ČR v současnosti vyváží do Izraele více osobních automobilů než Německo, UK a Francie dohromady

1. 2. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - ČR v současnosti vyváží do Izraele více osobních automobilů než Německo, UK a Francie dohromady Statistika dovozů motorových vozidel do Izraele za rok 2016 poskytuje nevšední obrázek. Tradiční automobilové velmoci, jakými jsou Německo, Spojené státy a Francie, které před několika lety dominovaly zdejšímu trhu s osobními motorovými vozidly, byly z předních pozic zcela vytlačeny ČR, Tureckem, Slovenskem a Maďarskem.

Vozidla vyrobená v ČR a na Slovensku představují nyní téměř čtvrtinu izraelského automobilového trhu. Nadvláda značek Hyundai, Škoda a Kia je patrná i u vozového parku taxislužeb a státní policie.

V období leden–září 2016 patřilo v počtu nových registrací první místo vozidlům vyrobeným v Jižní Koreji (16 %). ČR je s tržním podílem 14 % na třetím místě, v těsném závěsu za Japonskem (15 %). Čtvrtá příčka patří Turecku (11 %), následovaném Slovenskem (8 %) a Španělskem (6 %). Pro srovnání tržní podíl Německa a Velké Británie poklesl k pěti procentům. Americká vozidla na celkovém dovozu představují méně než dvě procenta.

Zatímco v nejoblíbenější kubatuře 1301–1750 ccm ČR s 8 % tržního podílu relativně zaostává (např. Slovensko je s 12 % třetí), u motorů s objemem 1751–3000 ccm dosáhla se 16 % v Česku vyrobená vozidla na pomyslnou stříbrnou příčku za Japonskem (41 %). V kategorii 1001–1300 ccm, která je u izraelských řidičů třetí nejoblíbenější, patří ČR (21 %) v globálním ranku dokonce první místo. Následují Jižní Korea, Turecko a Indie.

Spojené státy uhájily pozici automobilové jedničky (tržní podíl 41 %) pouze v segmentu pick-upů a sportovně-užitkových automobilů s objemem motoru nad 3000 ccm. Do uvedené kategorie nicméně spadá pouhé 1,7 % dovezených vozidel. Prosadit se dokázali i výrobci z Japonska (18 %), Kanady (17 %) a Jižní Koreji (13 %). Německo se sedmi procenty tržního podílu je v této kategorii jediným evropským zástupcem. Dovozům autobusů vévodí Německo (43 %), následované Čínou (23 %) a Švédskem (14 %). V kategorii nákladních automobilů je u položky země původu nejčastěji uvedeno Španělsko (18 %), resp. Thajsko (17 %). S odstupem následují Německo (12 %) a Francie (11 %).

Od ledna 2017 vstoupilo v platnost progresivní daňové zvýhodnění vozidel splňujících přísné emisní normy. Z uvedeného důvodu lze očekávat pokračování spotřebitelského trendu upřednostňování vozidel s nižší kubaturou, z čehož by měli těžit zejména výrobci z ČR, Slovenska, Jižní Koreje a Turecka. Škoda Auto, Hyundai a TPCA by měly mít příležitost v letošním roce navázat na rekordní – více než 70% růst vývozu českých automobilů do Izraele v roce 2016, v celkové hodnotě 13,5 mld. Kč.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tel Avivu (Izrael). Autor: Branislav Gál, ekonomický diplomat.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek