Český export znovu láme rekordy, roste závislost na trzích EU

26. 4. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Český export loni dosáhl rekordních 3,98 bilionu korun, což je o 2,4 procenta více než v roce 2015. Přes proklamace o diverzifikaci vývozu narostl počet firem, které vyvážejí na trhy Evropské unie.

Aktuálně obchoduje se zeměmi osmadvacítky téměř 84 procent tuzemských exportérů.

„V zásadě nejde o negativní jev. Závislost na exportu do Unie je přirozeným důsledkem našeho členství. Stát chce nicméně podporovat diverzifikaci vývozu, ať už prostřednictvím desítek podnikatelských misí za účasti politiků a zástupců státní správy, či dalšími službami pro exportéry,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.

„Snažíme se minimalizovat rizika plynoucí z naší závislosti na státech EU a také nebezpečí plynoucí z Brexitu.  Budeme ale chtít firmám otevřít i další trhy,“ dodává ministr.

Tuzemský export roste stabilně několik let a čísla z letošního ledna a února ukazují, že se pozitivní trend nemění. Česko navíc loni dosáhlo na přebytek obchodní bilance ve výši 166,4 miliardy korun. V roce 2017 může vývoz z ČR překonat magickou hranici čtyř bilionů korun.

Vývoz do Německa, které je naším největším obchodním partnerem, narostl v roce 2016 zhruba o tři procenta, export do Francie se zvýšil asi o čtyři a do sousedního Rakouska dokonce o více než šest procentních bodů. Mírně naopak oslabil export do Číny.

Sankce a nižší ekonomická výkonnost Ruska dále dusily obchod s východní velmocí. Vývoz na stočtyřicetimilionový trh loni klesl asi o pět procent. Letošní čísla nicméně naznačují možné oživení. V prvních dvou měsících roku 2017 se vývoz do Ruska podle údajů Českého statitsického úřadu zvýšil meziročně zhruba o čtvrtinu. Ministr průmyslu a obchodu ČR plánuje v květnu setkání se svým ruským protějškem a do Moskvy s ním pojedou i zástupci českých podniků.

Co exportéry trápí?

Zatímco loni si čeští exportéři (stejně jako další zástupci podniků) stěžovali především na nedostatek kvalifikovaných lidí, který jim začíná komplikovat výrobu a uspokojování poptávky zahraničních partnerů, letos jsou hlavními tématy vystoupení Velké Británie z EU, a také ukončení intervencí ČNB ve prospěch koruny.

„Klíčovým úkolem pro celou českou vládu bude hájení českých zájmů při vyjednávání o Brexitu. Spojené království je nyní čtvrtým největším odbytištěm našeho zboží. Za posledních osm let se objem vývozu do Británie zdvojnásobil. Jednání jsou ale kvůli předčasným volbám odložena,“ připomíná náměstek ministra průmyslu a obchodu pro Evropskou unii a zahraniční obchod Vladimír Bärtl.

Podle Bärtla je problémem nevyzpytatelný postoj britských politiků: „Hlavní komplikací je to, že je mezi oběma stranami stále velký počet neznámých. Čím déle se budou jednání protahovat, tím vyšší bude nejistota.“

Na dobrou kondici exportu nemá zatím vliv ani ukončení intervencí České národní banky a následné mírné oslabení koruny. Česká měna se navíc pár týdnů po propadu vrátila na loňské hodnoty (zhruba 27 korun za euro).

„Obavy politiků ani některých exportérů se nenaplňují. Firmy vnímají situaci jako stabilní. Vývozci jsou proti kurzovým rizikům většinou zajištěni a mnoho jich obchoduje v cizích měnách, takže je případné kolísání kurzu koruny netrápí, “ doplňuje ministr průmyslu a obchodu.

Jak na neprobádané trhy?

K tomu, aby se čeští vývozci prosadili na mimoevropských trzích, má přispět i aktualizovaná exportní strategie státu.

„Ve shodě se zástupci podnikatelských organizací potřebujeme využít oborový přístup k určování klíčových trhů a více se zabývat vazbou na inovační strategii,“ řekl serveru BusinessInfo.cz náměstek ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl.

Jinými slovy: Firmy by se měly zaměřit na moderní technologie a inovace a sledovat, po jakém zboží či technologiích je na jednotlivých trzích největší poptávka. Více o aktualizované exportní strategii čtěte v textu Vývozci se perou s novými výzvami na BusinessInfo.cz.

Podle zástupce generálního ředitele agentury CzechTrade Milana Ráže je k tomu, aby exportéři zamířili do nových regionů, klíčové rozšiřování sítě mimoevropských poboček CzechTrade.

Státní agentura pro podporu exportu loni a letos otevřela sedm nových zahraničních kanceláří, například v Číně, Indii či Nigérii a celkem už nabízí své služby exportérům 51 poboček. 

„CzechTrade loni zaznamenal mimořádně příznivý rok, letos se výrazněji zaměříme na malé a střední podnikatele v rámci projektů z fondů EU. CzechTrade půjde za nimi a budeme mít 13 regionálních poradců v každém kraji,“ dodává Milan Ráž.

Podrobnosti o službách agentury CzechTrade

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek