České firmy vidí v Číně příležitost, ale mají i obavy

27. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Tuzemské firmy zkoumají obchodní příležitosti v Číně. Velikost trhu, sílící střední třída, celková modernizace a rozvoj infrastruktury slibují šanci pro české podniky. Ty si však zároveň uvědomují problémy, které budou muset při vstupu na největší světový trh vyřešit.

forumProblémy mohou mít české subjekty s hledáním spolehlivých obchodních partnerů či ochranou duševního vlastnictví. Brzdou jsou z pohledu podnikatelů také nedostatek znalostí o tamním trhu a kulturní rozdíly.

Vyplývá to z výsledků průzkumu provedeného mezi českými exportéry a dovozci na květnové konferenci HSBC Trade Forum v Brně, jejímž hlavním tématem bylo podnikání v Číně. HSBC Trade Forum je platformou pro vysoce postavené zástupce veřejné správy a klíčové vývozce, kteří mohou diskutovat o vyhlídkách českého obchodu a finanční podpory pro exportéry.

„Partnerskou zemí nadcházejícícho strojírenského veletrhu v Brně bude Čína, což znamená, že očekáváme vyšší účast čínských firem i oficiálních představitelů," upozornil na konferenci zástupce náměstka ministra a ředitel odboru evropského a mezinárodního práva Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Lukáš Prokeš.

Na obrovskou příležitost, jakou čínský trh představuje pro české vývozce, poukázal také náměstek pro řízení sekce ekonomicko-provozní ministerstva zahraničních věcí Miloslav Stašek. Mezi oběma rezorty funguje úzká kooperace. „Došlo k mimořádnému pokroku. Spolupráci se snažíme dále rozšiřovat, usilujeme o zintenzivnění spolupráce s hospodářskou komorou či s Českou rozvojovou agenturou,“ podotkl Stašek.

Statistiky dokládají pozitivní trend

Že se říše středu se stává pro české podniky stále důležitější exportní destinací, dokládají i oficiální statistiky, které ukazují na více než pětinásobný nárůst vývozu z ČR do Číny v posledním desetiletí. Nicméně podíl Číny na celkovém exportu z Česka je stále malý navíc s výrazným záporným saldem obchodní bilance v český neprospěch.

„Představte si plně naložené kamiony nebo vlaky přijíždějící na logistické terminály a stejné nákladní automobily nebo vlaky odjíždějící téměř prázdné - to ukazuje poměr, kolik české firmy nakupují od čínských partnerů a kolik jim toho prodají. To se může a mělo by se změnit, a to zejména proto, že české firmy mají bohaté zkušenosti v oblastech, kde má Čína významné potřeby," říká Michael Hordley, generální ředitel pobočky HSBC Bank v České republice.

Navzdory nedávným problémům pokračuje čínská ekonomika v solidním růstu. V roce 2015 rostl HDP země tempem 6,9 % a je nastaven na průměrnou hodnotu růstu 6,5 % v příštích letech.

Po vystoupení řečníků následovala panelová diskuse o budoucnosti českého exportu za účasti Radomila Doležala, generálního ředitele agentury CzechTrade, a Moniky Vilhelmové, ředitelky odboru exportního financování a trade finance České exportní banky. Na závěr konference vystoupil s prezentací o postupující internacionalizaci čínské měny (RMB) Filip Koutný, ředitel pro globální trhy české pobočky HSBC Bank.

S využitím tiskové zprávy HSBC Bank

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek