Britský trh dobývají české pivo i sklo

17. 7. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Britský trh dobývají české pivo i sklo Česká auta, české sklo nebo české pivo. Výrobky ze země v srdci Evropy mají ve Velké Británii zvuk. Spojené království je pro ČR třetím nejefektivnějším odbytištěm po Německu a Slovensku. Češi sem vyvážejí podstatně více zboží, než putuje opačným směrem.

Vzájemný obchodní obrat obou zemí se za uplynulých deset let zdvojnásobil. Británie je pro Česko v současnosti pátým největším exportním trhem a na celkovém českém vývozu se podílí 4,9 procenty.

Velkou šancí pro české vývozce je aktuálně stavebnictví, dopravní infrastuktura a energetika. Více by se se svými produkty mohly české firmy uplatnit i ve zdravotnictví či v oblasti obrany, designu nebo potravinářství.

Více o připravovaných obchodních příležitostech pro české podnikatelské subjekty

 „Perspektivním zůstává automobilový průmysl včetně komponentů, dále strojírenská odvětví, dodávky pro oblast obnovitelné energetiky a infrastruktury, sklo a design, specifická softwarová řešení, ale i pivovarnictví,“ upřesňuje tajemník obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Londýně Pavel Bobek.

České výrobky jsou v Británii konkurenceschopné především díky vysoké kvalitě za přijatelnou cenu, logistické dostupnosti trhů a flexibilitě našich výrobců.

Britové poznávají české pivo

Za kanálem La Manche stabilně roste obliba českých piv. V roce 2014 byli Britové čtvrtými největšími dovozci tuzemského národního nápoje za Německem, Slovenskem a Švédskem. Českého piva se zde ročně prodá více než 200 tisíc hektolitrů.

„Finančně nejvýznamnější exportní položkou v potravinářství je stále vývoz cukrovinek, ale to především díky produkci nadnárodních společností. Pivo je druhou nejvýznamnější položkou, přičemž stejně důležitý je i vývoz sladu. A v souvislosti s pivem nezapomínejme zmínit český chmel,“ říká diplomat.

„Pivo má ve struktuře našeho exportu nezastupitelné místo také proto, že kromě značek se zahraničními majiteli je mezi vývozci čím dál více středně velkých pivovarů v českém vlastnictví,“ doplňuje.

Šance pro menší pivovary

České pivovary bude - spíše než absolutní čísla - zajímat nárůst vývozu pěnivého moku z ČR na ostrovy v posledních letech. Nezastavila ho ani nedávná globální krize a přechodně klesající spotřeba piva v Británii, na které se podílel i růst daní uvalených na alkohol.

„Od roku 2010 do současnosti lze vidět asi dvanáctiprocentní nárůst exportu českého piva. Pokud vezmeme v úvahu nejnovější čísla, lze konstatovat, že každý dospělý obyvatel Británie si za posledních dvanáct měsíců vychutnal jedno české pivo. Spotřeba piva za loňský rok dosáhla na britských ostrovech 67 litrů na obyvatele. Vzhledem k těmto údajům a k zájmu o kvalitní český zlatavý mok existuje potenciál náš export piva ještě zvýšit,“ domnívá se Pavel Bobek.

Velcí čeští výrobci jsou na trhu etablováni především díky zahraničním mateřským společnostem. Nakolik ale mohou dobrého jména tuzemského piva využít malé či středně velké pivovary?

„Dveře na britský trh jsou otevřeny i díky velkým pivovarům. Jeden z důležitých momentů nastal v devadesátých letech, kdy do Staropramenu vstoupila britská společnost Bass Plc, což pomohlo nasměrovat české pivo do britských výčepů. Dobré jméno českého piva nespočívá jen v příznivé ceně, jíž často zmiňují Britové, kteří navštívili naši zemi. Je založeno především na jeho špičkové kvalitě,“ upozorňuje Pavel Bobek.

Česká ambasáda Londýně se spolu se státní agenturou na podporu exportu CzechTrade snaží tuzemské pivo propagovat ještě usilovněji než v minulosti. V loňském roce se v prostorách velvyslanectví uskutečnila úspěšná ochutnávka českého piva, kde se distributorům představilo pět značek ze skupiny malých a středních pivovarů.

„Akce ukázala, že Britové mají zájem i o tzv. craft piva, která se liší od produkce velkých průmyslových pivovarů. I z tohoto důvodu následně zorganizoval CzechTrade Londýn český pivní pavilón na nápojovém veletrhu Imbibe Live, kde se letos v červnu prezentovaly značky Budvar, Primátor, Pernštejn Pardubice, Ferdinand, Bohemia Regent a Hubertus. Čtyři z těchto pivovarů jsou již na trhu přítomny. Dva další, Primátor a Pernštejn díky účasti na Imbibe Live jednají s řadou britských importérů,“ doplňuje tajemník obchodně-ekonomického úseku velvyslanectví. A šanci mají i další...

Spojte se s místními

Česká piva jsou běžně dostupná především v pubech a restauracích ve větších městech.

„Jedná se zejména o značky, které patří do velkých pivních skupin. Také v maloobchodní síti se lze setkat s některými českými pivy. Celkově se však v Británii prodává minimálně patnáct českých značek včetně menších nezávislých pivovarů,“ prozrazuje Bobek.

Velkým propagátorem českého piva na tamním trhu je proslulá firma Premium Czech Beer Simona Leirda ze skotského Glasgow, jež je významným dovozcem piv z regionálních českých pivovarů.

„Uvedená společnost není ale zdaleka jediným dovozcem od regionálních českých pivovarů. Některé menší pivovary navázaly přímo kontakt s etablovanými britskými importéry. Pro pivovar, který v Británii nemá vlastní síť, je nezbytné spojit se se zástupcem, jenž má velmi podrobnou znalost místního trhu,“ upozorňuje diplomat.

Neoficiální žebříček obliby černého piva ve Velké Británii vedl donedávna český Bernard Dark, což dokazuje, jak je zde černé pivo populární. „V Británii převažují v prodeji piva světlá, nicméně pravdou je, že segment černých piv v poslední době roste. Důkazem toho může být i zmíněný veletrh Imbibe Live, kde distributoři projevovali velký zájem o Hubertus Dark,“ doplňuje Pavel Bobek.

Šance pro Čechy jsou i jinde. Design, energetika ...

Čeští vývozci – a to nejen ti, kteří působí v oblasti potravinářství – by si měli uvědomit, že přes dobré jméno některých českých výrobků je tamní trh náročný a prosadit se na něm je vždy jednodušší z pozice subdodavatele pro velké britské či světové (nadnárodní) firmy.

„Britská ekonomika je založena na outsourcingu a subdodavatelských vztazích. Zapojení se do subdodavatelského řetězce je tak vždy jednodušší než přímé dodávání hotového produktu,“ říká tajemník obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Londýně Pavel Bobek.

Kromě českého piva či automobilů Češi vždy dobývali svět výrobky z foukaného skla či křišťálu a prezentovali se vynikajícími designéry. Londýn je přitom jedním z center světového designu.

„Občas zaznamenáváme poptávku od architektonických studií, ale především je důležité, aby se české firmy představovaly architektům a byly jim nablízku. Dobrým příkladem jsou aktivity společností Preciosa, Lasvit a také firmy Hamřík, které mají v Británii svá vlastní zastoupení. Ještě bych rád připomněl, že každý rok v září se koná v Londýně festival designu s celou řadou akcí. Na jedné z nich, nazvané Tent London, bude letos i český pavilón skla," říká diplomat.

České firmy mohou využít i toho, že v ideálním stavu není v zemi energetická infrastuktura. V příštích letech doslouží řada jaderných i uhelných elektráren a vláda plánuje obnovu stávajících zdrojů i výstavbu nových elektráren.

„Kromě projektu výstavby jaderné elektrárny Hinkley Point C se ve Velké Británii prosazují i další nízkouhlíkové technologie např. solární a větrné elektrárny. Součástí projektů ekonomické diplomacie je letos i účast společností na veletrhu NextGen, kde se v úzké spolupráci CzechTrade Londýn a velvyslanectví představí sedm českých výrobců tepelných pump a kotlů na spalování biomasy. Jedná se o zelené technologie, na které se aktuálně vztahují velkorysé dotace na výrobu  tepla,“ dodává ještě Pavel Bobek.

Jakub Procházka

Obchodní příležitosti ve Velké Británii: stavebnictví, doprava, energetika, zdravotnictví a obrana

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek