Česká firma vyrábí unikátní likvidátor pachů

Bývalý bankéř David Rašmadžian to zkusil na druhém břehu. Se společníkem rozjeli produkci unikátního likvidátora pachů na bázi esenciálních olejů. Jeho firmě A.L.P. Ecology se daří v Čechách a postupně expanduje do zahraničí.



Dvaačtyřicetiletý David Rašmadžian nezapře arménský původ, přestože se narodil a vzdělání získal v Ostravě. Jeho dědeček, který pocházel z umělecké rodiny malířů a sochařů, přijel ve třicátých letech minulého století do tehdejšího Československa studovat architekturu. Zamiloval se tu, oženil a založil rodinu.

„Ač jsem v Arménii nikdy fyzicky nebyl, kus Arménie mám v sobě,“ říká David Rašmadžian. Jen v Ostravě podle něj žije několik stovek Arménů, s několika z nich se přátelí.

O podnikání snil už od maturity na střední podnikatelské škole v roce 1994. „Spolu s mými přáteli jsem se ale tehdy v sektoru malých a středních firem pohyboval už čtyři roky. Vždy jsem si uvědomoval, že ,starat se sám o sebe‘ je zodpovědné a časově náročné,“ vzpomíná Rašmadžian.

Po absolvování ekonomické fakulty Vysoké školy báňské v Ostravě v roce 2000 nastoupil jako komerční bankéř v tehdejší Živnostenské bance pro malé a střední firmy, pro které zajišťoval financování nebo posuzoval projekty. „Přitom jsem se seznámil se svým současným společníkem. Měl fantastickou technologii a produkt v oboru, který jsem do té doby moc nevnímal. Říkával: Mám malý zlatý důl, jen to správně prodat. To byl impuls pro konečné rozhodnutí – napadlo mě: přelezu přepážku na druhou stranu.“ A tak v roce 2001 vznikla společnost A.L.P. Ecology.

Pachy nepřebíjejí

Pozoruhodným produktem, o kterém jeho přítel hovořil, byl Likvidátor pachů. „Technologie je unikátní nejen tím, že nepřekrývá zápach nějakou vůní, ale opravdu pachy neutralizuje. Děje se tak rozkladem pachových látek. Navíc je zcela bezpečná jak pro lidi, tak pro zvířata a životní prostředí,“ zdůrazňuje Rašmadžian.

Likvidátory pachu jsou přírodní produkty, unikátní svým složením a funkčností. Zjednodušeně lze říct, že rozkládají pachové látky. Jsou složené pouze ze speciální směsi esenciálních olejů a vody a mají atest Státního zdravotního ústavu v Praze. Speciální roztok se aplikuje primárně na zdroje zápachu, umožňuje ovšem také rozprášení v interiérech nebo nanesení na jakýkoli materiál. Lze je bezpečně míchat s detergenty pro vytírání velkých ploch.

Typický zákazník? Nemocnice

Firma zpočátku vyráběla „univerzální“ produkt. „Samozřejmě kompromis znamenal v některých případech kompromisní účinnost. Proto jsme vybrali oblasti, kde se pachy vyskytují, zjistili jsme, jaké mají nejčastější složení a z jakých materiálů se skládá dané prostředí. Trvalo zhruba čtyři roky, než jsme připravili naše produktové portfolio do současné podoby,“ poznamenává Rašmadžian. Zlom nastal v roce 2005, když začali nabízet likvidátory pro speciální pachy.

Nyní společnost kromě výroby a distribuce Likvidátorů pachu provozuje také e-shop
a kamennou prodejnu s ekodrogerií a kosmetikou.

Řešení alergií

Likvidátor pachů se používá například ve zdravotnictví – zneškodňuje nepříjemný odér plen, stomických sáčků, podlah nebo páchnoucích ran a podobně. Mezi typické zákazníky firmy patří nemocnice, domovy důchodců, léčebny dlouhodobě nemocných, charitní domy a obdobná zařízení.

Nyní společnost kromě výroby a distribuce Likvidátorů pachu provozuje také e-shop a kamennou prodejnu s eko drogerií a kosmetikou s více než třemi tisíci položkami špičkových českých a světových firem. V e-shopu jsou koncovými zákazníky především ekonomicky aktivní ženy od 25 do 55 let nebo ženy řešící problém například s alergií na běžné chemické prostředky. Ale také profesionální chovatelé domácích zvířat nebo pacienti se zdravotním postižením, takzvanou stomií čili lidé s umělým vývodem střeva na břišní stěnu.

S vývozem začali na Slovensku

V současnosti má firma obrat přibližně 30 milionů korun a včetně externích subjektů 15 zaměstnanců. Hlavním trhem je stále Česká republika, ale svoje produkty také vyváží. První zemí, do které začala společnost exportovat, bylo Slovensko.

„Je nám nejbližší a zároveň pro vstup na trh a komunikaci nejjednodušší,“ konstatuje Rašmadžian. Následovalo Polsko, Maďarsko a pobaltské státy. V roce 2013 se firma rozhodla vstoupit na německý trh, který je považován za nejnáročnější v celé Evropské unii.

„Je nutná dokonalá příprava všech podkladů do němčiny – webová prezentace, katalogy, produktové listy, etikety, vzorky. Kromě přípravy, která vyžaduje hodně času a peněžních zdrojů, bylo nejtěžší nalézt a začít pracovat se zástupcem na německém trhu. Produktové zaškolení, nastavení komunikace, vytvoření důvěry, nastavení cenové politiky, stanovení základních cílů, to vše je důležitou součástí vstupu na trh.“

V tom firmě velmi pomohla exportní agentura CzechTrade, se kterou všechny kroky postupně konzultovala. „To významně přispělo k našemu úspěchu v Německu,“ ocenil podnikatel spolupráci trvající dodnes.

Rozšíří se do Rakouska, Francie, Itálie

Každý rok se podíl exportu na obratu zvyšuje, loni tvořil zhruba 40 procent. A růst bude pokračovat dál. V plánu je zahraniční expanze nejdříve do Rakouska, kde může firma využít nabídky v němčině, a poté do Itálie a Francie. „Naše společnost je silně proklientsky zaměřená, je pro nás důležité kvalitně obsloužit zákazníka. To lze zajistit uváženým lineárním růstem, nikoli skokově. Naše další plány vstupů na ostatní trhy musí být v souladu s tímto principem,“ uzavírá Rašmadžian.

Autor myšlenky již ve firmě nepůsobí, je v důchodu. Pro rozjezd unikátního projektu byl však jeho nápad klíčový. „Samotná metoda je v organické chemii známá nejméně čtyři desetiletí. Ale pouze nám se podařilo dotáhnout ji pro likvidaci pachů do praktického využití. Není totiž složité roztok vyrobit. Náš nápad spočívá především v tom udržet ho dlouhodobě stabilní tak, aby měl stejné chemické složení a tím i požadované výsledky nejméně dva roky. Díky tomu jsme stále jediní, kteří nabízejí Likvidátor pachů na bázi esenciálních olejů,“ konstatuje David Rašmadžian. Nápad se dosud nepodařilo nikomu z konkurentů okopírovat, přestože prý nejde o technicky příliš náročné řešení. „Nejlepší věci jsou ty nejjednodušší,“ dodává David Rašmadžian.

Převzato z časopisu Profit, autor článku: Dalibor Dostál, foto: Martin Pinkas

• Oblasti podnikání: Chemický průmysl

Doporučujeme