Český export láme rekordy, brzdí ho ale nedostatek lidí

24. 6. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Český export trhá historické rekordy, vývozci ale začínají mít problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků.

Výzkum, který letos provedla agentura IPSOS na vzorku 500 malých a středních exportérů, potvrdil, že mají malé a střední podniky velkou chuť rozšiřovat vývozní destinace. Ve světě je o produkty se značkou Made in Czechia zájem.

Firmy se na budoucnost dívají optimisticky, mnohé z nich ale už dnes mají problém uspokojovat poptávku zahraničních partnerů. Nízká nezaměstnanost v ČR tak může mít negativní dopad i na export.

„Firmy jsou ve velkém exportním laufu, ale bojím se, zda budou schopny to vydržet, protože se i u vývozců začíná projevovat nedostatek kvalifikovaných lidí. Jinými slovy začínají mít problém se zajištěním výroby a trh práce v tomto nevěstí nic dobrého,“ upozorňuje předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) Karel Havlíček.

Brexit není pro české exportéry dobrou zprávou

České firmy samozřejmě exportují především do zemí EU. Podle zmíněného průzkumu pouze setina tuzemských vývozců nevyváží do některého ze států osmadvacítky. Výrazně ovšem posiluje i vývoz do Spojených států – do USA exportuje letos o sedm procent více vývozců než loni – a přes ochlazení vztahů mezi Západem a Ruskem nechtějí exportéři opouštět ani tamní trh, stejně jako trhy zemí SNS.

Zajímavostí je, že Velká Británie, jejíž obyvatelé se v referendu rozhodli odejít z Evropské unie, se letos poprvé stala třetím nejvýznamnějším odbytištěm pro české firmy. Ostatně zhruba dvě pětiny českých vývozců se domnívají, že se jich Brexit dotkne negativně.

„Jsem bytostně přesvědčen, že kdyby se do statistik započítaly rexporty do Velké Británie – zejména přes Německo – byla by naším druhým největším obchodním partnerem. Dostala by se i před Slovensko,“ doplňuje Karel Havlíček. Zda se kvůli Brexitu tento trend otočí, ukáže až budoucnost.

      graf-obchod

Skvělá čísla českého exportu jsou důvodem k optimismu také podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, i on ovšem souhlasí, že může mít nízká nezaměstanost negativní dopad na český export i zahraniční investice v ČR. „Loňský výsledek byl nad očekávání. Český export v roce 2015 dosáhl na historické maximum 3,9 bilionů korun a přebytek zahraničního obchodu činil 426 miliard,“ připomíná Mládek.

CzechTrade: Firmy už nás znají

Výzkum zároveň potvrdil, že čeští vývozci při expanzi na zahraniční trhy stojí o pomoc státu. „Podpora malých a středních podnikatelů je pro stát klíčová. Snažíme se poskytnout firmám dostatečné zázemí, které jim usnadní vstup na zahraniční trh. Podle výzkumu nevyužívá tuto pomoc jen necelá pětina exportérů,“ říká ministr průmyslu a obchodu.

Dnes už drtivá většina zástupců firem ví, co je CzechTrade a jaká je jeho činnost. Už si nás nepletou s CzechInvestem, jako se to stávalo ještě před několika lety. V Česku je zhruba 20 tisíc exportérů a asi šest tisíc využilo našich služeb,“ upozorňuje generální ředitel státní agentury pro podporu exportu CzechTrade Radomil Doležal.

Menší a střední podniky oceňují zejména fyzickou přítomnost zahraničních zástupců agentury v teritoriích. Až tři pětiny respondentů si cení jejich know-how, 26 procent navíc hodnotí pozitivně také znalost obchodních kontaktů. Pro podnikatele, kteří se chtějí zorientovat v cizím teritoriu, je CzechTrade coby nekomerční subjekt důvěryhodným a především finančně dostupným partnerem. Polovina klientů využívá pouze služeb centrály, třetina se spoléhá rovněž na zahraniční kanceláře.

Nejčastěji využívanou pomocí centrály CzechTrade je společná účast na výstavách a veletrzích (66 procent oslovených exportérů) u zahraničních kanceláří jde o vyhledání obchodního partnera (68 procent). Podle Radomila Doležala začínají klienti pozitivně vnímat i nové služby jako například Sourcing Days. CzechTrade vám poradí i s tím, o jaké komodity je určtých trzích největší zájem.

AMSP ČR potvrzuje, že populárními nástroji podpory exportu se stávají Jednotné kontaktní místo a Klientské centrum pro export. Podle Karla Havlíčka malé a střední firmy příliš nevyhledávají podnikatelské mise, a vyžadují spíše cílenou marketingovou podporu, informační servis a také exportní pojištění. Také proto roste mezi vývozci zájem o služby EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost).  (jap)

 

 

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek