E-shop byla bouda. Postavil ho na nohy

Místo zisku ztráta 25 tisíc. Michal Jirek koupil e-shop s vymyšleným účetnictvím. Stejně ho rozjel.



Za dva roky se atmosféra ve strašnické centrále e-shopu Čerstvá Káva proměnila k nepoznání. Zatímco v roce 2014 jsem se s majitelem Michalem Jirkem bavil po ránu v naprosto klidné kanceláři, kde mi popisoval, čím se liší druh arabica od robusty, tentokrát to bzučí dopoledním shonem.

„A to tady ještě nejsou všichni,“ poznamenává Jirek, když procházíme kolem několika jeho zaměstnanců. Na jednom ze stolů má několik balení káv z Berlína. Průřez tamního trhu. „Byl jsem tam navštívit pražírny a nakoupit kávy pro firemní degustaci,“ vysvětluje podnikatel.

Kávou žije, a když se ho během focení ptám, co mu nejvíce chutná, musí nad tím chvíli přemýšlet a nakonec mi odpoví, že preferuje světle praženou výběrovou kávu s ovocnými tóny, takzvanou naturálku, která je zpracovaná suchou metodou. Přitom před koupí e-shopu pil jen přeslazenou instantní kávu.

Koupit, postavit na nohy a prodat

Michal Jirek založil svůj první internetový obchod v sedmnácti společně s bratrem. Toho napadlo, že je na trhu díra a že by mohli přes internet prodávat bylinky. „Od táty jsme dostali deset tisíc na rozjezd. Bratr zařídil všechno zboží a já jsem postavil e-shop. Za deset tisíc jsme nakoupili první zboží a nějakou úplně základní reklamu a rozjeli jsme to,“ vzpomíná na své začátky.

Dozvěděl jsem se, že předchozí majitel vůbec nedělal účetnictví. Vytvořil si úplně fiktivní ve chvíli, kdy mi to prodal.

Po dvou letech bratrovu polovinu odkoupil, protože se neshodli, jakým směrem se vydat. „Web přestal být zajímavý. Neměl jsem k bylinkám vztah. Proto jsem se rozhodl to prodat,“ popisuje Jirek, kterému se nakonec podařilo na bylinkovém e-shopu vydělat kolem milionu korun.

Úspěšný prodej ho nakopl k myšlence, že by se mohl živit tím, že koupí stagnující e-shop, který postaví na nohy a pak ho se ziskem prodá. Zafungovalo mu to u internetového obchodu s knížkami a DVD. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou sice nebyl tak značný, ale vyplatilo se to. „Líbilo se mi, že se k něčemu dostanu, zachráním to a jdu dál. Chtěl jsem tímhle stylem pokračovat,“ říká Michal Jirek.

Na e-shop Čerstvá Káva narazil v době, kdy prodal obchod s bylinkami a ještě dával dohromady obchod s knihami. To bylo v červnu 2009. „Chtěl jsem si udělat volno, ale objevila se tahle nabídka. Vypadalo to všechno hrozně zajímavě. Tak jsem to v srpnu koupil,“ shrnuje.

Vycucané účetnictví

Michala Jirka na celém konceptu obchodu zaměřeného na čerstvou kávu zaujaly silné řeči v propagačních materiálech. „Ve stylu, že pokud jste nepili naši kávu, tak jste žádnou kávu nepili, a podobně. Na první schůzce mi člověk, co to prodával, kávu připravil a já byl hrozně nadšený. Ty texty nelhaly. Opravdu to tak bylo. Líbilo se mi, že jsem netušil, že káva může takhle chutnat,“ vybavuje si podnikatel.

Majitel vykazoval měsíční čistý zisk šedesát tisíc, web prodával za 300 tisíc korun. Vypadalo to všechno slibně. Jenomže to byl podvod. Místo slušného výdělku byl projekt ve ztrátě 25 tisíc měsíčně. Obchod měl špatně nastavené marže. Nakupoval za pět set, prodával za pět set deset korun. Konkurenceschopná cena se pohybovala kolem čtyř set korun. Šlo přitom o nejprodávanější kávu. A vrcholem bylo, že před prodejem si původní majitel nechal od svých zákazníků zaplatit předem a nic nedodal.

„Z hlediska zákona je to jeho závazek a já to nemusel řešit. Na druhé straně zákazníci, kterým se to stalo, vyhrožovali špatnými recenzemi, takže jsem raději zboží nakoupil a dodal ho,“ zdůvodňuje svůj postup Michal Jirek. S bývalým majitelem se chtěl vypořádat právní cestou, ale advokáti a soudní znalci přišli s překvapivým závěrem.

„Dozvěděl jsem se, že předchozí majitel vůbec nedělal účetnictví. Vytvořil si úplně fiktivní ve chvíli, kdy mi to prodával, aby mi nějakým způsobem doložil příjmy. Závěr advokátky byl ten, že ve chvíli, kdy neexistuje opravdové účetnictví, tak my nemůžeme žalovat toho člověka, že ho zfalšoval,“ vysvětluje dnes už v klidu Michal Jirek. Šlo o podvod, ale velmi špatně by se dokládal. Soud by se pravděpodobně táhl léta. Jirek se rozhodl čas využít produktivněji než ve společnosti právníků.

„Stál jsem před rozhodnutím, jestli když jsem v tom utopil šíleně peněz, tak to hodit celé za hlavu, nebo to zkusit nakopnout. Což je asi první věc, která mě na tom chytla. Dal jsem do toho více peněz a úsilí, než jsem čekal. Postupem času mě i ta káva začala strašně bavit. Teď to vnímám, že to není byznys, ale něco, s čím si můžu každý den hrát. Baví mě to,“ shrnuje podnikatel.

Kříšení mrtvého webu

S e-shopem Michal Jirek získal i jednu zaměstnankyni. Ta věděla o celém byznysu více než původní majitel. Jirek se s ní proto domluvil, že pro něj bude pracovat do konce roku, aby od ní mohl samotný chod odkoukat. Od ledna 2010 pak pracoval v obchodě sám. Na dva lidi to podle Michala Jirka nebylo.

Úplně první, co začal řešit, byli dodavatelé. I za cenu toho, že nakupoval do zásob, si vyjednal u nových dodavatelů lepší podmínky. „Přestěhovali jsme se ze zbytečně drahého podnájmu. E-shop byl hostovaný a platilo se za něj strašně moc, tak jsem to přehodil na vlastní systém, na kterém fungoval i můj obchod s bylinkami,“ popisuje podnikatel další drobné změny, které ve finále ušetřily hodně peněz a pomohly mu celý byznys stabilizovat.

Zpětně si ale uvědomuje, že jedné zásadní chyby se dopustil. Celý byznys stál na něm. „Předloni a loni už mi to přerostlo přes hlavu. Kolikrát jsem jel měsíc v kuse osmnáct hodin denně a tak. A zničehonic všechno předat taky nejde,“ líčí Jirek. Od dubna má manažerku a postupně jí předává provozní část své firmy, kterou e-shopu vystavěl a pojmenoval delicado kingdom. Sám se chce více věnovat rozvoji.

Raději zahraničí než obchod

Michal Jirek, kterého přestává tížit denní operativa, má s kávou velké plány. Chce změnit značku Čerstvá Káva na delicado. Pod tímto jménem chce zastřešit jak prodej čerstvé kávy, tak i kávy značkové a prodej kávového příslušenství. Dobře Jirkovi fungují dva obchody, které slouží zejména jako odběrná místa. „U nás to vzniklo tak, že spousta lidí si kávu chtěla vyzvednout.

A čím víc jich chodilo, tím víc jsme si říkali, že by nebylo špatné z toho udělat rovnou prodejnu. Vzniklo to takhle samovolně,“ říká Michal Jirek. Než aby se ale pustil do budování sítě prodejen, zamířil by do zahraničí. Je to méně nákladů, méně lidí a je to celkově jednodušší.

„Expandovat jsem chtěl už vloni. Bohužel mi to časově nevyšlo. Doufám, že letos nebo během začátku příštího roku se to povede,“ říká český podnikatel, který je z internetového byznysu zvyklý na obří nárůst. Pokud neroste o sto procent ročně, tak se mu to nelíbí. „Ale posunout se z pětimilionového obratu na desetimilionový jde rychle. Z padesáti na sto už ne,“ dodává Jirek s tím, že hranici padesátimilionového obratu překročil.

Převzato z časopisu Profit. Autor: Petr Švihel. Foto: Hynek Glos.

Doporučujeme