Byznys v Rusku není mrtvý, říká CzechTrade

13. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Byznys v Rusku není mrtvý, říká CzechTrade Protiruské sankce český export do Ruska loni příliš neovlivnily. „Mnohem horší je dopad měnové krize rublu, která se přenáší také do sousedních zemí. Pro české firmy je klíčové, aby měly co nejpřesnější informace, jak se s oslabením měny vypořádali jejich konkurenti,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Podle dat Českého statistického úřadu se export do Ruska meziročně významně propadl jen v říjnu a listopadu. „Byznys v Rusku pořád běží,“ dodává Doležal. Lze to dokumentovat i na výsledcích CzechTradu za rok 2014. Celkem agentura pomohla zprostředkovat obchody za 6,8 miliardy korun, což je více než dvojnásobek ročního průměru z předchozích let. Z hlediska objemu zprostředkovaných zakázek patří mezi nejúspěšnější kancelář v Moskvě, Düsseldorfu a Záhřebu. Mezi trojkou kanceláří s nejvíce úspěšnými zakázkami se loni umístil Petrohrad. Polovině z celkového objemu obchodů pomohl CzechTrade v loňském čtvrtém čtvrtletí.

V září 2014 CzechTrade vytipoval osm zemí, kde začal firmám, které chtějí za chybějící odbyt v Rusku najít náhradu, poskytovat individuální služby. O většinu z vybraných teritorií, Kazachstán, Ázerbájdžán, Turecko, Čínu, Indii, Indonésii, Brazílii a Mexiko, mají české firmy zájem. „Najít nový trh ale nejde tak rychle. Záleží také na nabízeném sortimentu. S průnikem na nové trhy to mají horší třeba výrobci strojů nebo důlní techniky,“ dodává Doležal. CzechTrade se chce mimo jiné letos zaměřit na to, aby exportérům trhy, na kterých existují obchodní příležitosti, více představil.

Manuál pro exportéra

Pomocnou ruku našla agentura u Asociace malých a středních podniků (AMSP), s níž připraví Manuál pro exportéra. V něm firmy najdou návody pro analýzu trhů, přípravu marketingových a obchodních plánů. Naváže na Manuál řízení exportních rizik, který už AMSP vydala dříve.

„Připravujeme s CzechTradem také dlouhodobý projekt zaměřený na detailní analýzu prostředí českého exportu. Budeme připravovat průzkumy konkrétních segmentů malých a středních firem a následně navrhovat nebo oponovat konkrétní nástroje podpory exportu pro jednotlivé trhy,“ říká Karel Havlíček, předseda AMSP.

CzechTrade v roce 2014 rostl o desetinu

Proexportní agentura CzechTrade v roce 2014 zrealizovala 1559 placených zakázek pro 909 firem. Počet zakázek se tak meziročně zvýšil zhruba o desetinu. Zahraniční kanceláře agentury pomohly českým výrobcům ke kontraktům za více než 6,8 miliardy korun. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek loni na jaře rozhodl, že zahraniční zastoupení ministerstva se po dvouleté integraci do jednotné sítě vrátí pod CzechTrade. Ke konci loňského roku měla agentura v zahraničí celkem 47 kanceláří v 41 zemích.


Převzato z deníku E15. Autor článku: Jan Stuchlík

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek