Češi se mohou v Číně prosadit přes e-shopy

9. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

CzechTrade od ledna spustí provoz čtvrté čínské kanceláře v jihočínském Kantonu. Dosavadní tři kanceláře hlásí za první pololetí výrazný nárůst tržeb.

Další impulz dostane český byznys v Číně. Od ledna otevře vládní agentura pro podporu obchodu CzechTrade v Kantonu dlouho zvažovanou čtvrtou čínskou kancelář. „Povede ji Aleš Červinka, který dosud vedl kancelář v Šanghaji,“ říká ředitel agentury Radomil Doležal. Dosavadní tři kanceláře v Šanghaji, Pekingu a Čcheng-tu hlásí v letošním prvním pololetí výrazný nárůst tržeb. Za prvních šest měsíců pomohly českým firmám uzavřít obchody za 55 milionů korun.

Šance pro české MSP

„Zatím se příliš nedaří podpora exportu malých a středních firem do Číny. V tomto ohledu by mohla být slibná aktivita společnosti Foxconn, která nabídla, že by mohla být prostředníkem pro vstup českého zboží na čínský trh,“ tvrdí ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Foxconn se o této možnosti zmínil při jednáních s vládou o poskytnutí investičních pobídek pro jeho miliardovou investici v pardubickém závodě.

Foxconn letos na jaře rozjel v kontinentální Číně e-shop s elektronikou a domácími spotřebiči flnet.com. Hledá další prostor pro růst v situaci, kdy marže z montování elektroniky pro světové značky klesají. Do tří let by chtěl v tržbách předstihnout čínskou internetovou dvojku JD.com, netají se ambicemi šéf firmy Terry Gou. První pokus s vlastním e-shopem a sítí kamenných obchodů z roku 2011 firmě nevyšel.

„Pokud se tato platforma rozjede, bude to potenciální silný kanál i pro české zboží. My můžeme pomoci s vyhledáváním českých dodavatelů,“ dodává Doležal. Bez silného distributora či partnera totiž zahraniční zboží nemá na obřím čínském trhu velkou šanci prorazit. Právě prodej přes internetové obchody je nový trend, na který by se chtěl CzechTrade nyní více soustředit.

Prezidenská ekonomická diplomacie nese ovoce

Českému byznysu s Čínou pomáhají i návštěvy prezidenta Miloše Zemana. Lidé z kanceláří CzechTradu uvádějí, že už po první Zemanově návštěvě se výrazně zvýšila ochota čínských partnerů s jednotlivými kancelářemi spolupracovat. Z návštěv těží například i dezert Marlenka vyráběný ve Frýdku-Místku. Na čínském e-shopu Taobao.com ho moravská firma nabízí s dovětkem, že jde o „dovážený medový dezert českého prezidenta“, a s popisem, že je to prezidentův narozeninový zákusek (v tomto případě je však myšlen Zemanův předchůdce Václav Klaus: Marlenka na čínském webu).

Nově se také projevuje lepší spolupráce mezi ministerstvy průmyslu a zahraničních věcí, na níž se oba rezorty dohodly loni. „Jednou z našich priorit je podpora leteckého průmyslu. Naše kancelář v Čcheng-tu na rozvoji kontaktů pracuje už tři roky. Možné obchody ale brzdí administrativní bariéry na čínské straně. Právě o jejich odstraňování s vládou hovoří lidé z velvyslanectví nebo jsou tématem při vládních návštěvách,“ vysvětluje Doležal.

CzechTrade otevře nové kanceláře

Čínský Kanton není jedinou novou destinací, kam se služby CzechTrade v příštích měsících rozšíří. Ještě letos vznikne kancelář v Singapuru. Po vyřízení formalit by do konce roku mohla začít fungovat také kancelář v indickém Bangalore. Na začátku roku začne CzechTrade působit v íránském Teheránu. „U spotřebního zboží se dá čekat rychlý růst českého exportu. U těžkého průmyslu bude výsledek vidět za dva až tři roky," odhaduje ředitel CzechTrade Radomil Doležal potenciál íránského trhu po zrušení mezinárodních sankcí. V plánu má agentura ještě otevření druhé kanceláře v USA, nové kanceláře v Nigérii a připravuje se na působení v Peru.


Převzato z deníku e15, autor: Jan Stuchlík
Mezititulky a odkazy redakce BusinessInfo.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek