Dobré rady pro obchodování s Nizozemskem

1. 3. 2015 | Zdroj: CzechTrade

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Nizozemskem několik dobrých rad pro vstup na nizozemský trh a pro jednání s nizozemskými obchodníky.

Vstup na trh

Nizozemský trh je velmi náročný a vyžaduje pečlivé a trvalé zpracování, přítomnost na trhu a dobré kontakty.

Navázání kontaktů s nizozemskými obchodními společnostmi neznamená jen možnost vývozu českých výrobků na nizozemský trh, ale též možnost dostat se prostřednictvím nizozemských firem na třetí trhy včetně trhů rozvojových zemí.

Jednou z možností vstupu na nizozemský trh je výrobní spolupráce s místními firmami, které často hledají výrobce nebo dodavatele pro své distribuční sítě. V takovém případě však mnohdy české výrobky nemusí nést značku českého výrobce, ale značku nizozemské firmy /priváte label).

České firmy jsou kvalitou i cenou konkurenceschopné. Po vstupu ČR do EU je trh České republiky navíc daleko otevřenější což znamená zvýšení konkurence, ale naopak i možnost exportu v rámci EU.

Jednání s nizozemskými obchodníky

Nizozemští obchodníci jsou velmi přívětiví, otevření a především věcní. Mají velmi dobré znalosti obchodu – často lepší než znalosti technické. Pro jednání je nutno se velmi pečlivě připravit a předpokládat věcné a detailní dotazy.

Otevřenost – dát nizozemskému obchodnímu partnerovi co nejvíce informací, přímost – jít přímo za cílem, bavit se přímo o obchodu, žádné dlouhé s obchodem nesouvisející výklady, jinak ztratíte jeho pozornost, kontrakt – je velmi důležité mít dobře vypracovaný kontrakt, dodržovat ho a nedělat velké změny, není-li třeba, po podpisu. Je nutno přesně specifikovat platební podmínky a postup při případném řešení sporů. Určit právo, podle kterého se budou spory řídit a soud, před kterým budou projednávány.

Ujistěte se, že výrobek, který dodáváte je ten stejný, na kterém jste se s nizozemským partnerem dohodli. Dodejte ho včas a na správné místo a tím si zajistíte důvěru a získáte tak obchodního partnera v Nizozemsku. Pokud nebudete mít z jakýchkoli důvodů možnost dodat výrobek včas, informujte ihned o této nové situaci svého obchodního partnera, aby s tím mohl počítat a nebyl postaven před hotovou věc pár dní před dodáním zboží.

Při jednání s novým obchodním partnerem je vhodné si od něj vyžádat reference a zjistit, zdali je zapsaný u Obchodní komory – Kamer van Koophandel (KvK). Každá nizozemská firma má povinnost registrace u místní Obchodní komory. Číslo registrace má obvykle na svých oficiálních firemních dokumentech – většinou pod zkratkou KvK. Také zde je uvedena banka, u které má firma účet. Nejznámější nizozemské banky jsou ING banka, ABN-Amro a Fortis (obě tyto banky byly nedávno zestátněny jako ochranný krok vlády před dopady finanční krize) a Rabbobank.

Tudíž pokud firma není zaregistrovaná u Obchodní komory, je to indikace, že něco není v pořádku. Pozornost je třeba také věnovat situaci, kdy firma s nízkým základním jměním nabízí realizaci rozsáhlého kontraktu.

Obchodní jednání je nutno domluvit dopředu, někdy i několik měsíců. Nizozemci nemají rádi neohlášené obchodní návštěvy. Čas jednání je od 9.–12. hodiny, odpoledne od 14.–16. hodiny.

Na jednání je v době ranní špičky vyjet s časovou rezervou, protože na většině dálnic je dopravní zácpa. I několika kilometrová vzdálenost se může ujet za hodinu.

Jazyk – nejlépe angličtina nebo němčina, jinak raději přes tlumočníka. Vedle nizozemštiny umí velká většina Nizozemců anglicky a angličtina bývá většinou jednacím jazykem. Německy se ve škole učí, ale ne všichni ji znají dobře – proto pozor na chyby v komunikaci.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek