České výrobky mohou získat špičkový design

19. 3. 2015 | Zdroj: CzechTrade

motiv článku - České výrobky mohou získat špičkový design Agentura CzechTrade dlouhodobě pomáhá českým firmám získat atraktivní design pro jejich výrobky. V loňském roce využilo finanční podpory projektu Design pro konkurenceschopnost 2013–2014 celkem 60 výrobců.

CzechTrade podpořil malé a střední podniky, které inovovaly design svých výrobků. Pomohl s propagací českého průmyslového designu v zahraničí a připravil několik seminářů, v nichž měly české firmy příležitost rozšířit si znalosti v oblasti design managementu. V současné době agentura CzechTrade vyjednává podmínky pro realizaci navazujícího projektu Design 2 v rámci připravovaného operačního programu OPPIK.

„Mnoho malých a středních podniků si neuvědomuje význam kvalitního designu výrobku a považuje služby designéra za zbytečný výdaj. Design je ale významným nástrojem inovačních a úspěšných firem. Agentura CzechTrade umožňuje využít tento potenciál také malým a středním podnikatelům, kteří tak zvyšují konkurenceschopnost svých výrobků v zahraničí. V tuto chvíli připravujeme pro české firmy navazující projekt Design 2,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Design se představí i v zahraničí

V loňském roce agentura CzechTrade podpořila 60 firem, které si díky finanční podpořemohly dovolit inovovat design svých produktů. „Vývoj jednoho výrobku přijde zhruba na půl milionu korun a jeho uvedení do sériové výroby trvá někdy i déle než rok. To jsou pro malou firmu obrovské náklady, proto jsme možnost přihlásit se do projektu Design pro konkurenceschopnost 2013–2014 uvítali,“ doplňuje Pavel Říha, zakladatel a majitel společnosti Aton, která podporu využila k vývoji svítilny pro potápěče. Projekt Design pro konkurenceschopnost českému výrobci umožnil upevnit svou pozici na trhu výrobků moderního typu svítilen.

V rámci projektu vznikl i na podnět zástupců Evropské komise Adresář designerů, který aktuálně nabízí 115 aktivních profilů průmyslových a produktových designérů z České republiky, Slovenska a Nizozemska, mezi nimiž mohou české firmy vybírat. Společnosti a designéři se díky projektu mohli představit také v zahraničí, v roce 2014 konkrétně na akcích Maison&Objet Paris a Blickfang Wien, kde se prostřednictvím společných expozic prezentovalo celkem 11 firem a designérů z oblasti nábytkářského, sklářského a bižuterního průmyslu.

Trumf proti konkurenci

Další částí projektu Design pro konkurenceschopnost 2013–2014 bylo vzdělávání českých firem v oblasti design managementu. V roce 2014 proběhly v Praze a Brně odborné semináře na téma „Průmyslový design jako součást komplexního brandingu“. Téměř 90 zástupců z řad malých a středních výrobců se díky projektu mohlo seznámit s designem jako trumfem, který jim umožní zvítězit nad konkurencí. Pro Lenku Zdobinskou, jednatelku firmy Blažek Glass, byl seminář motivací k zahájení spolupráce s profesionálem: „S vytipovaným designérem jsme již v kontaktu a na nezbytnou úvodní analýzu designu, zahrnující také rozbor trendů, navržení strategie a tři konkrétní návrhy využijeme podporu z projektu Design pro konkurenceschopnost agentury CzechTrade.“

Projekt Design pro konkurenceschopnost využívá prostředky operačního programu Podnikání a inovace 2007–2013 (OPPI). Celkový rozpočet projektu činí přes 10 milionů korun.

V roce 2015 agentura CzechTrade podpoří ještě 25 výrobců spolupracujících s designéry a současně připravuje navazující projekt Design 2 v rámci operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Cílovou skupinou budou i tentokrát malé a střední výrobní podniky a také podporované aktivity zůstávají v zásadě beze změny. Navrhovaný projekt však nabídne kvalitativní posun z hlediska rozsahu poskytovaných služeb a jejich zaměření.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek