Chytrá houba pomáhá lidem

12. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Využití mikroorganismu pro humánní účely nemá ve světě zatím konkurenci. Firma BARD, kde se většina zaměstnanců věnuje dalšímu výzkumu, postupně proniká i na zahraniční trhy.

such-klimNejslavnější část své podnikatelské kariéry odstartoval Radim Klimeš na utkání basketbalu. Původně se živil jako strojař. Od roku 1992 se však pustil do podnikání a působil v oblasti obchodu. „Někdy v roce 1998 jsem hledal nějaký zajímavý artikl do obchodu, když mi kolega z basketu řekl: Člověče, něco takového mám, je to takový odsmraďovač nohou,“ vzpomíná Radim Klimeš na slova svého kamaráda a spoluhráče z rekreační košíkové Martina Suchánka.

A tak začala jeho spolupráce se společností Biopreparáty, která se zaměřuje na ochranu rostlin proti chorobám a kde před lety začali pro tyto účely využívat tak trochu tajemný mikroorganismus Pythium oligandrum. Kromě přípravků likvidujících plísně na zemědělských kulturách tam shodou náhod vyvinuli i látku odstraňující zápach nohou.

„Tento mikroorganismus je výjimečný v tom, že napadá pouze plísně a nic jiného. Mikroorganismů, které napadají plísně, je nepřeberné množství, ale ony při tom napadají a kolonizují i jiné organismy, třeba také lidi. Pythium oligandrum si ničeho jiného než plísní nevšímá,“ popisuje Radim Klimeš výjimečnost houby.

Díky unikátním vlastnostem pro ni od roku 2004 začali používat název „chytrá houba“, který je na rozdíl od latinského pojmenování snadno zapamatovatelný. A v té době, před nástupem chytrých hodinek, chytrých brýlí nebo chytrých televizorů, byl ještě o něco jedinečnější než v současnosti. Protože možnosti využití chytré houby byly nepřeberné, založil Martin Suchánek, původním povoláním architekt, v roce 2006 společnost Bio Agens Research and Development – BARD. Radim Klimeš v ní získal podíl v roce 2008.

Od ekzému po zuby

„Na začátku bylo nejtěžší přesvědčit lékaře, že může existovat i jiný způsob, jak potlačit zápach nohou a plísně, než chemicky. Jednoduchý nebyl ani prodej přípravků, kdy zcela neznámá firma začne nabízet a propagovat něco, o čem nikdo neslyšel. A také jejich použití je jiné, než když si na nohy namažete mast nebo nastříkáte do bot sprej,“ vysvětluje Radim Klimeš. Firma začala nabízet nejdříve kosmetický přípravek Biodeur likvidující zápach nohou, v současnosti nabízí pro lidi, zvířata i komunální prostředí čtyřiadvacet různých produktů.

Využití chytré houby v péči o nohy a nehty, které mají sklony k plísním nebo potivosti, a tím i nadměrnému zápachu, patří stále k nejznámějším. Není však jediným oborem, kde se mikroorganismus uplatňuje. „Velmi dobré výsledky jsou také u ústní hygieny, zvláště pokud jsou dásně náchylné k zánětům, které jsou předzvěstí začínající parodontózy. Prodáváme zřejmě jako jediní ve světě ústní vodu v šumivých tabletkách,“ popisuje Radim Klimeš.

Předností chytré houby je, že lidský organismus pro ni nepředstavuje přirozené prostředí. Při vyšších teplotách se nemnoží a už teplota nad 37 stupňu Celsia ji likviduje.

Kladné výsledky chytrá houba zaznamenala také při užívání lidmi s kůží náchylnou k atopickému ekzému, lupénce, opruzeninám nebo při péči o suchou kůži diabetiků. Uplatnění nachází také v oblasti intimní hygieny. Výborných výsledků dosahuje rovněž u bércových vředů.

Velmi důležitou oblastí je využití k úpravě mikrobiální flóry při hojení poškozené pokožky a čištění nehojících se ran (bércových vředů), kde zaznamenali velmi dobré výsledky lékaři z pardubické nemocnice. Chytrá houba má úspěch také při rozbourávání takzvaného biofilmu. Na to má firma BARD patent i v USA. Jde totiž o stále důležitější oblast. „Biofilmy jsou v dnešní chemické době docela oříšek, protože tyto organismy si udělají rezistenci, takovou slupku, a nepustí mezi sebe dezinfekci ani antibiotika,“ vysvětluje Radim Klimeš.

Předností chytré houby je, že lidský organismus pro ni nepředstavuje přirozené prostředí. Při vyšších teplotách se nemnoží a už teplota nad 37 stupňů Celsia ji likviduje. Odpadá tak riziko, že by se přípravek mohl na tělech lidí nebo zvířat vymknout kontrole. Výhodou firmy je, že na světě nemá žádnou konkurenci, protože je jediným světovým výrobcem chytré houby. Přesto musejí snést její produkty srovnání s výrobky dalších farmaceutických nebo kosmetických firem, které se zaměřují na léčbu stejných potíží, u nichž pomáhá právě chytrá houba.

Proto se v BARD většina ze zhruba deseti zaměstnanců věnuje převážně dalšímu vývoji. Přitom spolupracují s odborníky z Akademie věd České republiky, Univerzity Karlovy, Výzkumného ústavu veterinárního lékařství, Vysoké školy chemicko­technologické a s lékařskými mikrobiology nebo akreditovanými laboratořemi. „Ale samozřejmě hlavním tahounem je náš vlastní výzkum a vývoj,“ zdůrazňuje Radim Klimeš, „snažíme se o další poznávání unikátních zvláštností chytré houby a věřím, že brzy překvapíme. Ale to nám musíte ještě chvíli dát čas.“

Hlavně ne přes Prahu

laboratořPo chytré houbě sáhnou nejčastěji ženy, protože právě ony se v rodině nejvíce starají o zdraví a vitalitu všech jejích členů. Radim Klimeš přitom v průběhu let poznal řadu zákazníků osobně, protože sám obsluhoval zákaznickou linku. Někteří pacienti přitom potřebovali poradit s akutními zdravotními potížemi i ve čtyři ráno, takže spolumajitel firmy musel být v pohotovosti celých čtyřiadvacet hodin denně. Nebyly to pro něj jediné noční směny, které musel absolvovat. Řada vědců, s nimiž podnik spolupracuje, je zvyklá komunikovat až pozdě po půlnoci.

Firma má v současné době dva výrobní provozy. Jeden v Černčicích na Lounsku a pobočku v Úhercích. „Naše činnost nikterak neohrožuje životní prostředí, protože používáme mikroorganismus Pythium oligandrum, který je běžnou součástí přírody. Proto můžeme chytrou houbu vyrábět v další provozovně, která je umístěna v chráněné krajinné oblasti. Pro některou finalizaci výrobků spolupracujeme se specializovanými výrobními firmami,“ popisuje Radim Klimeš.

Pro zvolení strategické polohy míst pro výrobu přitom bylo rozhodující, že oba společníci bydlí na Praze­západ, takže hledali pro výrobu prostory, kam by se dalo snadno dojet, aniž by museli přes Prahu.

Kromě České republiky exportuje BARD svoje produkty také na Slovensko, do Polska Makedonie, Švédska, Řecka, Rakouska nebo do Německa. Se svými výrobky zkouší uspět i v USA. „Jednáme s distributory po celém světě a částečně se nám začíná dařit některé produkty vyvážet. To je výhoda globalizace, kdy komunikace není ani časovou překážkou a doprava je jen otázkou, jestli zboží pojede k distributorovi dva dny nebo tři týdny,“ konstatuje Radim Klimeš.

O zahraničního investora, který by mohl urychlit expanzi do světa, firma příliš nestojí. Její společníci jsou rádi, že nemusejí prodávat výsledky své práce cizímu kapitálu ani řešit riziko, že by je investor mohl chtít z firmy časem vystrnadit.

Převzato z časopisu Profit, autor: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek