindonu přetvoří v nejmodernější závod pro model Civic.

Ve Velké Británii se vyrábí také značné množství motorů pro osobní a nákladní vozidla. Tato oblast loni nebyla až tak úspěšná. Celková výroba dosáhla sice téměř 2,4 mil. motorů (z toho 64 % bylo vyvezeno do zahraničí), jedná se však meziročně o 1% pokles. Při porovnání dat za prosinec 2014 a prosinec 2015 lze dokonce zjistit meziroční pokles o 4,4 %, což svědčí o ochlazení zájmu na vývozních trzích.

Domácí trh

Pokud jde o domácí trh, registrace nových vozidel dosáhla loni 2,63 mil. (meziroční růst 6,3 %). Polovina z těchto vozidel byla nakoupena pro firemní flotily. Perspektivní možnosti na britském trhu pro zahraniční automobilky včetně českých jsou zřejmé z toho, že pouze cca 390 tis. nově registrovaných vozidel bylo vyrobeno ve Velké Británii.

Co se týká dovezených vozidel, velmi úspěšně si vedl především Ford (Britové si loni koupili více než 133 tisíc modelů Fiesta (popularita Fiesty těží dodnes z toho, že Ford až do roku 2002 montoval tento model přímo v Dagenhamu na východním okraji Londýna) a více než 83 tisíc modelů Focus).

Škoda si udržuje svůj podíl na trhu, loni se prodalo téměř 75 tis. nových vozů z Mladé Boleslavi. Nejúspěšnějším modelem byla Octavia (22,6 tis.) a nová Fabia (17,1 tis.). V letošním roce má Škoda v plánu překonat hranici prodeje 80 tisíc nových automobilů Škoda na britském trhu.

Počet nově registrovaných vozidel s benzínovými motory rostl o 8,4 %, v případě dieselových motorů činil růst 2,8 %. Největší procentuální růst zaznamenaly elektromobily. Těch bylo loni nově registrováno 48 tis. (meziroční růst o 50 %) (v roce 2013 bylo zaregistrováno jen 3500 nových elektromobilů). Právě elektromobily a především autonomní vozidla se mají stát nejvýznamnější částí trhu v následujících deseti letech.

Podle SMMT globální trh inteligentní mobility, který zahrnuje výše uvedené automobily, dosáhne v roce 2025 objemu 900 mld. GBP. Předseda SMMT Mike Howes uvedl, že Velké Británii to přinese v blízké budoucnosti vznik 320 tis. pracovních míst a hospodářský zisk přesáhne 51 mld. GBP. Kromě Heathrow, kde jsou již vozidla bez řidičů v provozu, začne nyní testování těchto vozidel také v Bristolu, Coventry, Milton Keynes a v Greenwich. V letošním roce britská vláda vyhradila 20 mil. GBP na projekty vývoje autonomních vozidel.

Ministr financí George Osborne zdůraznil v jednom ze svých nedávných vystoupení, že automobilový průmysl má pro Británii prvořadý význam. Budoucnost bude patřit autonomním vozidlům a britská vláda tomuto vývoji věnuje patřičnou pozornost a vyčleňuje na něj prostředky. Výroba vozidel alespoň částečně snižuje silnou závislost ekonomiky na sektoru služeb.

Zjevná je také snaha zabývat se výrobou aut s vyšší přidanou hodnotou a ne levnými automobily, kde existuje silná konkurence. Všechny výše uvedené trendy jsou dobrým signálem pro české subdodavatele a vývozce. Velký zájem o spolupráci mezi českými a britskými společnostmi byl zaznamenán také na veletrzích v uplynulém roce, kde se české podniky úspěšně prezentovaly (Subcon, Advanced Engineering atd.). CzechTrade též v listopadu 2015 zorganizoval dodavatelské fórum pro Jaguar Land Rover, kde participovalo sedm českých společností. Tři z nich byly vyzvány k předložení nabídky.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Londýně (Velká Británie).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek