Čeká automobilový průmysl revoluce?

15. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Čeká automobilový průmysl revoluce? Automobil ovládaný smartphonem, snižování hmotnosti za použití nanomateriálů či systémy autonomního řízení. A to vše při pokračujícím tlaku na nákladovou efektivitu, který udrží ceny aut na současných úrovních. Vzdálená budoucnost? Nikoliv, trendy nejbližších několika let.

Automobilový průmysl prochází řadou velkých změn, které mají ambici výrazně proměnit celý sektor. A to nejen v podobě technologických novinek na samotných automobilech, ale i v procesu výroby a v dosavadním obchodním modelu. Experti Erste Corporate Banking identifikovali šest hlavních trendů, které budou určovat vývoj v automobilovém sektoru v budoucích letech.

1. Alternativní pohony: Elektřina, plyn i vodík

Každá velká automobilka investuje do nových pohonů. Prim hraje elektrický pohon a stlačený (CNG), resp. zkapalněný (LNG) zemní plyn, někdo věří vodíku (např. Toyota Mirai). Největší perspektivy vidíme u elektromobilů.

Jejich většímu rozšíření zatím brání vysoká pořizovací cena, životnost a kapacita baterií a nedostatečný počet dobíjecích stanic. Větší rozvoj elektromobility se tak dá očekávat až po roce 2020 v závislosti na zpřísnění emisního cíle EU, vývoji technologií (hlavně baterií) či na podpůrných politikách jednotlivých států.

2. Nové technologie: Konektivita a systémy autonomního řízení

 Uživatelsky nejzajímavější inovace probíhají v propojování aut s mobilními telefony. Dnes je tak již možné nejen napojit a synchronizovat vůz se smartphonem, ale také ho jeho prostřednictvím ovládat.

Autonomní systémy řízení zase pomáhají udržovat vůz v pruzích, nouzově brzdit, sledovat okolní objekty, parkovat či zajíždět do garáže. Samořiditelná auta už testují Audi, BMW, Toyota, Mercedes, ale i Google. Přesto jejich uvedení do provozu je zatím ve výhledu minimálně po roce 2025, mimo jiné proto, že zatím není jasné, kdo za případné nehody ponese odpovědnost.

3. Průmysl 4.0: Digitalizace výroby

Čtvrtá průmyslová revoluce spočívající v digitalizaci se prosadí i v automobilkách. V praxi se jedná o propojení všech inteligentních přístrojů, výrobních linek a výrobků, skladů, logistiky i servisu do jedné inteligentní informační sítě, v jejímž rámci budou chytré přístroje zákazníků, výrobců i dodavatelů bez lidské pomoci komunikovat.

Při koupi auta už tak za několik let lidé nepůjdou do autosalonu, ale doma si přes internet ze všech možných součástek sestaví „unikátní“ auto na míru.

4. Zpřísňování ekologických a bezpečnostních standardů

Zpřísňování požadavků na vypouštění CO2 (podle nařízení EU z dnešních 130 g/km na 95 g/km v roce 2021) stejně jako zpřísňování bezpečnostních standardů si vyžádají velké investice.

Automobilky proto čím dál častěji využívají nové materiály jako nanovlákna či uhlíková vlákna, které umožňují snížit hmotnost vozidel (a tím pádem spotřebu) při zachování pevnostních standardů.

5. Pokračující snižování nákladů

Automobilky budou dále tlačit na snižování nákladů a na efektivitu výroby, a to nejen ve svých továrnách, ale i u dodavatelů. Díky tomu budou redukovat počet dodavatelů ve prospěch těch, kteří jsou schopni dodávat díly globálně a inovovat své produkty.

Snahou je minimalizace recallů (svolávání vozů do servisu), za které mohou většinou dodavatelé a které automobilky poškozují.

6. Carsharing

U nastupující generace internetu („generace Z“) bude klesat potřeba vlastnit auto. Mnohem více ji bude zajímat, jak se dostat z bodu A do bodu B. K tomu jí dopomohou chytré telefony, aplikace, nonstop přístup k internetu, a především koncepty sdílené mobility – tzv. carsharing.

V podstatě se jedná o levnější a flexibilnější autopůjčovnu – uživatel smlouvu podepisuje jen jednou a platí jen za to, co skutečně ujede.

Program Top Automotive TOP

Automotive je nový program zbřady specializovaných programů Erste Corporate Banking pro malé a střední podniky a velké korporace. Je zaměřen na automobilové odvětví, dominantní oblast českého průmyslu, a zahrnuje ucelenou nabídku služeb Finanční skupiny České spořitelny přizpůsobenou specifickým potřebám společností z automobilového průmyslu.


Převzato z časopisu Komora
Autor článku: Radek Novák, Knowledge Centre Erste Corporate Banking. Obrázek převzat z časopisu

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek