Díky inovacím dobyli celosvětový trh svahového sekání

13. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Díky inovacím dobyli celosvětový trh svahového sekání Z malé dílny u domku se postupem času přesunul do velké výrobní haly, ze svého koníčku dokázal vytvořit mezinárodní byznys. Patentem chráněné sekačky Spider Lubomíra Dvořáka díky inovacím porazily konkurenci.

Lubomír Dvořák začal podnikat prakticky okamžitě po pádu železné opony. Stejně jako mnoho dalších si tehdy založil stavební firmu. K stavební výrobě se však po jedenácti letech rozhodl přidat i něco, co s jeho původním oborem až tolik nesouviselo - výrobu sekaček. Ovšem ne běžných. Jeho sekačky udivovaly hlavně dvěma unikátními schopnostmi: dálkovým ovládáním a výkonností v těžkých terénech.

Leckomu to možná bude znít poněkud zvláštně, ale při bližším pohledu se ukazuje jasná logika. Lubomír Dvořák byl totiž původně technickým inženýrem a technické "kutění" bylo jeho vášní. Vynalézáním trávil mnoho času už v dobách před pádem bývalého režimu. Tedy v době, kdy se mu o vlastním podnikáním ani nesnilo. A od vynalézání nebylo v nových společenských podmínkách daleko k založení vlastního podniku.

„Firma oficiálně vznikla v roce 2004, ale projekt vývoje a rané výroby běžel již od roku 2002. Se synovcem Pavlem Vondráčkem jsme sestrojili první prototypy sekačky Spider. Cílem bylo vytvořit stroj schopný posekat zanedbané a nepřístupné plochy, a to produktivně a hlavně bezpečně,“ vzpomíná Lubomír Dvořák.

Zájem přišel ze zámoří

Lubomír Dvořák, Dvořák-svahové sekačkyDíky technické šikovnosti a hodinám stráveným nad kreslířským papírem měly prototypy úspěch. Za své patenty dokonce Lubomír Dvořák dostal v roce 2013 prestižní české ocenění za vědu a výzkum Česká hlava

A co víc, kromě vědeckého úspěchu se velmi rychle rozjížděl i samotný byznys. Už od počátků se ukazovalo, že největšími zákazníky budou zahraniční subjekty. „Pavoučí“ sekačky nakupovali zejména klienti ze zámoří. I proto založil Lubomír Dvořák prostřednictvím sesterské společnosti Slope Care v Orlandu americkou kancelář.

Společnost s 52 zaměstnanci, kterou ze začátku řídili Lubomír Dvořák s manželkou Ivou a synovcem Pavlem Vondráčkem a která plánuje rozšíření o další rodinné příslušníky - dvě dcery pana Dvořáka, se kvůli růstu musela vloni přesunout do nových prostorů. Odešla z malé dílny u domku v Havlíčkově Brodě a za 26 milionů korun postavila novou halu s kancelářskými prostory u městečka Pohled.

Odbyt firmy roste již od založení zhruba o čtyřicet procent ročně, a proto hrozilo, že by rodinná společnost nestíhala pokrýt rostoucí poptávku. Odmítat zákazníky přitom není v týmu kolem Lubomíra Dvořáka zvykem.

Při otevření nové továrny bylo možné zaslechnout i cizí jazyky. Není se čemu divit. Firma Dvořák - svahové sekačky, která vyrábí přibližně 400 strojů ročně, vyváží do zahraničí 85 procent své produkce. Hlavními zákazníky jsou Američané, Britové a Němci, ale také Korejci a Japonci.

„Již během prvních let firma rychle rostla a získala odbyt na mnoha zahraničních trzích. Nejzásadnější růst nastal v letech 2013 a 2014,“ říká Lubomír Dvořák.

Unikátní sekačky

Dvořák-svahové sekačkyDůvodem úspěchu společnosti na mezinárodních trzích je podle něj unikátnost vyráběných technologií. Navzdory konkurenci jen v Evropě až patnácti velkých firem vzbuzují patenty chránící „pavoučí“ sekačky u klientů respekt a zájem.

Stroje jsou zcela unikátní svou konstrukcí i užitými vlastnostmi. „Spider byl celosvětově první svahový a rádiem řízený žací stroj a stále je díky patentům zcela ojedinělý. Vlastně se nám podařilo vytvořit naprosto nový trh svahového sečení,“ vysvětluje Jan Formánek, obchodní manažer společnosti.

Vloni firma uvedla na trh nový model sekaček. Největší zařízení skládající se z 1200 součástek na jeden záběr poseká pruh široký 2,3 metru. Stejně jako u jiných modelů je i ten poslední určený zejména do těžkých terénů. Pohybovat se s ním lze do všech stran a má také sedadlo pro řidiče.

Na špatně dostupných místech či na plochách se strmým sklonem může šofér sesednout a sekačku ovládat dálkově. Ačkoli jde o sekačku za jeden a čtvrt milionu, společnost Dvořák - svahové sekačky eviduje desítky zájemců o koupi.

Tip pro začínající podnikatele

Začínající podnikatelé by se podle Lubomíra Dvořáka měli zaměřit na unikátnost svého produktu. Když dokážou být originální, vytvoří si díky tomu vlastní trh a podobné události jako byla hospodářská krize je nezasáhnou.

Zásah ČNB pomohl

Čtyřicetiprocentní roční nárůst proto nemusí být minulostí, firma ho zřejmě dosáhla i v loňském roce. Zatím ji nezasáhla žádná krize, ani ta největší z nedávné doby. „Hospodářskou krizi jsme přežili bez větších problémů, náš trh byl zasažen až o pár let později, dostavilo se období stagnace, možná mírného poklesu odbytu, ale díky oslabení koruny a exportnímu zaměření to nemělo výraznější vliv,“ pochvaluje si intervenční opatření České národní banky Jan Formánek.

Jak však dodává, propad ve strojírenství, který přišel v roce 2008, neustáli někteří dodavatelé a distributoři jejich produktů. Dnes spolupracují zejména se společnostmi ze Spojených států, Rakouska a Japonska.

Firma, která v soutěži Rodinná firma roku Equa bank (více se o soutěži dočtete na stránkách BusinessInfo.cz) získala skvělé druhé místo, chce i v příštích letech rozvíjet to, co je podle členů vedení její zárukou úspěchu. Dál tvrdě pracovat na vývoji nových modelů a také na kvalitní marketingové podpoře.

Tomáš Lemešani

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek