Čínské e-shopy dávají dovozcům možnost oslovit zákazníky v celé zemi

4. 5. 2017 | Zdroj: Economia, a. s.

Na serverech ze skupiny Alibaba nabízí své zboží například firma Hamé. On‑line kanály v Číně využívají také Karlovarské minerální vody.

Prosadit se na čínském trhu není snadné, ale úspěšnou cestou může být prodej českého zboží přes e-shopy. Jednou z firem, která do čínských internetových obchodů dokázala proniknout, je Hamé. Společnost do Číny v menších objemech vyváží od roku 2014, export nyní ale dostává právě díky internetu větší dynamiku. „Do nabídky tří největších e-shopů v Číně ze skupiny Alibaba – Tmall, Taobao, Juhuasuan – patří od léta 2016 dětská výživa Hamánek, kečupy a extra džemy,“ říká Petr Kopáček, PR manažer Hamé. Jde o odezvu na osobní jednání mezi českou stranou a zástupci čínských e-shopů na veletrhu SIAL 2016 v Šanghaji.

Na této největší asijské expozici potravin se značka Hamé u obchodníků setkala s velkým zájmem, rovněž uzavřela dohody se čtyřmi firmami o distribuci výrobků v pěti čínských provinciích a jejich prodeji v menších kamenných obchodech a také ve free trade zónách v rámci velkých přístavů a velkých měst. „V plánu jsou i další čínské e-platformy a s tím také rozšiřování nabídky produktů v Číně,“ popisuje Kopáček. Nové pomazánky EasySandwich, zařazené na veletrhu mezi 30 nejinovativnějších produktů, do nich určitě patří.

Zájem je o zdravé produkty

Ocenění „SIAL Gold Innovations“ na zmíněném veletrhu získala společnost ISOline EU, která má provozovnu v Humpolci. Uspěla s ovocným koncentrátem Trojka, který je uložený v lahvi se speciálním tříkomorovým dávkovacím uzávěrem. Tři dávky nápoje se tak dají připravit v jedné lahvi, stačí pouze doplnit vodu. Ocenění dobře ukazuje významné trendy, které jsou na čínském trhu patrné a které zajímaly i porotu – důležitý je design produktu, obalový materiál či vliv produktu na zdraví potenciálních zákazníků.

Jak podotýká Marek Spálenka, manažer obchodu v ISOline EU, oceněná firma s Čínou obchodní vztahy dosud nemá a do čínských e-shopů nedodává. „E-commerce je zajímavá cesta, záleží však na mnoha okolnostech, na výběru partnera, přiměřených skladových zásobách, na tom, zda již vaše produkty mají potřebnou certifikaci a hlavně nějaký odbyt. Věříme, že nám výhra může pomoci k tamní certifikaci a hledání vhodného distribučního partnera. Bude to ale ještě komplikovaná cesta,“ uvádí.
< br />„Česko obecně není v Číně vnímáno jako brand, který by vašim potravinám propůjčoval zvláštní konkurenční výhodu oproti zemím západní Evropy,“ říká Jan Hebnar, šéf firmy Sinovia, zabývající se obchodováním s Čínou. „Neplatí to snad jen u českého piva, kde určitá, velmi malá skupina pivařů české pivo zná,“ uvádí.

Mají-li české firmy v plánu obchodovat na čínských e-shopech, potažmo na obřím tržišti Alibaba, mají podle Hebnara dvě možnosti: buď vybudovat na místě firmu s malým týmem a prodávat, nebo najít v Číně partnera, který toto bude řešit za ně. „První varianta je nákladná, druhá má problém v tom, že dobrý partner se těžko hledá,“ uvádí.

On-line kanály v Číně využívají i Karlovarské minerální vody. Vloni zde firma prorazila s přírodními minerálními vodami Mattoni, Magnesia a pramenitou vodou Aquila, jež v zemi patří do luxusního segmentu prémiových dovozových vod. „Produkty prodáváme i v sítích velkých řetězců, například v prodejnách Tesco, a specializovaných prodejnách v Pekingu a jeho okolí,“ popisuje Pavel Novák, mediální zástupce firmy.

Jaké jsou podmínky prodeje v e-shopu

Internetových platforem je v Číně mnoho a stojí za to zjistit si podmínky a nabízené možnosti v konkrétním e-shopu. Kvůli podpoře dovozu kvalitního poptávaného zboží už čínská vláda umožnila přímý prodej zahraničním firmám, byla to také reakce vlády na zahraniční kritiku nevyvážených podmínek mezinárodního obchodování s Čínou a snaha stimulovat vyšší domácí spotřebu.

Čínská obchodní politika má ve vztahu k importům nastavená cla a netarifní překážky, které v praxi mohou výrazně ztížit nebo zcela znemožnit dovoz dané komodity, třeba požadavky na SPS protokoly, které se týkají zdravotních a hygienických opatření.

Co se ale týká podmínek samotných e-shopů: například jeden z nejznámějších on-line obchodů Tmall provozuje platformu Tmall International, kde se mohou zaregistrovat zahraniční firmy nabízející mimo jiné kvalitní potraviny. Podmínkou je odeslání zboží do 72 hodin a doručení k čínskému zákazníkovi do 14 pracovních dnů. A už zmíněný prodejní portál Alibaba sice nabízí zboží firem z celého světa, pro zahraniční společnosti však uplatňuje přísnější podmínky vstupu než pro čínské. Máte-li za zády silného čínského partnera, jde vše snáz.

Alibaba Group ovládá 80 procent domácího trhu internetových nákupů. Ne každý má ale s touto skupinou dobré zkušenosti. Alibabu pro prodej cukrovinek dříve využívala například i česká rodinná firma Mocca. Server nabízel základní servis zdarma. „Asi před rokem ale náš profil přestal fungovat s požadavkem ho aktualizovat pro lepší servis a jistotu zákazníků. Upgrade jsme hned provedli, trvalo ale dalšího půl roku, než byl náš profil opět aktivní,“ vzpomíná Bořivoj Dvořáček, exportní ředitel společnosti Mocca.

Jenže prodej přes Alibubu ani pak nefungoval. Naopak přišel další požadavek na členské „vylepšení“, takzvaný Gold Supplier za roční poplatek zhruba 1400 amerických dolarů (přibližně 34 tisíc korun). „O takovou službu zájem nemáme,“ dodal Dvořáček. Se zástupci internetového tržiště Alibaba jedná také Generální konzulát České republiky v Šanghaji. Cílem je přilákat čínskou firmu k investování v Česku (Alibaba má v hledáčku polský aukční portál Allegro, částečně propojený s českým Aukro.cz) a vytvořit společné projekty, které usnadní prodej českých produktů v Číně. Konkrétně by mělo jít o zřízení českého elektronického pavilonu na internetové platformě Tmall Global.

Česko-čínské obchodní vztahy jsou samozřejmě zásadně definovány obrovským nepoměrem velikosti i obchodní síly obou partnerů. I proto bylo v oblasti e-commerce koncem roku 2015 podepsáno memorandum mezi agenturou CzechTrade a největší čínskou bankou ICBC. V současnosti probíhá jednání o zapojení českých firem do on-line obchodní platformy ICBC, která patří k největším v Číně.

Kde jsou tržní příležitosti?

V „off-line“ světě poskytují šance pro české výrobky hlavně velké městské aglomerace na východním pobřeží Číny jako Peking, Guangzhou, Tianjin, Jiangsu či Šanghaj. Životní úrovní tvoří zajímavé gastronomické trhy v jednom místě. Perspektivní ale jsou i jiné provincie. Třeba Sečuán, kde lze navázat spolupráci s kanceláří agentury CzechTrade sídlící v jejím hlavním městě Chengdu.

Čínská kultura a mentalita jsou však odlišné, s tím i potřeby místních zákazníků. Klíčovou podmínku pro úspěšné obchodní vyjednávání s čínskými subjekty tvoří velká trpělivost a ochota rozvíjet důvěrné osobní vztahy na dlouhodobé bázi. „Čínský trh je rozsáhlý a to, co platí v jednom městě, nemusí platit ve druhém,“ upozorňuje Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu podniku Madeta. Prostředí e-shopů ale samozřejmě hranice provincií snadno překoná, i v tom je jeho výhoda.

Převzato z časopisu Agro Export, přílohy Hospodářských novin, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR. Autor článku: Bohumír Kotora.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek