České firmy objevují peruánský trh. Dveře jim otevřel CzechTrade

21. 6. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Yglesias Loayza SAC - hlavní dodavatel exkluzivních výrobků do největších řetězců peruánských lékáren InRetai Pharma hledal v Česku obchodní partnery. „S českými výrobci se jistě dohodneme na konkrétní spolupráci. Dodávají špičkovou „západní“ kvalitu za přijatelné ceny,“ říká zástupce firmy Elvis Yglesias.

Tuzemští výrobci kosmetiky, hygienických a lékařských pomůcek, léků či zdravé výživy mohou proniknout na jeden z významných jihoamerických trhů.

Peru je pro české exportéry perspektivní destinací. Země s třiceti miliony obyvateli se chlubí rychlým hospodářským růstem a roste zde poptávka po kvalitním evropském zboží. A Češi nabízejí Jižní Americe „top kvalitu za rozumnou cenu“.

Na tradičním Sourcing Day se v červnu v Praze potkali s nákupčím peruánské firmy zástupci devíti českých podniků: Goldim, B.A.R.D., Dr. Müller Pharma, Team for You, Deva Nutrition, Adsec – consulting, Dermacol, Spokar a Lifefood.

Pravidelná setkání Sourcing Days zajišťuje agentura pro podporu obchodu CzechTrade (tradičně z Evropských zemí, nově však také ze vzdálených exotických destinací). Jednají na nich nákupčí velkých zahraničních nebo nadnárodních firem s domácími podniky. CzechTrade zároveň exportérům zprostředkovává kompletní servis od tlumočení po jednání a návštěvy jejich výrobních závodů.

Co je Sourcing Day?

CzechTrade vybere a osloví pro zahraniční společnost několik českých firem z odpovídajícího oboru, které by pro ni mohly být zajímavými dodavateli. Z tohoto seznamu si pak udělají užší výběr sami zástupci zahraničního partnera a to na základě firmami dodaných informací o výrobcích a jejich produkci.

Česká firma se tedy následných jednání zúčastňuje na základě toho, že o ni cizí nákupčí projeví reálný zájem. Na jednání se přitom mohou soustředit přímo na konkrétní podmínky případného byznysu, odpadá představovací a přesvědčovací část jednání.

Domácí firmy si na projektu chválí zejména možnost setkat se přímo v ČR s nákupčími společností, ke kterým by se sami složitě dostávali. Ušetří nemalé náklady na dopravu do ciziny i čas. Vítají rovněž pomoc CzechTrade s přípravou na jednání, asistencí v jeho průběhu a následnou komunikací s nákupčími. Zahraniční podniky pak oceňují znalosti pracovníků CzechTrade v oblasti výrobního potenciálu České republiky, flexibilitu při organizaci akce, odesílání vzorků získaných během jednání, možnost návštěvy podniků nebo pomoc s ubytováním a tlumočením.


Peruánský nákupčí: S prázdnou neodjedeme

Klíčovou roli při přípravě jednání hrají vedoucí zahraničních kanceláří agentury. Na nich je, aby přesvědčili šéfy velkých zahraničních firem, že mají vyrazit za byznysem právě do Česka.

V nabídce českých výrobců pro Peru jsou i produkty, které na tamním trhu chybějí, případně unikáty, které vyrábějí pouze firmy z ČR. Příkladem mohou být přípravky z chytré houby Pythium Oligandrum, která je zabijákem plísní. To je český patent a svět její účinky teprve objevuje. Jejich dodavatelem na peruánský trh chce být společnost B.A.R.D

„Nabídka nás zaujala, je to něco zcela nového,“ potvrzuje Elvis Yglesias.

„Velkou výhodu Sourcing Day vidíme v tom, že jsme si mohli dopředu – tedy už před jednáním - vybrat z nabídky produktů celé řady firem. Je v nich velký potenciál pro uplatnění na našem trhu. Například společnost Goldim vyrábí kojeneckou výživu z kozího mléka. Její výhody jsou známé, ale ani tyto výrobky nejsou v Peru dostupné,“ doplňuje.

Čeští výrobci pro nás mají v nabídce přesně to, co naše firma poptává, říká podnikatel z Limy. „Do našich lékáren nabízíme výhradně exkluzivní produkty. Dříve šlo často o výrobky z Indie nebo Číny. Ty ale nebyly vždy dostatečně kvalitní a nebyl o ně trvalý zájem. Věříme, že české výrobky takové jsou,“ shrnuje Yglesias. Výhodou tuzemských výrobců je podle něj především to, že se řídí evropskými normami a zároveň nabízejí vysokou kvalitu za přijatelné ceny.

Formát jednání během Sourcing Day má podle nákupčího i další výhody. „Pro nás je důležitý osobní kontakt se zástupci firem. Potřebujeme ty lidi poznat, navázat s nimi pozitivní vztah. Jinak nám často bývají představeni na veletrzích či výstavách a tam už ten bližší kontakt chybí. Konkrétní obchody uzavřeme v Česku určitě, “ doplňuje Yglesias.

Jeho peruánská firma má s českým partnerem zkušenosti už z předchozích let. Je jím výrobce potravinových doplňků a zdravé výživy Walmark. A právě díky Walmarku se Peruánci potkali s vedoucím zahraniční kanceláře CzechTrade v Limě Emilem Ulrychem.

„Ze strany Peruánců máme pozitivní zpětnou vazbu. Nabídli jsme jim seznam 23 firem, z nichž si vybrali ty, jejichž nabídku velmi oceňují. Schůzky na ministerstvu v rámci Sourcing Day označili za přínosné a mimořádně zajímavé,“ potvrzuje Ulrych. Cesta do Česka je součástí celoevropského programu Elvise Yglesiase, před sebou má i návštěvu Ruska, kde aktuálně probíhá světový šampionát ve fotbale.

Jihoameričané fotbal milují

„Konkrétní byznys budeme zřejmě domlouvat až po skončení mistrovství. Teď na to nebude čas. Jihoameričané totiž fotbal milují,“ říká s nadsázkou obchodní ředitel firmy Goldim Jaroslav Roučka.

Už vážněji potvrzuje, že má z jednání s nákupčím firmy Yglesias Loyaza SAC dobrý pocit. Peruánskému partnerovi nabízí jeho firma dětskou výživu z kozího mléka.

„Chceme jim dodávat kaše. S tím můžeme začít prakticky ihned, registrace zboží je jednoduchá. Zájem mají ale i o další naše výrobky. V Peru vidíme velký potenciál, protože se tam dá velice rychle ověřit i při malém množství dodaného zboží zákaznický zájem,“ upozorňuje Jaroslav Roučka.

Goldim v současnosti exportuje primárně do státu bývalého Sovětského svazu pod privátní značkou svého partnera, či do Turecka. Peru má být jejich jihoamerickou premiérou. Podle Roučky expanze na tento trh přesně zapadá do jejich představ.

„Peruánská firma splnila naše představy do puntíku. My preferujeme menší trhy, a v Peru je v podstatě pro vývozce liberální prostředí, byť je to samozřejmě Jižní Amerika a ta má svá specifika. V tomto případě nám bezesporu pomůže agentura CzechTrade,“ dodává Roučka.

S agenturou spolupracují dlouhodobě, pomohla jim například s exportem do Turecka. Jednání na Sourcing Day se jim zdá pro uzavírání obchodního partnerství ideální. Výhodou je, že na sebe mají partneři dostatek času a zahraniční firma předem ví, co a za jakou cenu bude český výrobce nabízet.

Vzhůru do Ameriky

 „My jsme relativně úspěšní v Asii, Africe a v Evropě, ale do Jižní Ameriky se nám nikdy nepodařilo dostat,“ prozrazuje project manager další z oslovených firem Dr. Müller Pharma Andrea Sodomková.

„Kolegové z firmy to nedávno zkoušeli v Brazílii, což je ale velmi protekcionistický trh se složitou celní politikou, takže to nakonec úplně vzdali. Teď jsme naštěstí narazili na nabídku CzechTrade. Musím potvrdit, že poptávka peruánské firmy nám přesně vyhovuje. Shánějí přesně to, co nabízíme, takže se nemusíme vnucovat a sami hledat příležitosti. Výhodou je i to, že dodávají do největších řetězců lékáren v Peru, což pro nás znamená jistotu odbytu. Co si odeberou, to prodají,“ shrnuje Sodomková.

Také v případě známého českého výrobce, které v tuzemsku zásobuje výhradně lékárny, projevili Peruánci zájem o konkrétní produkty. „Bylo nám řečeno, že je zajímají nikoli celé řady našich výrobků, ale jednotlivé položky na doplnění jejich produktových řad. Aktuálně se soustřeďují na diabetes, takže je zajímá například náš bylinný čaj pro diabetiky,“ dodává ještě zástupkyně firmy Dr Müller Pharma.

Nákupčí jednal v Praze celkem se zástupci devíti firem, ve čtyřech případech se domluvil na návštěvě výroby či provozu. „To jen potvrzuje enormní zájem Peruánců o české produkty,“ doplňuje Emil Ulrych z CzechTrade.

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek