Climax vsadil na žaluzie. Uspěl po celém světě

2. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Miroslav Jakubec vybudoval prosperující firmu Climax prakticky z ničeho. Na rozjezd si v 90. letech musel půjčit 20 tisíc korun, něco mu přidala rodina. On vložil chuť někam se posunout.

zaluzie venkovni rodinny dum oknoI když je Miroslav Jakubec vyučený stavař, raději se šel živit rukama. „Vždy mě lákaly věci spojené se stavařinou a práce rukama. Po absolvování gymnázia jsem dva roky pracoval jako zedník na stavbách v Praze. Tady jsem si vyzkoušel i řadu dalších profesí. Pak se mi podařilo absolvovat stavební fakultu ČVUT a krátce jsem pracoval ve stavební firmě. Za mzdu 2600 korun se mi však nedařilo uživit rodinu,“ vzpomíná Miroslav Jakubec.

Vše se zlomilo, když se mu narodil syn. „Byl jsem vychovaný tak, že chlap má uživit rodinu, a to jsem nebyl schopný. Když chyběly peníze na synovy boty, řekl jsem si: Kamaráde, je něco třeba dělat,“ pokračuje Miroslav Jakubec.

A tak začal hledat příležitosti k podnikání. Protože ho vždy bavila práce rukama, našel si inzerát, který nabízel uplatnění jako montér těsnění. „Chodili jsme do rodinných domů, frézovali drážky do oken a do těch jsme pak vtlačovali silikonové těsnění. Bylo to fyzicky velice náročné avšak se skvělým pocitem dobře odvedené práce,“ popisuje životní změnu.

Práce na léto

A tak se rozhodl v oboru na podzim roku 1992 podnikat. „Na začátku bylo nejtěžší sehnat prvních 10 000 korun na nákup materiálu a nářadí. A pak si vzpomínám ještě na jeden okamžik, který nebyl jednoduchý. Těsnění jsme montovali především v období podzimu a zimy. Pak přišlo jaro a úspory tepla již nikoho nezajímaly,“ dodává Miroslav Jakubec.

Aby nezkrachovali, musel velice rychle najít náplň i pro období, kdy bylo venku teplo. „Naštěstí nás napadla montáž žaluzií a ty se pak staly základem pro náš dnešní úspěch,“ podotýká podnikatel. Obě činnosti se výborně doplňovaly. Firma dokázala řešit jak úspory díky sníženíúniku tepla v zimním období, tak i zabránění přehřívání místností v letním období.

miroslav jakubec climaxPo několika letech začala společnost žaluzie vyvážet. „S exportem jsme začali až v době, kdy jsme si byli jisti, že nabízíme kvalitní výrobky. Přesto jsme patřili k prvním exportérům tohoto zboží. Prvními zeměmi, kam jsme prodávali, byly Rakousko a Slovensko. V počátcích naše náklady na export výrazně převyšovaly příjmy a mnohokrát jsme zvažovali, zda jdeme správnou cestou. Vytrvali jsme a dnes náš export převyšuje 60 procent z celkového obratu,“ vypočítává Miroslav Jakubec.

V počátcích se přitom firma na zahraničních trzích poměrně často setkávala s určitým despektem a předsudky. „V současné době je všechno jinak. Výrazně se zlepšilo vnímání České republiky jako celku, a pokud jde o Climax, tak jsem přesvědčen, že jsme si za těch 15 let, co exportujeme, vybudovali pozici silného a vysoce spolehlivého partnera v celé Evropě. Samozřejmě pořád je na čem pracovat a co zlepšovat,“ pokračuje Miroslav Jakubec.

Podíl vývozu společnosti Climax dlouhodobě roste. Dodává své produkty do více než 30 zemí po celém světě. Nejdůležitějšími exportními trhy jsou Rakousko, Německo, Francie, Švýcarsko a Slovensko. V dalších letech chce ještě výrazněji posilovat pozice na českém, slovenském a rakouském trhu. „Zaměříme se i na rozvoj francouzského, německého trhu, trhy zemí bývalé Jugoslávie a Blízkého východu,“ plánuje Miroslav Jakubec. Výrobky z Climaxu tak lze v současnosti najít na brněnské vile Tugendhat, na londýnské fakultní nemocnici nebo na budově ministerstva vnitra v Paříži.

Směr Švýcarsko

Společnost se chce také mnohem více prosadit ve Švýcarsku, kde má od 1. června letošního roku dceřinou společnost. „Švýcarsko je země s obrovským potenciálem ve stínicí technice. Téměř zde nevidíte dům, který by neměl venkovní žaluzie, roletu, markýzu nebo okenice. Na vstupu na tento specifický trh jsme pracovali několik let,“ konstatuje Miroslav Jakubec.

Pro tamní trh přitom musela firma zvolit speciální strategii. „Švýcaři jsou konzervativní a většinou nedůvěřiví vůči zahraničním výrobkům. Jen to, co je švýcarské, je pro ně dost dobré. Proto je velmi důležité si nejdříve získat důvěru. To byl důvod, proč naše první kroky na švýcarský trh vedly přes firmu Baumann, která patřila k nejstarším firmám v oboru,“ pokračuje Miroslav Jakubec.

vyrobni hala tovarna na zaluzie climaxPřestože se začaly dostavovat první výraznější úspěchy a objemy se zvyšovaly, majitelé firmy Baumann se rozhodli dvoletou spolupráci ukončit. A protože měl Climax v té době rozjednaných několik větších zakázek a zahájení spolupráce s několika důležitými zákazníky, rozhodla se česká společnost založit v zemi helvetského kříže dceřinou firmu.

„Vzhledem k tomu, že Švýcarsko není členem EU a má vlastní předpisy a postupy, byla to dlouhá a trnitá cesta plná překvapení, která vyžadovala hodně trpělivosti a kreativity od všech, kteří se na vstupu na trh podíleli. První odezvy ze strany zákazníků jsou velmi pozitivní,“ pochvaluje si Miroslav Jakubec.

Expanze do zahraničí s sebou nese rostoucí nároky na jazykovou vybavenost zaměstnanců. „Zákazník chce vždy mluvit svým jazykem a my se musíme přizpůsobit. Bohužel naše školství neprodukuje absolventy, kteří by po 10 letech studia byli schopni komunikace v cizím jazyce,“ upozorňuje Miroslav Jakubec.

Domluvit se na místním trhu je přitom jen první krok. V zahraničí musí firma především umět nabídnout záruku a servis, na který je zákazník zvyklý od domácích dodavatelů. „Základem je, abychom dodávali výrobky, které jsou tak kvalitní, že servis nepotřebují. No a v těch málo případech, kdy se něco nepovede, musíme mít servisní tým, který je schopný problém vyřešit na místě montáže,“ vysvětluje podnikatel.

Typickým zákazníkem společnosti je montážní firma, která se specializuje na stínicí techniku, popřípadě na montáž oken. Ale dodávají i velkým výrobcům oken. Protože je cílem firmy patřit mezi největší evropské výrobce, měří se s nejsilnějšími hráči působícími v oboru, jako je německá Warema, holandský Hunter Douglas nebo rakouská Hella.

Recept na krizi

Právě rozkročení na řadu trhů i široké portfolio výrobků pomáhá firmě překonávat lokální ekonomické výkyvy. „Když se stalo, že některý trh klesal, tak nám situaci vyrovnával jiný trh. Krize v Evropě nedopadla na všechny státy stejně – ani stejnou vahou,ani ve stejné časové období, což nám pomohlo. Když jsme měli například pokles v České republice, výrazně nás podržel export,“ popisuje Miroslav Jakubec.

zaluzie sedacka obyvaci pokojNestabilita trhů je však nyní minulostí. „V posledních dvou a půl letech nám výrazně roste obrat a těší nás, že tomu tak je, jak v České republice, tak v zahraničí. Vnímáme ekonomické oživení a stavební ‚boom‘. Dlouhodobě zaznamenáváme rostoucí zájem zejména o venkovní stínicí techniku – žaluzie, rolety a látkové fasádní stínění,“ doplňuje Miroslav Jakubec.

Tento trend přichází do České republiky ze zahraničí, kde je už dlouhá léta považován za standardní součást bydlení a souvisí i s rostoucí poptávkou českých projektantů a investorů po venkovním stínění. Stojí za ním také zvyšující se povědomí veřejnosti o významu stínění. Jak z pohledu výrazných úspor nákladů na vytápění a klimatizaci, tak vyššího komfortu a zvýšení bezpečnosti objektu.

„Jen pro zajímavost, v roce 2012 jsme měli obrat zhruba 625 mil. korun a v letošním roce je předpoklad, že se budeme obratově pohybovat velice těsně pod 1 mld. korun, což je zvýšení obratu o více než 50 procent v průběhu několika málo let,“ konstatuje podnikatel.

Neustálé zavádění novinek je pro posilování na trhu nezbytné. Climax má proto silné vývojové oddělení, které nejenom výrobky zlepšuje, ale i neustále testuje, aby mohl zajistit co nejvyšší spolehlivost.

Trendem posledních let u stínící techniky je oddělování požadavků na stínění do interiéru a do exteriéru. Zatímco u stínění vnitřních prostorů, které zajišťuje především ochranu proti pohledům zvenčí, je důležitý design, venkovní stínění, které zajišťuje ochranu proti slunci, používá stále více vyspělé systémy řízení.

„Běžné je dnes už motorické ovládání, které ve spojení s časovači, slunečními a větrnými čidly zajišťují maximální pohodlí a efektivitu. Dnes je už obvyklé, že se oba výše zmíněné způsoby stínění kombinují,“ uzavírá Miroslav Jakubec.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek