Čínská Alibaba Group chce expandovat, zajímá se o jihovýchodní Asii anebo Polsko

20. 9. 2016 | Zdroj: Generální konzulát České republiky

motiv článku - Čínská Alibaba Group chce expandovat, zajímá se o jihovýchodní Asii anebo Polsko Přední čínský gigant, který ovládá zhruba 80 % domácího trhu internetových nákupů, by rád zvýšil svoji přítomnost v zahraničí. Prostředkem expanze Alibaby v zemích ASEAN by měl být nedávný nákup singapurského start-upu Lazada. Firma se letos zajímala i o akvizici polského aukčního portálu Allegro, které je částečně propojeno s českým Aukro.cz.

Alibaba využila svého vlivu i během uplynulého summitu G20 ve svém sídle v Hangzhou. Na paralelním podnikatelském summitu B20 vyzval Jack Ma k odstranění překážek a protekcionistických opatření vůči SMEs prostřednictvím nové „globální e-platformy“, jejímž průkopníkem se chce Alibaba stát. S australským Austrade podepsala firma dohodu, která předpokládá spolupráci při dovozu čerstvých potravin.

Alibaba a ASEAN

Region jihovýchodní Asie by se mohl stát dalším cílem investiční expanze Alibaba Group. Oznámil to Jack Ma, zakladatel a předseda představenstva, na 13. Fóru Čína – ASEAN, které se konalo v první polovině září v Nanningu.

Nejznámější firma z Hangzhou (hlavní město provincie Zhejiang, cca 200 km od Šanghaje) má pro expanzi do oblasti, kde podíl online shoppingu na celkových spotřebitelských nákupech dosahuje zatím jen asi 3 %, dobré předpoklady.

Podle Alibaby pochází ze zemí ASEAN přibližně milion registrovaných dodavatelů, kteří v současnosti obchodují skrze její platformy, např. Tmall Global. Na Tmallu také působí stálý národní e-pavilón s thajskými produkty, a to vedle dalších zhruba dvou desítek národních pavilónů nabízejících čínským zákazníkům importované zboží.

Letos v dubnu společnost oznámila, že přebírá většinu v singapurském e-commerce start-upu Lazada. Transakce má údajně dosáhnou 1 mld. USD (některé zdroje uvádějí 1,5 mld. USD). Prostřednictvím této akvizice by se Alibaba mohla dostat k zákazníkům především v Indonésii, Malajsii, Thajsku, Singapuru, Filipínám a Vietnamu. O rok dříve Alibaba investovala 207 mil. USD do Singapore Post. V Singapuru se také nacházejí datová centra AliCloud.

Pro Alibabu může být v ASEANu perspektivní hlavně jeho největší trh – Indonésie. Podle odhadů zde na konci letošního roku vzroste počet na Internetu nakupující populace o cca 45 %. Firma bude nově mít i nepřímou podporu od samotné vlády, poté co prezident Jokowi na summitu G20 v Hangzhou vyzval Jacka Ma, aby se stal ekonomickým poradcem jeho kabinetu pro oblast e-commerce. Přestože není jasné, co konkrétně bude náplní práce čínského miliardáře v nové poradenské funkci, vliv Alibaby v Indonésii tím může posílit.

Růst firmy

O tom, že je Alibaba plnohodnotnou globální firmou, se snažil její šéf přesvědčit skupinu G20 v Hangzhou na začátku letošního září. Hanzghou, které je na první pohled standardní čínskou megapolí, vděčí přítomnosti Alibaby mnoho. Podíl IT sektoru na HDP města se pohybuje okolo 20–25 %, a to nejen díky Alibabě, ale i dalším klientským a dodavatelským ICT společnostem tohoto internetového giganta.

Bývalí zaměstnanci Alibaby v letech 2004–2014 založili přibližně 130 internetových společností, z nichž řada v Hangzhou stále působí. Technologická odvětví, která hlavní město provincie Zhejiang živí, zde navíc zatím nevedla k poklesu ekonomiky a stěhování zahraničních firem, tak jak je tomu v případě okolních měst. Zatímco loni šanghajská ekonomika meziročně zpomalila ze 7 na 6,9 % a HDP Suzhou a Nanjingu poklesl z 8 na 7,5 %, resp. z 10,1 na 9,3 %, v Hangzhou ve stejném místní ekonomika posílila z 8,2 na 10,2 %.

Poblíž Hangzhou, v historickém městečku Wuzhen, se také již dvakrát konala tzv. Mezinárodní internetová konference. Přestože politická část této konference byla doposud do značné míry ve znamení tématu „kyber suverenity“, což v tradičním čínském pojetí znamená i regulaci Internetu a jeho cenzuru, obchodní část wuzhenské konference je v zásadě standartním mezinárodním IT setkáním spojeným s prezentací technologických novinek.

Tzv. „Electronic World Trade Platform (eWTP)“, kterou Jack Ma představil na paralelním podnikatelském summitu B20 v Hangzhou a jež se dostala do závěrečného komuniké lídrů G20, si klade za cíl usnadnit malým a středním firmám vstoupit do globálního byznysu prostřednictvím „elektronické platformy“. Jak informoval Jack Ma, Alibaba by si přála stát se průkopníkem této nové platformy. Z vystoupení Jacka Ma na B20, ani z textu závěrečného komuniké, však nevyplynuly konkrétní prostředky a nástroje, které budou s eWTP spojeny.

Podle čínských médií (Shanghai Daily) je přijetí návrhu předsedy představenstva Alibaby do závěrečného komuniké lídrů G20 „reflexí rostoucího vlivu čínských společností v systému globálního vládnutí a také snahou podílet se na tvorbě globálních obchodních norem“.

O přímé setkání s předsedou představenstva Alibaby však na druhé straně projevily kromě Indonésie i další země „dvacítky“. S Jackem Ma se sešli kanadský premiér J. Trudeau anebo generální ředitel WTO R. Azavedo.

Krátce po summitu pak Alibaba podepsala s Austrade dohodu o spolupráci při dovozu australského zboží, zejména čerstvých potravin do Číny. Dohoda obsahuje závazek Alibaby konat každoročně bleskové slevové akce zaměřené na čerstvé potraviny na novém portálu Tmall Fresh. V červnu zase jednal s Jackem Ma o investicích Alibaby řecký premiér Tsipras. Leadership Jacka Ma při usnadňování vstupu SMEs do světové ekonomiky, např. formou jím prezentované eWTP, přivítal GŘ WTO Azavedo.

Alibaba a Evropa

Pro Alibabu je klíčovým trhem samozřejmě i Evropa. Na Tmall Global nabízí čínským zákazníkům francouzské, italské, španělské či britské luxusní zboží a potraviny v národních e-pavilónech. K těm by se měl nově přidat i ruský pavilón.

V minulosti se také spekulovalo o budování překladišť pro výměnu zboží Alibaby mezi Evropu a Čínou v Bulharsku. (Zatímco čínští zákazníci nakupují evropské zboží na Tmall, ti evropští si mohou nakoupit čínské výrobky na AliExpress. Ten dodává i do  ČR).

Prostředníkem evropské expanze Alibaby, zejména do východní části kontinentu, by nově mohlo být Polsko. V příštím roce zde chce Alibaba Group otevřít svou třetí evropskou oficiální pobočku, a to po Německu a Nizozemsku. Tyto země patří mezi klíčové trhy společnosti v západní Evropě. Čínská firma se navíc letos společně s americkým eBay vážně zajímala o akvizici polského aukčního portálu Allegro Group. S ním jsou propojeny obdobné aukční portály v 10 zemích střední a východní Evropy (vč. Ruska, Ukrajiny a Kazachstánu). V Česku se jedná o Aukro.cz.

GK Šanghaj je od návštěvy předsedy PS PČR J. Hamáčka v Hangzhou v pravidelném kontaktu s vedením společnosti Alibaba. Cílem jednání jsou jednak investice firmy Alibaba do ČR a jednak společné projekty, které by usnadnily prodej českých produktů v Číně. V jednání je zřízení českého e-pavilónu na Tmall Global anebo specializovaný český portál na cestovatelském webu společnosti Alitrip.

Společnost se doposud prioritně soustředila na prezentaci zboží ze zemí, které z pohledu jejích zákazníků představují největší nákupní potenciál. V posledním období však má zájem provozovat i stálé specializované prezentace zemí, jejichž zboží a služby čínští zákazníci zatím tolik nevyhledávali (např. Rusko, Singapur ad.). K podpoře českého pavilónu na portále Tmall se hlásí i provincie Zhejiang prostřednictvím memoranda mezi provincií a MPO ČR, které bylo podepsáno 19. 6. 2016 během  návštěvy předsedy vlády B. Sobotky v Hangzhou.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Šanghaji (Čína).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek