Desatero pro obchodování s Brazílií

15. 2. 2016 | Zdroj: CzechTrade

motiv článku - Desatero pro obchodování s Brazílií Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Brazílií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

1. Přijďte přesně, ale tolerujte zpoždění

Říká se, že Brazilci spěchají jen na fotbal nebo na karneval. Obrňte se proto trpělivostí a mějte pro všechny případy vždy velkou časovou rezervu. Od vás se v každém případě očekává dochvilnost.

2. Začněte neformálně

Stejně lehce jako ovládají míč při fotbale, Brazilci lehce a hravě obchodují. Už při prvním kontaktu jsou bezprostřední a velmi přátelští. Zkuste se jim proto přizpůsobit. Nespěchejte a živě se zajímejte o věci, které s obchodem zdánlivě nesouvisejí. Naučte se třeba jména jejich fotbalových hráčů.

3. Nepodceňte místní obchodníky

Rozhodně brazilské byznysmeny nepodceňujte. I přes srdečnost a otevřenost jsou v byznysu seriózní a dobře rozlišují kvalitu výrobků.

4. Mluvte portugalsky nebo anglicky

Pokud mluvíte portugalsky, máte zásadní výhodu. Pokud ne, mnohem lépe než španělština je akceptována angličtina.

5. Elegantně se upravte

Vystupujte příjemně a sebevědomě a dbejte na formální znaky, jako je oděv nebo způsob vyjadřování. Vedle obsahu jednání si připravte i případný scénář a způsob vlastní prezentace.

6. Zajděte s partnerem na jídlo

Jednání často probíhá při společném obědě či večeři. Pozvání neodmítejte.

7. Přineste pozornost

Překvapte svého obchodního partnera drobnou pozorností, v Brazílii se to sluší a partner to ocení.

8. Nabídku směrujte přímo majiteli

Důležitou roli hraje hierarchie uvnitř společnosti. I o méně důležitých věcech často rozhoduje jen úzká skupina vedení, respektive majitel.

9. Nekritizujte byrokracii

Brazílie trpí řadou problémů, jako je korupce nebo složitá a neefektivní byrokracie. Je dobré se na tyto komplikace připravit, ale rozhodně není vhodné je před Brazilci kritizovat.

10. Pozvěte obchodního partnera na návštěvu

Dlouhodobě pečujte o osobní vztahy. Po vstupním jednání – třeba na oborovém veletrhu – je nutno partnery aspoň jednou navštívit a pozvat je také na prohlídku svého podniku.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek