Česko ve výrobě aut patří do světové top 20

18. 5. 2015 | Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)

motiv článku - Česko ve výrobě aut patří do světové top 20 Křivka mapující vývoj na evropském trhu s novými automobily v roce 2014 nabrala směr, z něhož mají radost výrobci i distributoři. Dobré zprávy hlásí i české automobilky, které za rok 2014 vyrobily rekordní počet vozů.

Úspěch aut s pomyslnou značkou „made in Czech Republic“ ale nezávisí jen na umění marketérů, ale do značné míry na kvalifikovaných pracovnících a existenci výzkumných a vývojových center. Jedině tak si Česko udrží své postavení jedné z automobilových velmocí světa.

Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že tuzemští výrobci osobních vozidel, továrny ŠKODA AUTO, HMMC Nošovice a kolínská TPCA, v uplynulém roce 2014 vyrobily nejvíce aut v historii. Linky těchto závodů na trh dodaly 1 240 000 vozidel. Nejvytíženější byla mladoboleslavská ŠKODA, která se na celkové produkci podílela téměř šedesáti procenty, zhruba čtvrtinový podíl náleží vozům značky Huyndai, zbytek pak připadá automobilce TPCA.

„Český automobilový průmysl v roce 2014 pružně reagoval na oživení, především evropských trhů. To spolu s nabídkou nových modelů vedlo ke zvýšení výroby vozidel v České republice oproti roku 2013 o 10,40 %, tedy o víc, než činil průměrný růst v Evropě, Americe či v zemích Asie a Oceánie,“ komentuje úspěšný rok prezident AutoSAP Martin Jahn.

Struktura výroby motorových vozidel ve světě pro rok 2014Uplynulé desetiletí zásadně proměnilo rozložení sil na globální úrovni. Zatímco evropská produkce aut je dlouhodobě takřka na totožných číslech, raketový vzestup zaznamenala Asie, kde trh ve srovnání s rokem 2005 vzrostl o 83 procent. Dnes náleží více než tři pětiny světové výroby vozidel Číně, Spojeným státům, Japonsku, Německu a Jižní Koreji. Objem české produkce automobilů pasoval ČR na 16. příčku na světě, v evropském měřítku pak na 5. místo za Německo, Francii, Španělsko a Spojené království.

Výroba motorových vozidel u nás, s výjimkou let 2012 a 2013, každoročně rostla. Spokojenost ovšem panuje také v oblasti výroby autobusů, kterých se hlavně v závodech Iveco Czech Republic a SOR Libchavy loni vyrobilo o 200 více než v předešlém roce (celkem jich na trh šlo 3 891). V kopřivnické firmě TATRA Trucks zase zhotovili 821 nákladních vozidel.

Nouze o odborníky

Budoucnost českého automobilového průmyslu závisí na celé řadě faktorů. Rozhodující bude především další vývoj poptávky na hlavních světových trzích, zcela zásadní vliv bude mít úroveň absolventů technických škol a učilišť. „Nedostatek zkušených pracovníků je skutečně rostoucím problémem automobilové výroby, a to bohužel na všech úrovních vzdělání, tedy od vyučených až po vysokoškoláky,“ upozorňuje Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Některé společnosti z odvětví proto založily vlastní školy, aby mohly znalosti a dovednosti svých budoucích zaměstnanců ovlivnit a usnadnit si tak stabilní přísun zaměstnanců. Jiné firmy zase se vzdělávacími institucemi úzce spolupracují. Nouze o kvalitní odborníky bude do budoucna ještě palčivějším problémem. Automobil je dnes především chytrým počítačem, a jejich výrobci se tudíž na trhu práce stávají konkurenty firem působících v jiných technologických oborech.

S nedostatkem vhodných pracovních sil se ostatně potýká nejen automobilový průmysl, ale výroba obecně. „Vlastní školy jsou až extrémním řešením. Nutí totiž podniky, aby se zabývaly něčím, co není primárně jejich úkolem. Tím je výroba. Navíc hrozí, že absolventi sice budou mít praktické znalosti, které mohou ihned uplatnit u svého zaměstnavatele, ale nebudou mít dostatečně široký základ pro další uplatnění na trhu práce,“ dodává Opleštil. Ideálním řešením by proto měla být lepší spolupráce mezi veřejným sektorem a podniky.

Budoucnost českého automobilového průmyslu závisí na celé řadě faktorů
Zcela zásadní vliv bude mít úroveň absolventů technických škol a učilišť. V současnosti je nedostatek zkušených pracovníků rostoucím problémem automobilové výroby.

Výrobna, nebo inovace?

Potenciální a spíše dlouhodobý problém spatřují experti také u těch firem, které mají v České republice pouze výrobní pobočku, nikoli centrálu nebo výzkumná centra. U výroby totiž častěji hrozí přesun do jiných zemí. „Spíše než na popis tohoto problému bychom se ale měli soustředit na to, jak ho minimalizovat. Začíná to již u zmiňovaného kvalitnějšího vzdělávání, flexibilnějšího trhu práce, přes jednodušší podnikání až po zlepšenou spolupráci mezi podniky a lepší pozici firem s českým kapitálem,“ říká Vojtěch Opleštil.

Přestože byl přesun výroby z Evropy do Asie trendem minulé dekády, toto riziko samozřejmě stále existuje i v případě tuzemských závodů. Na druhou stranu firmy již pochopily, že logistika a vyškolení místních pracovníků také není zadarmo a všechny procesy na dálku řídit nelze. Pro společnosti, které živí prodeje na evropském trhu, je proto mnohem účelnější, když v Evropě také vyrábějí. Z tohoto trendu těží i Česko – na jedné straně jsme v EU, na druhou stranu máme stále nákladově přijatelnou kvalifikovanou pracovní sílu.

Hlavními trendy automobilové výroby jsou digitalizace a sdílení. Automobil je ve stále větší míře počítač na kolech, a ne stroj, jak jsme ho znali ve 20. století. Jiný je způsob jeho užívání, servisu i výroby. Automobil se stal užitným předmětem, který zákazníci nepotřebují ani vlastnit ani se o něj starat, ale chtějí ho jen používat, jak a kdy potřebují. Proto si lidé budou stále více pořizovat auta na operativní leasing, půjčovat si je či sdílet v rámci komunit.

Tendence soustředit výrobu na hybridy a ekologické vozy je nepochybně důležitá z hlediska inovací a marketingu. Zároveň tyto vozy stále nepředstavují významný tržní segment. Relativně malou skupinu tvoří také elektromobily nebo vozy na LPG/CNG. V současné chvíli má mnohem zajímavější potenciál další rozvoj technologie klasických spalovacích motorů.

Firmy nakupují, na vzestupu je operativní leasing

České firmy mají podle námi oslovených prodejců chuť obnovovat stávající vozové parky o nové přírůstky. Stále větší oblibě se těší tzv. operativní leasing, jehož výhody si začínají zejména korporátní zákazníci naplno uvědomovat. Nabídka většinou zahrnuje dlouhodobou záruku, ale i předplacený servis, takže klient v podstatě do auta doplňuje jen palivo. „V loňském roce jsme prodali nejvíce aut od založení firmy, tento trend zřejmě potrvá i v tomto roce.

Firemní klientela nastartovala obnovy svých vozových parků, které v předchozích dvou až třech letech přibrzďovala z obavy o svoji ekonomickou budoucnost, nyní se situace stabilizuje, firmy vědí, že bez spolehlivých vozových parků neobstojí,“ uvádí jednatel autosalonu Přerost a Švorc Auto Libor Přerost.

Dlouhodobě se na špičce prodejnosti vozů Škoda drží model Octavia, jenž splňuje parametry pro firemní flotily, ale je zároveň skvělým rodinným vozem. „Tato kombinace, přívětivá cena a vysoká užitná hodnota z něj zaslouženě dělají nejoblíbenější vůz. Ale rád bych zmínil i rostoucí oblibu u vozů Škoda Rapid, které jsou stále oblíbenější pro střední manažery. A na co se hodně těším, je špičkový vůz pro top manažery – nová Škoda Superb, kterou začneme prodávat v červnu 2015, ve verzi kombi pak krátce po letních prázdninách,“ dodává Přerost.

Dařilo se však i prodejům luxusních manažerských značek. Klientela v tomto segmentu je dlouhodobě stabilní a každým rokem se rozšiřuje. „V oblasti našeho zaměření na prodej anglických vozů se vždy jednalo o majitele firem, kteří si dělali a dělají radost nákupem automobilu. Mohu potvrdit, že zejména u značek Land Rover a Range Rover je narůst prodejů s příchodem nových modelů velmi razantní,“ říká Tomáš Neubauer ze společnosti Neubauer Office, která se specializuje na značky Jaguar, Land Rover, Range Rover, Aston Martin, Rolls Royce a Morgan.

Prodeje elektromobilů v Evropě
Podle Evropské asociace výrobců automobilů ACEA jsou elektromobily jednoznačně nejoblíbenější v Norsku. V roce 2014 jich bylo v EU zaregistrováno 97 791, což je o polovinu vyšší údaj než v roce předchozím. Absolutně nejvyšší prodeje elektromobilů byly zaznamenány v Norsku, Velké Británii, Německu, Nizozemí a ve Francii. Pokud vztáhneme počty zaregistrovaných elektromobilů na 1 milion obyvatel, je v čele elektromobility Norsko, s odstupem následuje Nizozemí, Švédsko, Rakousko a Švýcarsko.


Převzato z časopisu KOMORA.cz, vydávaném Hospodářskou komorou České republiky. Autor: Martin Kalivoda

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek