Daimler věří českému lithiu. U Drážďan postaví továrnu na baterie

23. 5. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Nové továrny na výrobu baterií rostou i v Evropě jak houby po dešti. Jednou z nich má být továrna Daimleru v Kamenci nedaleko Drážďan. Jejich boom má umožnit snížení výrobních nákladů přes 40 procent do roku 2021. Do roku 2030 by už elektromobily mohly být levnější než současně vyráběné vozy s tradičními spalovacími motory.

S přechodem od tradičních motorizací k elektromobilům je třeba počítat a proběhne možná rychleji, než si je většina řidičů ochotna připustit. Ukazuje to i vývoj v Evropě, kde se začínají stavět další továrny na výrobu baterií po vzoru Tesly a její gigafactory v nevadské poušti.

Naposledy to byla Angela Merkelová, jež osobně podpořila výstavbu továrny na baterie automobilky Daimler. Ta má stát půl bilionu eur a bude kompletovat lithiově-iontové jednotky pro uchovávání elektrické energie.

Nová továrna se začne stavět 130 kilometrů jižně od Berlína v saském městě Kamenec u Drážďan, kde už od roku 2012 Daimler menší továrnu na výrobu baterií má. Pro případné dodávky lithia z Krušných hor by to nebylo daleko.

Na tuto skutečnost upozornily i britské Financial Times. Ze spolkové země Sasko by se tak mohlo stát evropské Silicon Valley.

„Sasko je pionýrem vzhledem ke změnám v automobilové produkci,“ prohlásil Martin Dulig, saský ministr hospodářství. Výrobu elektrovozů plánuje také koncern VW ve městě Zwickau. Už nyní v Drážďanech vyrábí e-Golf. Do roku 2025 má vyrábět až milion elektromobilů ročně. BMW zase montuje své i3 a i8 v Lipsku.

Výroba baterií v Kamenci by měla začít v polovině roku 2018. Kromě baterií pro automobily má továrna vyrábět i baterie pro ukládání zelené energie pro domácnosti po vzoru americké konkurence Powerwall od Tesly. Daimler začal spolupracovat s americkým dodavatelem solárních systémů pro domácnosti Vivint Solar.

„S ohledem na následující roky budeme mít větší penetraci na trh elektromobilů, což bude požadovat větší nároky na ukládání elektrické energie,“ řekl k tomu Boris von Bormann, který šéfuje firmě Mercedes-Benz Energy Americas.

Analytické oddělení agentury Bloomberg pro nové energie, New Energy Finance, předpokládá, že rozšiřování výroby baterií pro auta i pro domácnosti bude klíčové pro prudké snížení cen elektromobilů a také pro stacionární uchovávání energie ze zelených zdrojů, jako je slunce a vítr.

„S tím, jak se snižují náklady na výrobu baterií a roste i jejich kapacita, můžeme čekat, že elektromobily budou levnější než jejich ekvivalenty se spalovacími motory do roku 2030,“ potvrdil Nikolas Soulopoulos z londýnské analytické služby Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Cena lithium-iontových baterií pro elektromobily má už do roku 2021 klesnout o 43 procent, nyní se cena za kilowatthodinu pohybuje okolo 273 dolarů a podle BNEF do roku 2021 klesne na 156 dolarů. Baterie přitom tvoří u elektrovozů třetinu výrobních nákladů.

Pomoci k tomu má zvýšení výroby. Kromě Tesly, která chce stavět dalších několik továren gigafactory po světě (uvažuje se také o ČR), už začala loni stavět firma Samsung továrnu v Maďarsku a LG Chem v Polsku. Ve Švédsku hodlá firma NorthVolt postavit továrnu na baterie za 4 miliardy eur do roku 2023. Globální výrobní kapacita baterií se má zvýšit ze současných 103 GWh na 278 GWh v roce 2021.

Snížení cen chytrých baterií pro domácnosti i podniky má umožnit rychlejší nástup zelených energií. Největší italský distributor elektřiny Enel zkouší pilotní projekt, který páruje baterie s větrnými parky.

„Baterie jsou určitě klíčové pro to, aby umožnily rozšíření obnovitelných zdrojů,“ tvrdí Riccardo Amoroso, vedoucí inovací v italské energetické firmě. Podobně testuje finská firma Fortum baterie pro ukládání energie ze solárních a větrných parků.

Elektrovozy se zatím nedaří prodávat v masovějším měřítku, jak si například slibovala německá vláda. Ta si vytkla cíl, že do roku 2020 bude po německých silnicích jezdit okolo milionu aut s bateriemi. Nyní je podíl elektromobilů na trhu s auty v řádu desetin procent, do roku 2030 by to však mohlo být až dvacet procent všech nově prodaných aut, predikuje BNEF.

Převzato z portálu Euro.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek