Do Itálie jde české zboží skoro za 150 miliard korun ročně

21. 2. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Přede dvěma lety Itálie překonala recesi a vrátila se k hospodářskému růstu. Odráží se to i na rychlém růstu obchodu s Českou republikou. Ten zahrnuje auta, stroje, lovecké zbraně, sklo i pivo.

Informace o ItáliiItálie na konci loňského roku prožila pár turbulencí. Voliči překvapivě v referendu odmítli novou ústavu. Premiér Matteo Renzi vzápětí rezignoval. Novým předsedou vlády se stal dřívější ministr zahraničí Paolo Gentiloni. Několik bank se ocitlo v problémech.

Za pěnou dní ale zůstává Itálie stabilním a velkým trhem, který je se 60 miliony lidí po Německu, Francii a Velké Británii čtvrtým nejlidnatějším státem Evropské unie. Pro Českou republiku je také šestým nejdůležitějším obchodním partnerem na světě. V roce 2015, kdy Itálie překonala recesi a vrátila se k hospodářskému růstu, přesáhla obchodní výměna mezi oběma zeměmi hranici 10,5 miliardy eur (tedy zhruba 285 miliard korun). Itálie se tak na celkovém českém zahraničním obchodu podílí zhruba čtyřmi procenty.

Vývozu dominují auta, dovoz zahrnuje ocel nebo léky

Graf vývoje obchodu ČR a ItálieZajímavé je, že vývoz i dovoz mají každoročně podobnou hodnotu, o něco aktivnější jsou ale v posledních letech vždy Češi. V sezóně 2015 české firmy vyvezly na Apeninský poloostrov zboží a služby za 147 miliard korun, což znamenalo meziroční nárůst o plných 12 procent.

Hlavní položkou jsou osobní vozy. Ty se na celkovém vývozu do Itálie podílejí skoro pětinou, když jejich export přesáhl 27 miliard korun. Čeští výrobci dodávají také součástky italskému automobilovému průmyslu. Další v pořadí jsou počítače, stroje pro průmysl nebo textilní látky. Desetina vývozu připadá na služby, především na cestovní ruch a dopravní servis. Podle nedávné analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR je Itálie vděčný trh díky tomu, že umožňuje získat vyšší marže. „Itálie tvoří 5,5 procenta z veškeré přidané hodnoty vytvořené českými vývozci,“ uvádí studie.

Z českých firem je na italském trhu velmi aktivní například Škoda Auto s rostoucím prodejem osobních vozů. Značka Koh-i-noor se uchytila s nabídkou kancelářských potřeb a společnost Lasvit s dodávkami osvětlovací techniky. Brněnský Zetor dodává na italský venkov traktory. V Itálii uspěl také výrobce nemocničních lůžek Linet nebo společnost Sellier & Bellot s nabídkou loveckých a rybářských potřeb. Češi investovali také do italských solárních a plynových elektráren. Široce jsou v zemi vína k dostání česká piva včetně značek Budvar, Pilsner Urquell, Lobkowicz nebo produkce Pivovaru Primátor.

Stejně tak import z Apeninského poloostrova do České republiky v sezóně 2015 vzrostl a to zhruba o 11 procent. Itálie je v současnosti pátým největším dovozcem do ČR. Přestože je obvykle vnímána hlavně jako země módy a potravinářského průmyslu, méně známo je, že zejména severní Itálie je i baštou vyspělého strojírenství. Tomu odpovídá také struktura dovozu do ČR, kde jsou hlavními položkami stroje. Druhá v pořadí jsou silniční vozidla, dále železo a ocel. Ve velkém objemu necelých šesti miliard korun Česko dováží také italská léčiva.

Módní výrobci čekají, co udělá Trump

Do desítky nejvíce dovážených typů zboží patří i zmíněné módní výrobky zahrnující různé textilie. Italský módní průmysl, který zahrnuje i výrobu bot, kosmetiky nebo šperků, loni překonal očekávání, když jeho obrat vzrostl na víc než 84 miliard eur (tedy zhruba na 2,3 bilionu korun). Obor dává v Itálii práci téměř 630 tisícům lidí a zahrnuje na 66 tisíc podniků – od rodinných manufaktur, kde obuvničtí mistři vyrábějí boty tradičními postupy, až po sériovou velkovýrobu šatů v oblasti Neapole.

Hlavními odběrateli italské módy jsou Francouzi, Němci a Američané. Pro italskou módu teď bude klíčové, co přinese brexit a nástup nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Při dovozu do USA stojí Italům v cestě dvacetiprocentní clo a nyní čekají, zda a jaká nová ochranářská opatření Donald Trump zavede. „Italský módní průmysl je již vysoce zdaněn při vývozu do USA a doufáme, že zde nebudou žádné další poplatky na naše produkty,“ vyjádřil naději počátkem února prezident italského národního svazu pro módu CNMI Carlo Capasa.

Převzato z deníku E15. Autor: Tomáš Stingl.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek