České firmy objevují Austrálii

11. 11. 2015

  • Země: Austrálie
  • Datum zveřejnění: 11.11.2015

Ilustrační obrázekSlabá koruna a relativně vysoká cenová úroveň v Austrálii přispívají k tomu, že roste český export do této vzdálené země. V posledních měsících tento trh objevilo například několik tuzemských potravinářských firem.

Lahev sirupu Kitl stojí v Česku něco málo přes sto korun. V Austrálii se stejný výrobek prodává za čtyřnásobek.

Majiteli Kitlu Janu Vokurkovi pomohla se vstupem na tamní trh jeho obchodní partnerka Monika Broucek. V létě založila v Sydney pobočku Kitl Australia. Lodí přiváží z jablonecké manufaktury na druhý konec světa první palety sirupů a likérů.

Zatím jde o stovky prodaných lahví, které jsou k mání v kavárnách i obchodech. "V australském trhu ale vidíme velký potenciál," říká Vokurka. A není sám.

Koncem září se na veletrhu Fine Food Australia v Sydney představilo hned pět dalších menších českých potravinářských firem s podobnou ambicí jako Kitl. Včetně třeba čokoládovny Carla nebo pekárny Kompek, známé svými tradičními medovníky. Jejich zástupci doufají, že prezentace a nasbírané kontakty se brzy zúročí. Zároveň si firmy uvědomují, že nejde jen o samotnou Austrálii a třeba Nový Zéland. Díky silné čínské komunitě v zemi je odtud také relativně snadná cesta do celé jihovýchodní Asie.

Cukráři například mají v Austrálii navíc už lehce prošlápnutou cestičku. Pro australskou pobočku britské společnosti Cadbury se vyrábí v Česku řada oplatek. V českých pekárnách amerického koncernu Mondelez se pak pro tamní trh pečou sušenky belVita (v Česku známé jako BeBe).

České strojírenství tu má zvuk

V období mezi lednem a srpnem letošního roku dosáhla hodnota exportu českého zboží do Austrálie 9,8 miliardy korun. Za celý loňský rok se pak do Austrálie vyvezly výrobky za 12,6 miliardy korun.

Byť jde stále o méně než procento celkového českého vývozu do zahraničí, je australský trh perspektivním odbytištěm pro řadu odvětví. "Jde o dvanáctou největší ekonomiku světa. Příležitosti pro český export jsou tu značné a dosud nepříliš využívané. Český průmysl tu má výborné jméno," upozorňuje vedoucí australské kanceláře vládní agentury CzechTrade Vojtěch Helikar.

Proto je v Austrálii například silná poptávka po českých sportovních letadlech, která se do země dováží v objemu v řádu desítek milionů korun. Nejsilnější pozici má v Austrálii výrobce ultralightů BRM Aero z Uherského Hradiště.

Rokycanský výrobce zemědělské techniky SMS CZ řadu let spolupracuje s novozélandským distributorem a nedávno našel i místního importéra pro region východní Austrálie. V zemi je dlouhodobě aktivní gumárna Mitas, čerstvě i výrobce autosvíček Brisk Tábor.

Doprava zboží na australský trh z Česka není snadná, nejvyužívanější cesta lodních kontejnerů z Hamburku na tento světadíl trvá šest týdnů.

Naopak podnikatelská a politická rizika jsou tam nízká. Exportní garanční a pojišťovací společnost Austrálii jako jednu z mála zemí eviduje v kategorii "nula".

Pro CzechTrade, který českým firmám pomáhá etablovat se na nových trzích, je Austrálie jednou z aktuálně preferovaných zemí. "Austrálie má poměrně přísné regulace pro licencování a certifikace produktů. Dále je třeba být v obraze ohledně cla, konkurence či cenové hladiny. Následně spolu s firmami hledáme obchodního partnera, importéra, distribuční kanály," popisuje některé nástrahy a výzvy exotického trhu Helikar.

Lídry co do objemu českého exportu do Austrálie jsou dlouhodobě pivovary či výrobci křišťálu a sílí i pozice Škody Auto.

Řidiči v Austrálii rádi závodí

Mladoboleslavská značka loni dodala zákazníkům v Austrálii 3900 vozů, meziročně šlo o téměř desetiprocentní nárůst. Za prvních devět měsíců letošního roku už Australané koupili 3600 nových škodovek. Nejúspěšnějším modelem je Octavia, která se na celkových prodejích značky podílí 55 procenty.

"Daří se variantě Combi, ta má ve své třídě tržní podíl 27 procent. Ve velké míře zde prodáváme vozy s vyšší výbavou, například sportovní verze RS se podílí na celkových prodejích modelu Octavia téměř ze 40 procent," popisuje pozici české automobilky v Austrálii Jan Procházka, vedoucí prodeje značky v Latinské Americe, Africe, Indii a Austrálii.

České pivo je pak možná nejvíc ze všech českých exportních produktů postaveno na poptávce po něm od silné české komunity v zemi. "Do Austrálie exportujeme už víc než deset let, objem postupně narostl k aktuálnímu ročnímu vývozu kolem tří tisíc hektolitrů piva," říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Vladimír Jurina.

Toto číslo je zhruba čtvrtinou celého exportovaného objemu piva z Česka do Austrálie. V globále tvoří asi dvě procenta celkového exportu piva z Česka do třetích zemí mimo EU.

Zdroj: http://archiv.ihned.cz/c1-64833250-ceske-firmy-objevuji-australii-zacina-se-tam-darit-potravinarum-i-skodovkam
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Sydney.

Tisknout Vaše hodnocení: