Do Koreje vyšlete raději seniorního pracovníka

31. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Na jednání přineste katalog nebo shrnutí údajů o firmě v korejštině. Buďte dochvilní a na závěr předejte malý dárek, doporučuje pro obchodní jednání v Korejské republice vedoucí obchodního úseku českého velvyslanectví v Soulu Květoslav Sulek.

Květoslav SulekKorejská kultura je dost odlišná od té naší. Jak se to projevuje při obchodním jednání?
Znalost angličtiny není u korejských manažerů vždy samozřejmostí. Proto je třeba předem si ověřit, jaký bude jednací jazyk, a případně si zajistit tlumočníka. Je důležité, aby účastníci jednání byli dochvilní a velmi zdvořilí. Vyplatí se předat obchodnímu partnerovi katalog, nebo alespoň stručnou informaci o firmě v korejštině. Obchodní zástupci by měli počítat s tím, že první jednání bude spíše informativní. Je též vhodné na schůzku vyslat raději seniorního pracovníka, jehož pozice odpovídá postavení partnera, se kterým bude česká firma jednat. V Koreji je běžné, že na závěr jednání si obchodní partneři vymění drobnou pozornost. Proto je užitečné si připravit malý dárek.

Můžete uvést nějaký zajímavý obchod z poslední doby?
Posledním příkladem je třeba společnost Czech Royal Beer, která nedávno vstoupila na korejský trh. Po několika měsících vyjednávání s korejskými partnery podepsala tato společnost smlouvu na první dodávky svého piva. Tato pro korejský trh nová česká značka se bude dodávat v sudech i v láhvích. Ředitel zmíněné společnosti Czech Royal Beer ocenil podporu Velvyslanectví České republiky v Soulu a také možnost jednat s korejskými dovozci na půdě českého zastupitelského úřadu.

A byly nějaké zajímavé kontrakty oznámeny při únorové české obchodní misi v Soulu a v Busanu letos v roce 2015?
V průběhu tří dnů měla podnikatelská mise řada obchodních jednání, která vytvořila dobrý základ pro konkrétní spolupráci mezi českými a korejskými firmami. Příkladem je kontrakt na dodávku pivovaru, který podepsala česká společnost Silverline Capital. Jedná se současně o zajímavý příklad česko-korejské spolupráce v investiční oblasti, kdy česká firma bude investovat v Korejské republice do projektu, který je podporován tamější vládou.

Nakolik se do atmosféry v Jižní Koreji promítá neustálá hrozba ze strany Severní Koreje?
Napjaté vztahy mezi Jižní Korejí a KLDR se zcela zákonitě promítají do fungování státu, především pak do jeho zahraniční a obranné politiky a v neposlední řadě též do obchodněpolitické oblasti. Korejská vláda si stanovila jako svoji prioritu v oblasti zahraniční politiky rozvoj vztahů se Spojenými státy americkými, s Evropskou unií a regionálními asijskými mocnostmi. Současně se vyslovila pro dialog se Severní Korejí v mezích zásad pragmatické politiky, která nabízí KLDR program intenzivní ekonomické spolupráce výměnou za její denuklearizaci a dodržování lidských práv.

Probíhá i nějaká obchodní spolupráce obou zemí?
Pozitivním příkladem jsou například korejské investice do severokorejské průmyslové zóny Kesong. Průmyslová zóna vznikla v roce 2003 v blízkosti severokorejského města Kaesong a je jedním z mála symbolů obchodní spolupráce. V komplexu se nachází více než 120 jihokorejských firem, které ve svých továrnách zaměstnávají 50 tisíc severokorejských dělníků. Severní Korea dodává levnou pracovní sílu, zatímco Jižní Korea zajišťuje finance a know-how. Obchodní výměna mezi Korejskou republikou a KLDR však představuje pouze zlomek obratu, kterého by mohlo být dosaženo v případě normálních vztahů. Vzájemný obchod je ohrožován častými krizovými situacemi. Například v roce 2013 došlo v důsledku stupňujícího se napětí na Korejském poloostrově k několikaměsíčnímu uzavření zmíněné průmyslové zóny Kesong, což vedlo ke snížení celoročního obratu obchodní výměny mezi oběma zeměmi o 42 procent.

Jaká je dnes v Jižní Koreji konkurence?
Korejský trh je velmi náročný, protože se na něm střetává vyspělá konkurence z celého světa. Korejci si většinou mohou vybírat z nabídek od více zákazníků. Chcete-li se dostat na korejský trh, musíte být v něčem lepší než konkurence. Pro kontakt s potenciálním obchodním partnerem je nejúčinnější účast na některém veletrhu přímo v Koreji. S doporučením veletržní akce může českým firmám pomoci náš zastupitelský úřad, zúčastňujeme se pravidelně nejvýznamnějších veletrhů v Soulu i v jiných městech.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek