Česká kosmetika pro golfisty s pomocí CzechTradu proniká na evropská hřiště

Zatím se zkouší značka PlayGolf uchytit na golfových hřištích v Itálii a Nizozemsku. Postupně plánuje atakovat kosmetikou pro sportovce především jihoevropské trhy.



Ještě se ani řádně neprosadili v tuzemsku a už atakují zahraniční, zatím především evropské trhy. Tak lze popsat exportní snahy firmy World Business Corporation Group. Jde o velice mladou společnost, která vznikla před necelými čtyřmi roky a zacílila na poměrně bohatou a exkluzivní klientelu – na hráče golfu.

„Aktuálně nabízíme osm kosmetických produktů od krémů na ruce, opalování, balzámy na rty, sprchové gely až třeba po repelenty proti komárům, klíšťatům a podobně,“ vyjmenovává Martin Savara, statutární ředitel a jediný vlastník společnosti.

Prosadit novou značku trvá minimálně tři roky

Firma si nechává kosmetiku vyrábět ve specializovaných provozech, sama je ovšem vlastníkem veškeré receptury na výrobky značky PlayGolf. Tyto produkty obsahují látky využívané především ve farmacii a také v kosmetice určené pro prodej v lékárnách.

„Ještě než jsme podnik začátkem roku 2014 založili, vyvinuli jsme první produkty a nechali si je atestovat a samozřejmě schválit Státním zdravotním ústavem. Na vývoji této specializované kosmetiky s odborníky spolupracoval jeden ze zakladatelů firmy – plastický chirurg,“ vzpomíná na začátky ředitel World Business Corporation Group. Parta zakladatelů sice objevila zřejmou díru na trhu, ale to nestačilo.

Savara byl mezi zakladatele firmy přizván kvůli tomu, že měl určité zkušenosti s odbytem, znal zákonitosti tuzemského trhu, i když hlavně v potravinářském byznysu. „Nikdo z nás majitelů neměl kontakty z golfového prostředí,“ přiznává Savara, že tam proniknout bylo zásadní. Legislativní problémy při atestování kosmetiky se ve výsledku neukázaly tak složité, jako získání potřebných kontaktů z golfu.

„Začal jsem nakonec se společníky i golf hrát, což se ukázalo dobré jak pro byznys, tak i pro pochopení, co všechno musí naše produkty splňovat. Golfisté mají totiž na kosmetiku specifické požadavky,“ míní Savara. Například po použití krému na ruce nebo opalovacího krému nesmí zůstat ruce mastné, krém musí být rychle vstřebatelný. Balzám na rty se zase nesmí roztéct v bagu, když leží venku při 35 stupních Celsia. Nebo dámské mýdlo musí být méně parfémované, aby nepřehlušilo dámskou voňavku, naopak pánské mýdlo může mít výraznější parfém evokující pocit čistoty. „Většinu produktů děláme v menším 75mililitrovém balení, aby v bagu zbytečně nepřekážely a nezatěžovaly ho.“

Nakonec zůstal z pětice zakladatelů firmy World Business Corporation Group Martin Savara sám. Zřejmě díky své urputnosti a víře, že jde o sortiment, který má šanci na trhu uspět. „Je jasné, že nové značce trvá minimálně tři roky, než se na trhu trochu prosadí, zviditelní. PlayGolf je první značka kosmetiky pro golfisty, a to už nám nikdo nevezme. Navíc já si za produkty stojím a věřím jim,“ říká.

Savarovi je jasné, že začínající česká firma nemůže konkurovat nadnárodním společnostem, které mají známé řady opalovacích krémů. Ale věří, že řada specializovaná na golfisty, jejíž jednotlivé produkty se cenově pohybují kolem 200 korun, uspěje. A nejenom v tuzemsku, ale i v zahraničí. „Spousta lidí prvně sáhne po osvědčených značkách. Vím, že to není jednoduché se prosadit.“

World Business Corporation Group

Obchodní společnost sídlící v Praze, která v tuzemsku jako první připravila pro hráče golfu speciální kosmetiku. Firmu založilo v roce 2014 pět společníků. Posléze zůstal majitelem společnosti jen Martin Savara.

Firma vlastní značku a veškeré receptury na prémiovou funkční kosmetiku PlayGolf produktů, jejichž základem jsou látky známé z farmaceutického a kosmetického průmyslu dostupné pouze v lékárnách.

Jde o produkty vyráběné takzvaně na míru, na jejichž vývoji pracovali profesionálové necelý rok ještě před založením firmy, aby odpovídaly potřebné legislativě a splňovaly nezbytné atesty Státního zdravotního ústavu jako třeba dermatologické testy, zkoušky kožní snášenlivosti a podobně.

Aktuálně společnost nabízí osm produktů od krémů na ruce a opalování přes balzámy na rty, sprchové gely až třeba po repelenty proti komárům, klíšťatům a další. Vizí firmy je, aby se kosmetika PlayGolf stala značkou používanou lidmi, kteří se věnují venkovním sportům.

Pouze první rok byla firma na takzvané nule, poté už je v zisku, i když podle majitele Martina Savary zatím nikterak významném.

Na zahraniční trhy s pomocí CzechTradu

V Česku začínal majitel kosmetiky PlayGolf tak, že si našel mezi golfisty přátele, seznámil se s majiteli golfových hřišť a pořadateli turnajů a posléze vítězům turnajů své produkty daroval. Třeba na berounském turnaji WGM Beroun Czech Open. A právě na golfové hřiště do Berouna jezdí mnoho cizinců, stejně tak třeba na hřišti v Nové Bystřici je běžné potkat hráče z Rakouska a v Karlových Varech zase z Německa. V současné době je speciální kosmetická řada pro golfisty k sehnání na vlastním e‑shopu a právě na golfových hřištích, kde si ji mohou zakoupit i zahraniční hráči.

A stejnou cestu volí Savara i v cizině. Také tam chce nejprve kosmetiku hráčům golfu darovat, aby si ji ozkoušeli a sami usoudili, zda se jim hodí, či nikoli. Navíc k proniknutí do golfového světa v cizině se rozhodl využít šéf české firmy také zahraniční kanceláře CzechTrade.

„Třeba v Itálii pro nás mapovali golfový trh a prostředí, našli distribuční společnosti působící v golfu, významná golfová hřiště a podobně,“ naznačuje ředitel World Business Corporation Group. Takže vedle zkušeností českých golfistů ze zahraničních hřišť sbírá potřebné vědomosti i kontakty prostřednictvím CzechTradu.

Letos se s agenturou také poprvé zúčastnil golfového veletrhu v Nizozemsku. Ve společném českém stánku se prezentovala tuzemská golfová hřiště i kosmetika značky PlayGolf. „Pomalu si budujeme pozici i v zahraničí, získáváme kontakty, abychom byli partnery turnajů a naše produkty jsme tam mohli prezentovat i darovat. Kosmetika je velice individuální věc, proto chceme, aby s ní měli golfisté osobní zkušenost.“ Konkrétně na golfové turnaje v Nizozemsku se už Savara dostal a přivezl si kontakty. „Někteří se ozvou už sami, jiným se připomeneme.“

Především jižní Evropa je podle Savary pro export značky PlayGolf nejvhodnější. Golfová sezona je tam delší, sjíždějí se tam hráči ze severněji položených zemí. Takže ideálními odbytovými trhy pro kosmetiku určenou golfistům je vedle už vzpomínané Itálie také například Španělsko, Portugalsko a další.

Třeba Dubaj je zaslíbené místo, ale tam je těžké se dostat. Je to složitý trh kvůli legislativě, ale hlavně i vnitřní uzavřenosti bránící se cizincům,“ tvrdí Savara s tím, že než se pokusí o dubajský trh, bude sbírat zkušenosti a kontakty hlavně v Evropě. „Pro golf jsou také ještě dobré Švédsko a Anglie,“ dodává s tím, že se teprve učí, jak funguje vnitřní svět golfistů v jednotlivých zemích.

PlayGolf pro vyznavače venkovních sportů

A jaké tedy má PlayGolf šance v zahraničí? „Těžko říct, v každé zemi je to jinak, někde je to ještě snobský sport, kde jeho hráči nekoupí nic, co není top osvědčenou značkou. Ale ne všude,“ míní šéf české firmy. Aktuálně se mezi golfisty hovoří o tom, že by to měl být přístupnější sport pro širší veřejnost. „Záleží na současné generaci, zda z golfu bude sport pro horních deset tisíc, nebo nebojím se říct lidový sport. Kde si lidé vezmou bag a půjdou se projít do přírody.“

Prosazení na zahraničních trzích není jedinou ideou spjatou se značkou PlayGolf. Její majitel ji chce rozšířit do celého světa sportů provozovaných pod širým nebem. Příští rok by se chtěl zaměřit na to, aby ji postupně prezentoval jako prémiovou sportovní kosmetiku. „Chtěl bych, aby PlayGolf byl sportovní brand. Abychom do sportovního světa přenesli to, co se nám osvědčilo v tom golfovém. Plánuji rozšíření produktů, vytvoření specializované řady pro ženy a muže a podobně,“ naznačuje Savara.

V současné době je v České republice registrováno 60 tisíc golfistů, ale aktivně jich hraje méně. Mnohem více lidí se věnuje venkovním sportům, třeba cyklistice, orientačnímu běhu, míčovým sportům jako beachvolejbalu a podobně. „Také tito sportovci nechtějí mít rozpraskané ruce a potřebují krém, který se rychle vstřebává. Uvítají kvalitní opalovací krémy nebo repelenty. Proto si začnu postupně hledat další kontakty a rozšiřovat povědomí o naší značce,“ uvádí ředitel World Business Corporation Group.

Zřejmě je zbytečné dodávat, že pak doufá i ve zvýšení exportu. „Zatím jsem měl v tuzemsku v golfu velké štěstí. Potkal jsem se s přátelskou atmosférou,“ věří, že podobné to bude i v jiných sportech. „Ale netlačím na odbyt, nechci z toho udělat zprofanovanou značku. Věřím, že tato kosmetika má svou sílu a kvalitu a že ji propagují nejlépe lidi, kteří ji sami používají.“

To ovšem neznamená, že Savara už nepočítá s pomocí CzechTradu. „Kosmetika pro sportovce je specifický byznys a zatím se nám pomoc agentury osvědčila,“ říká s úsměvem a dodává, že nejlepší je český diplomat nebo pracovník CzechTradu, který se aktivně věnuje sportu a používá značku PlayGolf. „Osobní doporučení považuji za nejúčinnější.“

Martin Savara (49)

Majitel a statutární ředitel firmy World Business Corporation Group. Po absolvování střední ekonomické školy se nejprve věnoval jako zaměstnanec práci v realitách. V roce 1996 se přestěhoval z Brna do Prahy a založil vlastní realitní kancelář. Asi za tři roky rozšířil své působení o obchodování s potravinami. V současné době pod firmou FB Group distribuuje na tuzemský trh dětské nápoje a především se věnuje rozjezdu nového byznysu – kosmetiky určené pro hráče golfu. Dříve hrál závodně hokej, takže má blízko ke sportu, a zřejmě i proto se zapojil do takto orientovaného byznysu. Pětice podnikatelů v roce 2014 založila firmu World Business Corporation Group, v současné době je majitelem pouze Savara, který věří v uplatnění kosmetiky značky PlayGolf i na zahraničních trzích.


Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marcela Honsová. Foto: PlayGolf.

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme