Daně: Elektronických podání přibude, živnostníkům hrozí pokuty

23. 12. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Daně: Elektronických podání přibude, živnostníkům hrozí pokuty Dvoutisícovou pokutu dostane od ledna 2015 každý, kdo má povinnost posílat finančním úřadům daňové formuláře elektronicky, a místo toho je podá v klasické „papírové“ podobě. Pokud daňové přiznání nepodáte vůbec, úředníci vám budou moci nově uložit sankci bez varování.

Od Nového roku výrazně naroste počet firem i živnostníků, kteří budou muset posílat na finanční úřady formuláře přes internet. Ministerstvo financí zároveň hodlá trestat ty, kteří na tuto povinnost zapomenou.

Bičem na živnostníky a zástupce firem, kteří by nadále zahlcovali finanční správu (FS) klasickými tiskopisy s daňovým přiznáním, má být dvou až padesátitisícové penále. Na několik desítek tisíc se může pokuta vyšplhat, pokud sama finanční správa vyhodnotí, že jí firma nebo živnostník odmítáním elektronizace výrazně ztěžuje práci.

Velký pozor si musejí dát i podnikatelé, kteří přiznání nedodají vůbec. Úředníci je totiž nebudou muset vyzývat k nápravě a pokuta přijde bez varování. V takovém případě může dosáhnout až půl milionu korun. Podle aktuálních čísel hrozba sankce dopadne v příštím roce na více než 500 tisíc firem a živnostníků.

Elektronická komunikace na postupu

V roce 2014 měli povinnost podávat elektronická přiznání pouze plátci daně z přidané hodnoty (DPH).

U firem to platilo bez výjimky, u fyzických osob jen tehdy, pokud jejich obrat za předcházejících dvanáct měsíců přesáhl 6 milionů korun, případně pokud měli jinou povinnost posílat podání elektronicky (například u zaměstnanců, kteří si daňové přiznání podávají sami a nečiní to za ně zaměstnavatel).

Od roku 2015 se ovšem bude tato povinnost nově vztahovat na všechny majitele datových schránek bez výjimky. Novela z dílny ministerstva financí nicméně nenutí všechny poplatníky, aby si datové schránky zřizovali. Povinné jsou od roku 2009 jen pro firmy a státní správu. Pro fyzické osoby byly dosud dobrovolné a mělo by to tak zůstat i v budoucnu. Fyzické osoby ovšem pro elektronickou komunikaci potřebují buďto datovou schránku nebo tzv. e-podpis.

„Změna se týká pouze těch poplatníků, kteří už datovou schránku mají. Od Nového roku ji budou povinně využívat i pro komunikaci se správcem daně, jak už to koneckonců celá řada majitelů datových schránek dělá dobrovolně dnes,“ uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Od ledna tedy musejí s FS komunikovat elektronicky plátci daně s datovými schránkami a dále také firmy, jež potřebují mít účetní uzávěrku ověřenou auditorem. To jsou aktuálně akciové nebo obchodní společnosti s ročním obratem nad 80 milionů korun, počtem zaměstnanců nad 50, případně aktivy v hodnotě přes 40 milionů korun. V elektronické formě pro ně bude povinná veškerá komunikace, tj. přihlášky k registraci, změny údajů, všechna oznámení, evidence či daňová podání.

Elektronická podání

Co je povinné teď:

Přiznání k DPH 

a) pro všechny firmy
b) pro fyzické osoby, jejichž obrat za poslední rok přesáhl šest milionů, nebo fyzické osoby, které mají povinnost elektronických podání ze zákona (např. příjmy zaměstnanců, kteří )

Co bude povinné od ledna 2015:

Daňová přiznání ke všem daním, přihlášky k registraci, změna údajů, všechna oznámení, evidence

a) pro plátce daně, kteří mají datovou schránku bez výjimky
b) pro plátce daně, kteří musejí mít ze zákona účetní uzávěrku ověřenou auditorem

Jak zrušit datovou schránku? Musíte zemřít

V České republice existuje ke konci roku 2014 zhruba 600 tisíc datových schránek a stále jich přibývá. Převážnou většinu schránek – zhruba 80 procent – využívají firmy, zbytek uživatelů představují fyzické osoby (18 procent) a státní správa (2 procenta).

Podnikatele, kteří se chtějí z povinnosti komunikovat s úřady elektronicky vyvázat, logicky zajímá, zda je možné datové schránky zrušit. Odpověď pro ně ovšem není příznivá. Jedinou možností, jak se v současnosti datové schránky zbavit, je totiž zemřít. Ministerstvo vnitra navíc schránku zruší až tři roky po vašem úmrtí.

Schránku lze ovšem deaktivovat, a to tak, že o to požádáte na libovolném Czech Pointu. Na vládě a poslancích ovšem záleží, jestli bude její deaktivace (znepřístupnění) stačit k tomu, abyste se zbavili výše zmíněných povinností. Už brzy by měla být ve sněmovně novela, která tento problém vyřeší. Jaké budou její parametry, ovšem zatím není známo.

Lidštější přístup sociálky

Původním záměrem legislativců bylo i to, aby od příštího roku existovala pro živnostníky, zaměstnavatele, ale například i lékaře a zdravotnická zařízení povinnost platit elektronicky i České správě sociálního zabezpečení.

Nakonec ovšem zůstanou elektronická podání dobrovolná. Tentýž zákon, který zavádí pokuty za nepoužívání datových schránek u finančních úřadů, totiž u "sociálky" stejnou povinnost ruší.

Také ČSSZ chce, aby co nejvíce lidí využívalo datové schránky, ale zvolila odlišnou strategii než finanční správa. Místo restrikce a hrozby pokut nabízí pomoc. Její zástupci totiž připouštějí, že by povinnost elektronické komunikace způsobila mnoha firmám a živnostníkům nemalé potíže. Podnikatel tak bude moci elektronické podání například vyplnit přímo na pobočce ČSSZ, kde mu s ním pomůže některý z úředníků.

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek