České potravinářské firmy nevzdávají svoji snahu o prosazení se na trhu USA

18. 11. 2016 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - České potravinářské firmy nevzdávají svoji snahu o prosazení se na trhu USA V termínu od 13. do 15. listopadu 2016 se v Chicagu na veletrhu privátních potravinářských značek PLMA opět představily i české firmy Poex, Hame, Rupa a Čokoládovny Fikar. S rostoucí popularitou privátních obchodních značek v USA vzrůstá i snaha některých českých potravinářských firem o proniknutí na trh USA, kde možnost prodeje pod privátní značkou skýtá vhodnou alternativu oproti snaze prosadit se pod vlastní značkou.

Letošního veletrhu PLMA v Chicagu se zúčastnilo téměř 1300 firem ze 40 zemí od středně velkých až po velké nadnárodní korporace, které již dodávají své produkty americkým maloobchodním řetězcům nebo se o to pokouší. Firmy vystavovaly více než 20 000 rozdílných produktů od nápojů a jídla pro zdraví a krásu, kuchyni, vybavení domácnosti. Akce se rovněž zúčastnilo zhruba 5000 nákupčích ze všech hlavních maloobchodních řetězců přítomných na trhu USA.

Popularita privátních obchodních značek je v USA mnohem vyšší, než tomu bylo v předchozích letech, ale stále nedosahuje popularity v některých evropských zemích, kde podíl privátních značek osciluje od 22 % v Řecku do 50 % ve Španělsku. ČR je se zhruba 32% podílem privátních značek v polovině tohoto evropského pořadí.

Vzhledem k tomu, že privátní značky přestavují alternativní náhradu k lokálním a mezinárodním značkám, očekává se, že tento trend bude v USA i nadále posilovat. Mnoho významných potravinářských řetězců v USA jako například Whole Foods, Aldi, Trader Joe's mají dnes privátní značky jako svojí hlavní obchodní strategii a je přesvědčeno, že je to cesta k úspěchu.

Z vyjádření zástupců přítomných českých firem na veletrhu při setkání s pracovníky generálního konzulátu v Chicagu B. Lizcem a T. Trnkou, kteří je na veletrh přišli podpořit, vyplývá, že „České firmy nemají k dispozici takové finanční zdroje, aby mohly produkty prodávat pod svojí značkou a především je marketingově podporovat a zafinancovat jejich pojištění při prodeji v maloobchodních řetězcích. Jedna z možných cest je tak vyrábět a dodávat výrobky pro privátní značku již na trhu USA zavedenou, která potřebuje doplnit stávající portfolio svých produktů.“

Potenciál prodeje českých produktů na trhu USA spatřujeme především u mléčných a lahůdkářských produktů ať již reflektující aktuální bezlepkové, organické nebo proteinové trendy zdravé výživy či nikoliv. Mimo jiné tyto závěry vyplynuly i z průzkumu amerického trhu realizovaného asociací PLMA mezi generací ve věkové kategorii 20 až 29 let, která v současné době představuje 50 milionů zákazníků a která bude určovat budoucí stravovací trendy v USA.

Ty maloobchodní řetězce, které se tomuto trendu dokáží přizpůsobit, budou úspěšné: „PLMA vytvořila studii, která říká, že se supermarketům finančně vyplatilo orientovat se na nové stravovací návyky generace přelomu tisíciletí“. Toto je do budoucna šance i pro potencionální české exportéry.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Chicagu (Spojené státy americké). Autor: Tomáš Trnka.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek