Do zámoří směřovalo už 12 milionů fitinků

Zámořský automobilový průmysl je pořád dobrá adresa pro dodavatele. Potvrzuje to úspěch českého výrobce součástek pro klimatizace, divize CZ-Auto společnosti Česká zbrojovka. „Naše konkurenceschopnost nám umožnila dodat na severoamerický trh více než 12 milionů fitinků v průběhu posledních tří let. Fitinky nedodáváme jen pro výrobní závody, ale i pro vývojové centrum v Detroitu,“ informoval ředitel CZ-Auta Jaroslav Hruška. Fitinky jsou díly pro klimatizace osobních i nákladních automobilů. Ukončují rozvody klimatizační soustavy a spojují jednotlivé části klimatizace, jako je kompresor, kondenzátor nebo výparník.

CZ-Auto, automotive divize strojírenské společnosti Česká zbrojovka, vyváží do Spojených států už několik let takzvané fitinky. Ty se používají v klimatizac i osobních i nákladních aut. Firma chce nyní do zámoří vývoz ještě zvýšit, protože tam pocítila oživení trhu.



Dodávky jdou také do Kanady a Mexika

Zámořský trh je pro CZ-Auto podle Jaroslava Hrušky v současnosti velmi zajímavý. „V minulém roce jsme se za podpory agentury CzechTrade zúčastnili jako vystavovatelé veletrhu SAE v Detroitu a na prezentaci prostřednictvím veletrhů chceme navázat i v příštím roce, kdy zvažujeme účast na veletrhu Automechanika v Chicagu,“ říká Jaroslav Hruška.

Právě účast na detroitském veletrhu vedla k novému kontraktu. „Podařilo se nám prodloužit smlouvu na dodávku fitinků se společností, která se zabývá dodávkou klimatizačních systémů pro osobní vozy. Jméno společnosti nemůžeme podle smlouvy zveřejnit, ale jedná se o významného výrobce, který dodává své sestavy tradičním severoamerickým automobilkám. Hodnota kontraktu dosahuje několika desítek milionů korun. Tato dohoda nám umožní se více etablovat na severoamerickém trhu. Díky moderním technologiím jsme schopni konkurovat jak americkým, tak čínským dodavatelům,“ uvedl Jaroslav Hruška.

„V následujících letech chceme navyšovat náš export na severoamerický trh, protože zde cítíme oživení a možnost nabídnout naše kvalitní výrobky. Záměrně uvádím severoamerický trh, protože dodávky jsou rozděleny pro různé závody v USA, Kanadě a v Mexiku,“ upřesnil Jaroslav Hruška.

Bez nadbytečného papírování

Podle něj v tuto chvíli neblokuje vývoz do zámoří žádná zásadní bariéra. „Pokud můžu mluvit za CZ-Auto, tak v současné době nepociťujeme nějaké zásadní administrativní překážky pro vývoz našich dílů. Samozřejmě začátky na tomto trhu nejsou jednoduché, protože stále hledáme správné kontakty nebo validní informace. Tím ale prochází každá firma, která se rozhodne vstoupit na nový trh. Jiná situace je u našich kolegů ve zbrojní části naší společnosti. V oblasti zbraní působíme v USA již dvě desítky let a tento trh je pro nás jeden z nejvýznamnějších,“ uvádí ředitel společnosti CZ-Auto, která je součástí akciové společnosti Česká zbrojovka.

Zbrojovka nejsou jen pistole a samopaly

CZ-Auto je součástí akciové společnosti Česká zbrojovka. Má však nezbrojní výrobní program. Zaměřuje se na dodávky především pro automobilový, letecký a pro energetický průmysl. Jejím hlavním produktem jsou právě fitinky vyrobené ze slitin hliníku. Za jediný den jich může firma vyprodukovat až 100 tisíc. Ročně expeduje okolo 30 milionů fitinků.

Celá Česká zbrojovka loni zvýšila tržby na rekordních 3,41 miliardy korun. Prodala 250 tisíc zbraní. Typově převládaly pistole s celkovou produkcí 105 tisíc kusů. Zbrojovka exportuje dvě třetiny své produkce do 98 zemí světa. Klíčovým trhem jsou pro ni právě Spojené státy americké. Zatímco před pěti lety tam dodala zboží za 200 milionů korun, loni to bylo už za 950 milionů.

„Pokud se podíváme, co stojí za takovým nárůstem tržeb, zjistíme, že jsou to pistole P-07/09, samopal Scorpion, sportovní pistole řady Shadow. Jsou to produkty, které jsme před pěti lety neměli a dnes se jedná o tahouny tržeb a vedou si skvěle na vysoce konkurenčním trhu v USA,“ uvedl generální ředitel České zbrojovky Lubomír Kovařík.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl. Foto: CZ-Auto.

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme