České rodinné firmy jsou ve skvělé kondici. Dvě třetiny z nich za rok výrazně zvýšily obrat

20. 2. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Mezi majiteli českých rodinných firem panuje dobrá nálada. Celých 86 % z nich vidí budoucnost optimisticky, 83 % jich za poslední rok zvýšilo obrat. Pro dvě ze tří rodinných firem ale zůstává problémem nedostatek zaměstnanců. Vyplývá to ze závěrů Evropského barometru rodinných firem KPMG a asociace European Family Businesses.

České rodinné firmy jsou ve všech ohledech v lepší kondici než loni. Dvěma třetinám rostl obrat dokonce výrazně, a to o 6–25 %. Důvodem byla nejčastěji větší poptávka (51 %) a optimalizace produktů (37 %).

Vyšší tržby plánují firmy investovat zpět do základní činnosti a do náboru a školení zaměstnanců. Polovina společností (51 %) posílila aktivity v zahraničí.

Největší problém? Chybí kvalifikovaní zaměstnanci

Rostoucím celoevropským problémem je pro rodinné firmy nedostatek zaměstnanců. Stěžuje si na něj 43 % evropských firem, v tuzemsku je to dokonce 66 %. Rodinné podniky přitom mají statisticky vysokou retenci zaměstnanců a ve špatných dobách méně propouštějí. „Nedostatek pracovníků je problém pro všechny. Rodinné firmy se ale při náboru absolventů nyní dostávají oproti běžným firmám do výhody. Mohou se totiž opřít o otevřenou firemní kulturu a pevné hodnoty. To jsou věci, po kterých generace Y volá,“ komentuje Milan Bláha, partner odpovědný za služby pro rodinné firmy, KPMG Česká republika.

Připravit následníka, komunikovat a udržet balanc

Pořadí priorit českých a evropských majitelů rodinných firem se neliší. Nejdůležitější je pro ně příprava následníka na převzetí firmy (v Česku velmi důležité pro 69 %), dále komunikace mezi generacemi (63 %). „V tomto kontextu je zajímavé, že informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velmi důležité jen pětina respondentů. Majitelé rodinných firem si totiž uvědomují, že v mezigenerační komunikaci je potřeba zohlednit i témata, která se netýkají jen podnikání,“ odhaduje Milan Bláha. Za třetí důležitou oblast považují čeští majitelé rodinných firem rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu (57 %).

Češi euroskeptičtější než Britové

Evropské rodinné firmy jsou silně proevropské. Přes polovinu evropských respondentů si přeje provázanější Evropu a necelá třetina by zachovala stávající úroveň integrace. Čeští zástupci rodinných firem jsou méně eurofilní. Pro zesílení integrace je čtvrtina z nich, 40 % by zachovalo aktuální stav, třetina je pro volnější vazby mezi státy EU. Prohloubit propojenost EU si po brexitu paradoxně přejí britští majitelé více než ti čeští. 

O průzkumu

Do šestého ročníku Evropského barometru rodinných firem se zapojilo 1 100 podniků z 26 zemí. Většina oslovených podniků má do 250 zaměstnanců a téměř tři čtvrtiny z nich jsou ze 100 % vlastněny rodinnými příslušníky. Téměř 80 % společností v průzkumu působí na trhu přes dvacet let, třetina přes padesát.

European Family Businesses (EFB) je evropská federace zastupující malé, střední i velké rodinné firmy. Organizace vznikla v roce 1997 a obrat jejích členů přesahuje jeden bilion eur neboli 9 % evropského HDP. Má za cíl podporovat opatření, jež odrážejí klíčovou roli rodinných firem v evropské ekonomice a přispívají k férovějšímu podnikatelskému prostředí.

Kompletní průzkum ke stažení (1,2 MB)


Redakčně upravená zpráva KPMG

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek