Český výrobce svíček rozšiřuje produkci v Rusku, dodává AvtoVazu

17. 1. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Přestože se ruské automobilce loni stoprocentně nepodařilo splnit exportní plán, AvtoVaz posiluje export do Evropy. Na domácím trhu si udržel 20 procentní podíl, Lada ovšem ztratila prvenství mezi nejoblíbenějšími značkami u Rusů. Stále více součástek Rusům poskytuje táborská firma Brisk, výrobce zapalovacích svíček.

,.asdfrfAkcionáři věří, že se ztrátová ruská automobilka již brzy stane výdělečnou. Významné investice chystá Renault, který je hlavním akcionářem.

A pro AvtoVaz dodávají také Češi.

Výrobu v Rusku loni odstartoval výrobce zapalovacích svíček Brisk Tábor a hodlá ji nadále posilovat.

Zatímco celkový objem exportu AvtoVazu loni klesal, vývoz do Evropy se nepatrně zvýšil.

Automobilka si chce upevnit pozici v EU

Prodeje jeho vlajkové lodi, značky Lada, posílily především v Maďarsku. Zvýšily se o čtvrtinu a dosáhly tisíc sto padesát vozů. Úspěchy v Evropě se však výrazně nepromítly na číslech plnění exportního plánu.

Automobilce se nepodařilo vyrovnat propad v Kazachstánu, který je pro ní klíčovým exportním trhem. Ten loni přesahoval 70 procent. Celkový vývoz AvtoVazu tak zaznamenal pokles o 33 procenta a činil 20 tisíc vozů. 

Odbyt v Maďarsku představoval šest procentní podíl celkového vývozu značky. Na maďarském trhu se v roce 2016 prodalo celkem 96,5 tisíc automobilů, podíl Lady přitom představuje 1,2 procenta. V Maďarsku AvtoVaz nabízí tři typy vozů – Lada Kalina, Lada Granta a Lada 4x4. Evropské trhy jsou pro ruskou značku zajímavé i do budoucna.

Prodeje aut v Rusku klesají

V Rusku si loni AvtoVaz meziročně pohoršil o procento. Prodal téměř 267 tisíc automobilů, což je o 2800 vozů méně proti roku 2015. Podíl Lady na ruském trhu aktuálně činí 20 procent.

„V roce 2016 se společnosti podařilo dosáhnout strategického cíle, tedy udržení dvacetiprocentního podílu Lady na domácím trhu. Pro zvýšení prodejů se staly nezbytnými zavedení výrobního systému Alliance Production Way a aplikace mezinárodního systému kvality výroby v našich závodech v Toljatti a Iževsku,“ uvádí prezident firmy Nicolas Mora.

Ten si také pochvaluje efektivitu státní podpory automobilového průmyslu. „Jsme rádi, že efektivní nástroje podpory, které byly vládou poskytnuty automobilovému průmyslu loni,  byly prodlouženy a budou platit i v roce 2017,“ dodal Mora.  

Podle průzkumu Asociace evropského byznysu přesto loni klesl prodej nových osobních vozů v Rusku o 11 procent a činil 1,42 milionů aut. Ruský automobilový trh se ze svého vrcholu v roce 2012, kdy se prodaly tři miliony vozů, propadl již zhruba o polovinu. Podle asociace už ale letos poroste, a to zhruba o čtyři procenta.

AvtoVaz sice stále patří mezi lídry žebříčku prodeje nových automobilů, avšak Lada Granta, která se po dobu tří let držela na první příčce, prestižní pozici loni opustila na úkor zahraniční konkurence.

Nejprodávanější značkou na ruském trhu se stala Hyundai, která se nicméně vyrábí v Rusku. Vozů Hyundai Solaris se prodalo 90 380. Lada-Granta se umístila na druhé příčce (87 726 vozů). Na paty jí šlape třetí Kia Rio (87 662). Mezi top five se zařadily take Renaut Duster a Toyota RAV4.  

Renault AvtoVazu věří, posiluje pozice ve firmě

Renault, který je hlavním akcionářem Avtovazu, v automobilce výrazně posiluje své pozice. 

Firma spolu s dalšími akcionáři schválila rekapitalizaci ztrátové automobilky a zvýšení kapitálu o 30 procent.  Pro další fungování a rozvoj firmy je injekce ve výši 350 milionů eur nezbytná. Podíl Renaultu se tím podle agentury Reuters zvýší na více než 70 procent. 

Francouzská automobilka předpokládá, že by se ruská firma mohla stát rentabilní po roce 2018. „Renault si nadále myslí, že Rusko přináší možnost růstu v dlouhodobém výhledu a neplánuje opouštět tento trh,“ cituje vyjádření zástupců francouzského akcionáře v listu La Tribune agentura RNS. 

Renault vstoupil do společnosti AvtoVaz v roce 2009. Nová finanční pomoc je sázkou na budoucnost ruské ekonomiky. Ruský výrobce přitom přispěl pozitivně k zisku Renaultu jen ve dvou z předchozích osmi let.

Předloni se AvtoVaz dostal do rekordní ztráty téměř 74 miliard rublů a jeho zadluženost v polovině loňského roku přesáhla 100 miliard. Další přední akcionáři ruské automobilky, japonský Nissan, který je aliančním partnerem Renaultu, a ruský státní konglomerát Rostec, se zřejmě procesu zvýšení kapitálu nezúčastní a jejich akciový podíl klesne. 

Přesto by se měla v roce 2017 uskutečnit druhá fáze rekapitalizace. Té se budou moci zúčastnit i menšinoví akcionáři, kteří drží 25 procent akcií ruské automobilky.

Výrobu v Toljatti posilují i Češi

Společnost Brisk Tábor, přední světový výrobce zapalovacích svíček pro automobilový průmysl, loni na podzim odstartoval výrobu v Rusku – a to právě v Toljatti. 

Jihočeská firma otevřela novou etapu po více než dvacetiletém působení na ruském trhu a dlouholeté spolupráci s tamními firmami. Pro otevření nového závodu se táborský podnik rozhodl vzhledem k větší poptávce ze strany AvtoVazu. 

Brisk v Toljatti rozjel výrobní linku a je připraven na další zvýšení její kapacity. Aktuálně v Rusku ročně produkuje 5 milionů svíček. Postupně se chce dostat na 9 milionů kusů ročně a vyrábět komponenty i pro další značky. 

Záměrem firmy Brisk je postupně získat v daném segmentu až šedesátiprocentní podíl na tamním trhu. „Do konce tohoto desetiletí bude ruský trh největší v Evropě. Byla by škoda i přes současné problémy nevyužít situace,” říká technický ředitel táborské firmy Karel Kopřiva. 

Českou výrobu v Toljatti podpořil take český ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Podporu politiků přitom vnímají Rusové jako velmi důležitou. V rámci pracovní cesty do Samarské oblasti jednal Mládek s partnery českého výrobce i zástupci vlády regionu. 

Brisk – evropský gigant ve výrobě svíček

Firma Brisk českého podnikatele Mojmíra Čapka je jediným výrobcem zapalovacích svíček v Česku a druhým největším v Evropě. Ve světě se řadí mezi pět nejvýznamnějších firem v oboru. Nově založená firma v Toljatti nese název Brisk RUS. Zhruba 96 procent produkce míří na export.

 

Dodávky jdou přímo na montážní pásy řady automobilek. Zapalovací svíčky firma Brisk vyrábí pro benzinové motory i pro pohony na stlačený a zkapalněný zemní plyn, a to pro osobní a nákladní auta a také pro autobusy.

 "Největší množství snímačů dovážíme do koncernu Volkswagen, nejvíce svíček putuje do západní Evropy, zhruba 20 procent svíček na východ do zemí bývalého Sovětského svazu. Rok od roku stoupá take množství speciálních svíček dodávaných do USA," podotýká Čapka.

Anna Uljačenko

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek