Český systém pro chytré parkování ve městech vyvinul brněnský startup Citiq

4. 7. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Firma se inspirovala tím, jak fungují podobná řešení v USA. Na rozdíl od konkurenčních produktů je její systém spolehlivější a s nižší energetickou závislostí.

Ulice s navigací na parkovištěZatímco v zahraničí zažívají boom systémy chytrých parkovišť, které monitorují počty volných míst a navádějí na ně řidiče pomocí aplikací v chytrých telefonech, v Česku je tento obor teprve v plenkách. V roce 2012 proto kamarádi z mládí Lukáš Vecl a Milan Holub založili startup Citiq zaměřený právě na vývoj a výrobu systémů pro chytrá parkoviště. Oba se doplňovali, protože jeden byl vystudovaný „hardwarář“ a druhý vystudovaný „softwarář“.

Za sebou měli i zkušenosti s podnikáním. Lukáš Vecl dlouhodobě vede firmu na výrobu tlakových reproduktorů Perymont repro, Milan Holub drobně podnikal v oblasti aplikací pro Kindle. Co je přivedlo k problematice parkování?

„Ve spolupráci s brněnským Centrem dopravního výzkumu (CDV) jsme identifikovali zejména u měst potřebu dat o parkování pro strategickou i operativní úroveň,“ vzpomíná Lukáš Vencl. Jinými slovy nebyly dostupné informace o obsazenosti parkovišť a jejich využívání, což je překážka pro regulaci této oblasti. Inspiraci čerpali v zahraničí.

„Seznámili jsme se i s využitím nových  systémů a přístupů pro sběr takových dat v Americe v San Francisku. Zjistili jsme, že v Evropě jsou tyto systémy v počátcích rozvoje a v České republice neexistuje dodnes jediný výrobce. To byly argumenty, proč jsme do toho šli,“ vzpomíná Lukáš Vencl.      

Postaveno na otevřených datech

Firma produkuje především detektory obsazenosti parkovacích míst. Její moduly jsou založeny na takzvaných otevřených datech, takže se její produkty mohou integrovat do již existujících městských systémů. Cílem Citiq je udělat z chytrých systémů jednoduché, i laikem uchopitelné a cenově dostupné komponenty, které bude používat město, nákupní centrum nebo firma provozující parkoviště tak, aby byli schopni si ho i sami instalovat a provozovat.

Oproti produktům světových výrobců se brněnský startup snaží nabídnout něco navíc. „Ve srovnání se zahraniční konkurencí věříme, že přinášíme spolehlivější modulární systém s velmi nízkou energetickou závislostí, využitelný nejen pro sběr dat o parkování, ale také pro informace o průjezdech vozidel, či pro řízení stmívání inteligentních lamp,“ popisuje Lukáš Vecl výhody českého řešení.

Systém je postaven na platformě českého výrobce modulů IQRF – společnsoti Microrisc. Zapadá tak do rozrůstající se otevřené platformy, v níž si každý může vybrat koncové zařízení, přístupovou bránu, cloud i uživatelské aplikace, které mu vyhovují. 

Nedávno tak například Citiq instalovala v Praze 46 magnetických detektorů a příslušenství pro detekci vozidel osob se zdravotním či tělesným postižením. Tato aplikace umožňuje uživatelům zjištění aktuálního stavu obsazenosti vyhrazených parkovacích míst pro postižené.

Protože celý obor je v Česku teprve v plenkách, nemá firma zrovna na růžích ustláno. „Vzhledem k povaze produktu, o kterém nikdo nemá moc povědomí a trh si na něj teprve zvyká, je nejtěžší ekonomicky přežít,“ podotýká Lukáš Vecl. 

Nástup senzorů

Členové startupy CitiqBudování infrastruktury pro chytrá parkoviště by nemělo příliš viditelný efekt bez toho, aby byly následně optimalizovány procesy jejího řízení. Tedy navádění řidičů na místa, kde mohou zaparkovat. „V oblasti parkování se jedná o úlohu obdobnou například optimalizaci skladových prostor. V logistice dávno platí, že informační a řídicí systém zefektivňuje procesy a žádný logistický sklad se bez takového systému neobejde. Stejně tak je potřeba řídit ‚skladování‘ osobních vozidel v omezeném veřejném prostoru. Základem takového řízení jsou data – dokonalé poznání prostředí ‚co kde je a jak se to mění‘,“ popisuje Lukáš Vecl. 

I když začátky nejsou pro firmu jednoduché, budoucnost dopravy by měla patřit právě podobným řešením, na kterých pracuje. V konceptech Smart měst, dálnic, silnic a podobně budou hrát různé senzory velkou roli v oblasti měření. Tedy schopnosti ověřit, že navržené řešení bylo úspěšně realizováno a funguje.

„S internetem věcí dojde k velkému rozšíření jednoduchých senzorů. Naší budoucí perspektivou mohou být výrobci těchto senzorů a příslušných prvků přenosové infrastruktury, která bude integrovat a obsluhovat rozličné zdroje dat,“ uzavírá Lukáš Vecl.       

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek