Česko je velmocí v malých letadlech

29. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

České strojírenství dodává jak jednotlivé díly, vyrábí a vyvíjí letadla. Mezi špičky patří také ve vývoji a výrobě leteckých motorů. Je také velmi úspěšné v produkci menších letadel. V devadesátých letech vyvezl český výrobce 1300 malých dvoumístných letounů EuroStar a SportStar. Leteckým průmyslem se na českém trhu zabývají desítky firem. Česko je také uznávanou kapacitou ve výrobě strojů typu ultralight.

Na EXPO se představuje elektricky poháněný letoun SportStar EPOS kunovické společnosti Evektor. Jde o ústřední motiv české expozice. Ukazuje se v atraktivní „letové“ podobě, návštěvníci si jej mohou prohlédnout ze země i ze vyvýšeného patra. Stroj pohání motor o výkonu 75 kW, tedy „stokoňová“ síla, a třílistá kompozitová vrtule. Výkon motoru řídí elektronická jednotka. Dobíjení baterie je možné z běžné elektrické zásuvky nebo z externí dobíjecí stanice. Sport-Star EPOS produkuje nulové emise a má výrazně nižší provozní náklady. Vývoj projektu SportStar EPOS pokračuje a Evektor uvažuje o sériové výrobě.

„Využití elektrické energie pro pohon letadel za účelem jejich ekologického provozu, snižování emisí a provozních nákladů je v letectví velmi aktuálním tématem,“ říká marketingový ředitel společnosti Evektor Martin Růžička.

Jaké technologické řešení budete na EXPO v ASTANĚ prezentovat?

Společnost Evektor na výstavě EXPO 2017 v Astaně představuje svůj elektricky poháněný letoun SportStar EPOS. Jde o dvoumístný lehký sportovní letoun poháněný elektromotorem Rotex Electric RE BB 90-5 o výkonu 75 kW (100 koní) a třílistou kompozitovou vrtulí. Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Prezentace lehkého sportovního letounu SportStar EPOS zapadá do tematického zaměření výstavy „Energie budoucnosti“. Společnost Evektor patří k předním světovým leteckým výrobcům, kteří se touto problematikou zabývají.

Je tato technologie teprve ve vývoji?

V současné době zatím není ve světě sériově vyráběn žádný elektricky poháněný letoun. Je potřeba provést změny v letecké legislativě, které umožní provoz těchto letounů u zákazníků. Poptávka po SportStaru EPOS je jednak od soukromých provozovatelů letounů, kteří mají zájem o moderní technologie, tak zejména ze strany leteckých škol.

SportStar EPOS umožní výrazné snížení provozních nákladů, zjednodušení údržby letounu, snížení hlučnosti, a tím plnění dnes zpřísňujících se hlukových limitů v obydlených oblastech a také výrazné snížení produkovaných emisí. Společnost Evektor, která patří k největším světovým výrobcům lehkých sportovních letounů a má dnes v provozu přes 1300 letounů v 50 zemích světa s klasickým spalovacím motorem, tak nabídne svým zákazníkům moderní řešení pro výcvik pilotů a létání soukromých pilotů.

Statistiky a zahraniční obchodní partneři v leteckém průmyslu

  • Export v leteckém průmyslu v roce 2016 přesáhl 10,1 miliardy korun, což je o 9,3 procenta více než v roce 2015. Rekordních hodnot vývozu dosáhla Česká republika ještě před krizí v roce 2007, kdy bylo vyvezeno zboží za 15 miliard korun. V roce 2009 to bylo 14,9 miliardy korun.
  • Obchodní bilance byla v posledních čtyřech letech vždy kladná, v roce 2016 činila 1,9 miliardy korun. Česká republika nejvíce vyváží vrtulníky s hmotností do dvou tisíc kilogramů, malá a střední letadla do 15 tisíc kilogramů a jejich příslušenství.
  • Do Francie putují malá letadla s hmotností do dvou tisíc kilogramů a součásti letounů a vrtulníků (dohromady přes tři miliardy korun). Naopak ve Francii nakupujeme velká letadla nad 15 tisíc kilogramů a součásti letadel a vrtulníků.
  • Do Spojených států exportujeme malá letadla a vrtulníky, naopak přivážíme střední a velká letadla, podvozky letadel a další součásti.
  • Z Kanady dovážíme především vrtulníky různých velikostí.
  • Do Ruska byla vyvezena střední letadla o hmotnosti dva tisíce až 15 tisíc kilogramů.
  • Čína v současné době nepatří mezi největší obchodní partnery, ale je vnímán její budoucí potenciál.
  • Poznatky analýzy komparativních výhod čili pohled na to, na které výrobky se jednotlivé země zaměřují, se shodují s výsledky vývozu. Francie je silná ve velké většině položek leteckého průmyslu; výjimku tvoří malá letadla a některé součásti letounů a vrtulníků, což odpovídá českému exportu do Francie. V podobné situaci je Kanada. Pokud se podíváme na USA, vidíme příležitosti pro export malých vrtulníků. Rusko si dobře počíná v exportu různých částí a součástí letadel a velkých vrtulníků, rezervy má u malých vrtulníků a všech typů letadel. Skoro u všech položek leteckého průmyslu vykazuje komparativní nevýhodu Čína.

Převzato z komerčního speciálu E15 – České letectví: pýcha tuzemského průmyslu II. S využitím podkladů MPO a firmy Evektor.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek