Český pojišťovací makléř porazil i velké zahraniční firmy

29. 3. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Český pojišťovací makléř porazil i velké zahraniční firmy Pojistili jsme sportovce, drony i kybernetická rizika, říká Jiřina Nepalová, která vybudovala největšího pojišťovacího makléře.

Pojišťovací makléř Renomia sjednává pojistky pro jaderná rizika, ale pojišťuje i sportovce. Ke konci roku spravovala Renomia Group pojistné ve výši 7,3 miliardy korun, což je meziroční nárůst o miliardu.

„Je to jednak tím, že jsme získali klienty, a také tím, že jsme koupili další firmy,“ uvádí k rozmachu ředitelka společnosti Jiřina Nepalová. Ta získala za minulý rok ocenění EY Podnikatel roku hlavního města Prahy.

Nepalová společnost založila v roce 1993 a stále ji kontroluje a řídí společně se svými dvěma syny Pavlem a Jiřím. „Náš směr je pořád stejný: perfektně se starat o klienty, dělat pro ně maximum a dávat do služeb co nejvíc elánu, nadšení a odbornosti,“ uvádí Nepalová.

Podnikáte společně se svými syny. Není to složitější než s cizími lidmi?
S nikým jiným jsem nepodnikala, jen s nimi (smích). Podnikat s vlastními dětmi je krásné, ale vyžaduje to pochopitelně určitou toleranci a porozumění dvou generací.

Jste na ně přísná?
Ne, snažím se jim naslouchat a porozumět, někdy musím své názory i korigovat. Jsme dvě generace, takže kdybych chtěla jen prosazovat své názory, tak by to určitě nešlo.
Tím neříkám, že se nikdy nepohádáme, protože jsme tři silné osobnosti, které sice mají občas na věc různé názory, ale to bereme tak, že určitý rozpor je jenom proto, abychom našli nejlepší řešení pro firmu. Tato výměna názorů nás naopak posouvá správným směrem.

Jak jste přišli na název Renomia?
Původně jsme se jmenovali APS Hranice. V Hranicích jsem bydlela a mám to město ráda. Proto jsme si se syny řekli, že bude dobré, když náš byznys spojíme s městem.
Později, když firma hodně vyrostla a šli jsme do zahraničí, tak se takový název složitě vysvětloval. Pavel proto přišel s tím, že by bylo hezké, kdyby se firma jmenovala Renomia, což je od slova renomé. Je to název, který se dá použít všude na světě.

Jak jste se dostala k pojišťovnictví?
Vystudovala jsem elektrotechnickou průmyslovku. Do práce jsem tehdy šla na umístěnku a neměla jsem moc na výběr, protože mi byla přidělena práce projektantky. Po krátké době jsem měla štěstí, že jsem dostala možnost začít v České státní pojišťovně likvidovat pojistné události. A to právě díky tomu, že jsem vystudovala průmyslovku.
Pojišťovna hledala někoho, kdo by likvidoval škody na elektromotorech. Vybrali si mě, což mi změnilo život, protože jsem si vždy přála pracovat s lidmi a v něčem jim pomáhat. Pojišťovnictví mne od začátku zaujalo, je to práce, která mě baví a je mým koníčkem celá ta léta. A v roli pojišťovacího makléře je to naprosto dokonalé.

Které období bylo pro firmu nejtěžší?
Bylo to těžké na začátku, protože jsme neměli vůbec žádné peníze kromě malých úspor. Do začínající firmy se nehlásili lidé, kteří byli z oboru. Nevěřili tomu, že to firma zvládne. Nebylo to vůbec jednoduché.

Co bylo klíčové pro rozvoj firmy?
Určitě rozhodnutí, že všechny vydělané peníze půjdou na rozvoj firmy. To je základ a to musíte dělat dlouhodobě, my to děláme doteď. Bez toho se podniky rozvíjejí těžce. Dalším klíčovým momentem bylo, že v roce 1998 jsem letěla do Londýna na jednání do třetí největší makléřské firmy na světě, abychom se bavili o tom, že společně pojistíme velký chemický holding.
Přijela jsem tam s kluky a vysvětlila jim, že bychom rádi propojili naše znalosti a jejich ohromné zkušenosti a přinesli holdingu nejlepší podmínky. Výběrové řízení jsme následně vyhráli. Potvrdili jsme si tím, že navazovat partnerství, které přinese klientům užitek a nám obchod, je ta správná strategie. Následně jsme začali spolupracovat s dalšími významnými pojišťovacími společnostmi ze zahraničí, což nám přineslo mnoho zajímavýcpříležitostí.

Renomia je jedničkou na trhu. Jak se vám podařilo porazit i velké zahraniční firmy, které sem přišly po roce 1989?
Dlouhodobě zde působí největší světové makléřské firmy, ale na českém trhu je Renomia přes deset let na prvním místě. Je to určitě proto, že jsme firma zaměřená na služby. Jenom neříkáme, že klient je nejdůležitější a nejcennější, co firma má, ale také se podle toho chováme. Přestože jsme česká firma, můžeme poskytnout služby stejně jako světoví velikáni všude na světě.

Jste v nějaké mezinárodní makléřské síti?
Máme pobočky v různých zemích, a to na Slovensku, v Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku a nově v Srbsku. Mimoto jsme se hned v roce 1998 stali partnerem velkých světových firem a také jsme byli přijati do sítě Worldwide Broker Network se sídlem v Londýně, která sdružuje makléře z různých zemí. Můžeme proto poskytovat služby kdekoli ve světě.

Co Renomia klientům nabízí?
Poskytujeme servis v oblasti pojištění a risk managementu. Pro klienta hledáme nejlepší řešení a staráme se o likvidaci pojistných událostí. Poskytujeme mu komplexní servis, aby se o pojištění pokud možno nemusel starat a mohl se věnovat svému podnikání. Pokud náš klient potřebuje řešení, které na českém trhu není k dispozici, tak se obracíme přímo na zahraniční trhy, kde zajistíme krytí jeho rizika.

V zahraničí se často pojišťují sportovci, celebrity… Jaké neobvyklé pojištění jste zařizovali?
Pojišťujeme rovněž sportovce i celebrity. Pojistit se dá však téměř všechno. Je to otázka popsání rizika a následně otázka peněz. Zatím jsme pojistili všechno možné: nohy modelkám, drony, které mohou způsobit velké škody, nebo kybernetická rizika. Když existuje riziko, tak přemýšlíme, jak ho pojistit, a seženeme pojištění.

Musíte pojištění shánět i v zahraničí?
Ano, protože ne všechno lze na českém trhu pojistit. Jsou specifika, která pojišťovny v zahraničí zvládají lépe a rychleji. Nebo jsou to velká rizika, například složité stavby nebo některá chemická rizika. A v tom jsme mnohdy flexibilnější než samotná pojišťovna.

Kde vidíte pro Renomii nové příležitosti?
Příležitostí vidíme hodně. Chceme například více využít rozvíjející se technologie pro poskytování lepších služeb pro klienty. Pokud by si klient chtěl něco pojistit z domova, aby to mohl bez problémů udělat. Aby měl možnost se z kanceláře podívat, v jakém stavu jsou jeho pojistky, jak se řeší pojistná událost. Pro nás je také důležité, abychom vstoupili do dalších zemí, pokud se naskytne výhodná příležitost.

Chcete jít na nějaký jiný trh, například do Polska?
Určitě, Polsko nás stále zajímá. Pro nákup firmy je však důležité, abychom ji dobře poznali, zvážili, zda je to pro nás dobrá příležitost, a pak se rozhodli. My nemůžeme udělat chybu.

O Polsku uvažujete dlouhodobě…
V Polsku spolupracujeme s největším polským makléřem, přes nějž poskytujeme služby našim klientům. Nákup lokální společnosti se nám zatím nepodařil, přestože stále jednáme s potenciálními firmami, o které bychom měli zájem. Ta rozhodnutí nejsou jednoduchá.

Dříve jste zaměstnancům vlastnoručně psala přání k narozeninám. Píšete je stále, když rychle rostete?
Ano, píšu každému.

To vychází tak na jedno přání denně…
Teď už je to víc než jedno přání denně. S přibývajícím počtem zaměstnanců mi to zabírá hodně času, ale dělám to ráda.

Stala jste se podnikatelkou roku v Praze. Jak toto ocenění vnímáte?
Ocenění mě velice potěšilo, ale zároveň překvapilo, protože jsem nečekala, že bych mezi tak úspěšnými firmami mohla být na prvním místě. Pojišťovna hledala někoho, kdo by likvidoval škody na elektromotorech. Vybrali si mě, což mi změnilo život, protože jsem si vždy přála pracovat s lidmi a v něčem jim pomáhat.

Jiřina Nepalová (69)

  • V pojišťovnictví působí od roku 1978.
  • Je zakladatelkou a ředitelkou největšího tuzemského pojišťovacího makléře Renomia, který nyní spravuje pojistné ve výši 7,3 miliardy korun.
  • Celá Renomia Group představuje okolo tisícovky zaměstnanců, samotná společnost Renomia zaměstnává 392 lidí.
  • Loni společnost založila vlastní nadaci Hlas srdce. Dlouhodobě spolupracuje s řadou dalších nadacív například s Nadací Tereza Maxová dětem.

Převzato z časopisu Euro
Autor: Vladan Gallistl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek