České e-shopy jsou progresivní. Čeká je vlna expanze do ciziny

31. 1. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Za nejvhodnější trhy k ovládnutí elektronického obchodování z Česka považují odborníci Maďarsko, Rumunsko či Bulharsko.

Tuzemské internetové obchody patří kvalitou poskytovaných služeb ke světové špičce. V příštích letech lze čekat masivní expanzi na zahraniční trhy, shodují se odborníci na e-commerce. Ačkoli je v tuzemsku nejvíce e-shopů v Evropě v přepočtu na obyvatele, jejich počet má dál růst.

„České e-shopy patří k nejpokročilejším na světě, je to dané obrovskou konkurencí na tuzemském trhu. Příležitost expandovat je ohromná,“ říká manažer Googlu pro export a vývoj Jan Vohryzek.

V tuzemsku funguje přes čtyřicet tisíc internetových obchodů. „Mají ideální šanci proniknout na zahraniční trhy. Alza či Zoot nastartovaly obchodní boom přede dvěma lety, teď nás čeká vlna expanze,“ míní Jan Kvasnička, expert na zvyšování výkonnosti e-shopů. „Patříme ke světové špičce – umíme personalizovat, segmentovat, pracovat s daty. Zatímco před třemi lety mnoho firem kolabovalo při vstupu na polský či německý trh, nyní jsou vyspělejší, umějí analyzovat konkurenci i specifika trhů,“ doplňuje.

Češi jsou č.1 v regionu, zkušenosti mohou vyvážet

Spolu s Vohryzkem i šéfem největšího českého srovnávače cen Heureka Tomášem Bravermanem shodně tvrdí, že největší šanci uspět mají české e-shopy v Rumunsku, Bulharsku či Srbsku, především ale v Maďarsku. Podle dat Heureky tam roční obrat e-commerce dosahuje miliardy eur a meziročně roste osmnáctiprocentním tempem.

„Tamní e-commerce ještě nestačila vzniknout. Češi jsou nejlepší v regionu, zkušenosti je třeba vyvážet,“ podotýká Braverman s tím, že v Česku je obrat proti Maďarsku téměř pětinásobně vyšší.

Pokud chce e-shop nabídnout stejný standard jako v tuzemsku, vstupní investice se pohybuje v řádech statisíců až milionů korun, připomínají odborníci. Varují ale před českou slabinou – nepřizpůsobení webů pro mobilní zařízení. „Využití mobilů přitom roste o desítky procent ročně. Google otočil světový byznys směrem k mobilu, většina českých stránek na něj ale není přizpůsobená. V tom jsme zaspali,“ soudí Vohryzek.

Podle expertů navíc zvyšuje šanci na úspěšnou expanzi skutečnost, že jsou tuzemské e-shopy vycepované velmi náročným českým klientem. Pokud firma zvládne zaručit dopravu zlevněného zboží do druhého dne zdarma, je kvalifikovaná pro úspěšný růst na nové trhy. „S takovými standardy mohou české e-shopy dokonale rozbít například rumunský či bulharský trh,“ zakončuje Kvasnička.

Podle dat Heuréky roste česká e-commerce osmnáctiprocentním tempem, její podíl na maloobchodu je deset procent. Internetových uživatelů je v Česku osm milionů, z toho má šest nakupovat v e-shopech.

Převzato z deníku E15, autor: Jiří Liebreich

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek