Dárek v reklamaci

15. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

V obchodě jsem nabízel pro své klienty akci, během které jsme rozdávali dárky. Šlo o zboží ze starších kolekcí. Jeden ze zákazníků se k nám vrátil a dárek zdarma chtěl vyreklamovat. Přišlo mi to absurdní. Nakonec jsem ale váhal. Jaké jsou předpisy?

Vždy spotřebitele upozorněte, že na dárky se obecně nevztahuje zákonná záruka. Na otázku, zda to platí i v případě, kdy je k nákupu spotřebitel motivován získáním dárku, se však odpovědi liší. Samozřejmě vám nikdo nebrání, abyste při nákupu spotřebiteli vydali potvrzení záruky také na zboží, které prezentujete jako dárek, zboží zdarma (například televize s DVD přehrávačem zdarma, obuv 2 plus 1 zdarma).

Nezapomeňte, že pokud označujete určité zboží slovy zdarma, gratis, bezplatně a podobně, nesmí spotřebitel za výrobek nebo službu vynaložit jakékoli náklady mimo nezbytných nákladů na dodání, převzetí nebo na samotnou reakci na nabídku.

Zákonná ustanovení o záručních dobách patří mezi ta, která nelze smluvně zkrátit, a to ani při výprodeji. Jedinou výjimkou by bylo, pokud byste prodávali výrobek se slevou z důvodu určité vady. Na tuto vadu musíte spotřebitele při nákupu upozornit, měla by být uvedena na prodejním dokladu a pak by se na ni záruka nevztahovala.

V komunikaci se zákazníky se neodvolávejte na své interní předpisy (obchodní podmínky, reklamační řády nebo i neveřejná nařízení) a nezdůvodňujte jimi váš postoj. Na zákazníka se vztahují pouze obecně platné předpisy a obsah smlouvy. Interní nařízení mohou upravovat pouze organizační chod prodejny, vyřizování reklamací a podobně, nemohou však omezovat práva spotřebitelů.

Převzato z časopisu Profit
Autor článku: Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek