České firmy zavítaly do USA na tradiční chicagský veletrh privátních značek PLMA

16. 11. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - České firmy zavítaly do USA na tradiční chicagský veletrh privátních značek PLMA Na veletrhu privátních značek PLMA v Chicagu od 12. do 14. listopadu 2017 se představily tři české firmy, výrobci potravin Rupa a Racio s bezlepkovými müsli tyčinkami a celozrnnými chlebíčky a výrobce drogistického zboží Schicht s tradičním mýdlem s jelenem a novou řadou šetrných pracích prostředků.

S rostoucím podílem privátních obchodních značek na prodejích v USA v posledním desetiletí přetrvává také snaha českých firem o zisk podílu na tomto růstu. Prodej zboží pod privátní značkou se jeví jako jednodušší alternativa oproti snaze prosadit se na trhu USA pod vlastní značkou. Nicméně i v této oblasti panuje obrovská konkurence mimo jiné i s poukazem na skutečnost, že v letošním roce se veletrhu PLMA zúčastnilo celkem 2800 firem, z toho těch potravinářských bylo více než 1100, což jsou rekordní počty.

S ohledem na tento úspěch se letošního ročníku zúčastnil také rekordní počet zahraničních vystavovatelů. Některé země s početným zastoupením firem se prezentovaly prostřednictvím národních stánků, z evropských zemí pouze Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Dánsko a Řecko, tedy většinou země se silným zastoupením potravinářských firem či vyhlášenou gastronomií.

Řada analýz trhu USA s potravinářskými produkty potvrzuje rostoucí popularitu privátních obchodních značek. Jejich podíl na celkových prodejích v USA (v současné době 17 %) se každoročně zvyšuje, nicméně stále nedosahuje ani průměrného podílu v evropských zemích. Významné odlišnosti lze vysledovat také mezi jednotlivými státy a oblastmi USA. Nakonec i v Evropě prodejní podíly oscilují od 22 % v Řecku až po 50 % ve Španělsku. ČR se zhruba 32% podílem privátních značek na celkových prodejích se nachází v evropském průměru.

Produkty menších privátních značek často představují kvalitnější a zároveň i levnější variantu ve srovnání s produkty velkých globálních producentů. V krizových letech byl růst prodejů privátních značek ještě výraznější, protože byl spojován především se zvýšenou citlivostí zákazníků na cenu výrobků. Přesto řada významných celoamerických potravinářských řetězců, především Costco, Whole Foods, Aldi, Trader Joe's a nově též řetězec Lidl, považují i nadále prodej privátních značek za svoji hlavní obchodní strategii a cestu k úspěchu. Privátní značky v USA musejí často bojovat se stereotypním myšlením, že se jedná o kvalitativně horší produkty určené chudším vrstvám obyvatelstva.

Z vyjádření zástupců přítomných českých firem na veletrhu při setkání s pracovníky generálního konzulátu v Chicagu plyne, že „České firmy nemají k dispozici takové finanční zdroje, aby mohly produkty prodávat v USA pod vlastní značkou a především je marketingově podporovat. Jedna z možných cest dostat se na trh USA je tak právě prostřednictvím zavedených výrobců, kteří potřebují vhodně doplnit portfolio nabízených produktů.“

Potenciál prodeje českých produktů na trhu USA spatřujeme především u produktů reflektujících bezlepkové, organické nebo proteinové trendy zdravé výživy. Ty maloobchodní řetězce, které se tomuto trendu dokáží přizpůsobit, budou úspěšné včetně jejich dodavatelů. 

Generální konzul v Chicagu B. Lizec, ředitel Czechtrade v Chicagu J. Kubata a zástupci společnosti Racio

Generální konzul v Chicagu B. Lizec, ředitel Czechtrade v Chicagu J. Kubata a zástupci společnosti Racio

Zástupci firmy Schicht a generální konzul v Chicagu Bořek Lizec

Zástupci firmy Schicht a generální konzul v Chicagu Bořek Lizec

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Chicagu (Spojené státy americké). Autor: Tomáš Trnka.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek